بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی

بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی

جهت استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک در بستر اقتصاد ملی، پاره­ای ملزومات و پیش نیازها باید موجود باشد. این موارد بطورکلی شامل یک سری شرایط و عوامل مساعد محیطی و یکسری ویژگی­های مناسب در ساختار بنگاه­ها و سازمان­های فعال در این زمینه می باشد. دسته نخست به طور عمده ناشی از تصمیم­گیری سیاستگزاران کلان اقتصاد می­باشد و برای بنگاه های اقتصادی حالت برون­زا دارد یعنی خارج از کنترل آنها است، ولی دسته دوم برای بنگاه­های اقتصادی حالتی درون­زا دارد و آنها با ایجاد تحولات استراتژیک در ساختار تولید یا عرضه خدمات می­توانند به استانداردهای مطلوب، جهت حضور در بازار جهانی تجارت الکترونیک دست یابند. برخی از این پیش­ نیازها عبارتند از:

– ایجاد و توسعه زیر ساختار مخابراتی مورد نیاز برای تجارت الکترونیکی به طوری که مؤلفه‌های حیاتی و اساسی امنیت، تداوم ارائه خدمات با ضریب اطمینان بیش از 9/99 درصد و مقاومت ذاتی در برابر نفوذ افراد غیرمجاز را تأمین سازد.  – وجود سیستم بانکی الکترونیک دقیق، سریع و روان که بدون نیاز به حضور فیزیکی از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد. –  ایجاد سیستم استاندارد تخصیص کد تجاری محصول؛  – پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضائیه و نظام مالی کشور؛ – تدوین قوانین منسجم و منطقی بانکداری الکترونیکی؛ – تطبیق مقررات ملی با مقررات بین المللی؛  – تدوین قوانین داخلی بنحو سازگار با قوانین متحدالشکل بین­المللی در ارتباط با تشریفات گمرکی؛ – تدوین قوانین منسجم و طراحی نظام اخذ مالیات الکترونیک؛ – ایجاد نظام حقوقی اطلاع­رسانی و تعریف حقوق مالکیت معنوی؛ – تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی (کپی رایت) ؛ – تامین امنیت اطلاعات؛ – تامین خطوط پرسرعت و ایمن و ایجاد بستر مخابراتی به صورت بی­سیم؛ –  توسعه فناوری­های عام همچون مهندسی ارتباطات و مهندسی نرم افزار از لحاظ دانش فنی مورد نیاز برای پشتیبانی تجارت الکترونیک؛ – راه اندازی خطوط ارتباطی سریع و مطمئن، با نظام تعرفه­ای رقابتی در جهت کاهش قیمت خدمات مخابراتی و کاهش هزینه ارتباطات الکترونیک؛ –  وجود یک بستر قانونی جهت اجرای تجارت الکترونیک؛ – پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضائیه با اعتباری برابر با اسناد کاغذی؛ – معرفی مراجع صدور گواهی امضاء دیجیتالی در کشور و تایید احراز هویت خریدار و فروشنده توسط این مراجع؛ – تضمین محرمانه ماندن اطلاعات شخصی کاربران؛  – همکاری دانشگاه­ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان­های گوناگون؛ – تامین، صدور و بکارگیری کارت های هوشمند و کارت­های اعتباری و بکارگیری نظام انتقال الکترونیک اسناد توسط شبکه بانکی؛ – برخورداری بنگاه­ها از آموزش و تخصص لازم در ارتباط با بکارگیری فنون تجارت الکترونیک: برای کسب و حفظ مزیت تجاری در محیطی که رقابت شدید در آن برقرار است جذب، تربیت و حفظ نیروی کار تخصصی که در ارتباط با فنون تجارت الکترونیک به سطح حرفه­ای رسیده باشد الزامی است. با توجه به روند هرچه سیال­تر شدن نیروی کار در دنیای امروز، از دست دادن نیروی کار متخصص به معنای جذب آن توسط رقبا بوده و می تواند در بلند مدت زمینه های شکست تجاری را در پی داشته باشد. – طراحی سایتی کارآمد توسط بنگاه­ها برای رسیدگی به خواست مشتریان و تامین رضایت آنها. هنگامی که یک مشتری به سایت اینترنتی بنگاه یا سازمان مراجعه می کند باید بتواند اطلاعات بدست آورد و یا برای مشکل خود راه حل پیدا کند و در نهایت تصمیمی بگیرد – توانایی بنگاه­ها در همراهی با فناوری های جدید.- سازگاری و عدم مغایرت در مسیرهای بازاریابی بنگاه­ها. ممکن است بر اثر عرضه اینترنتی کالا، شبکه توزیع سنتی عمده فروشان کالای بنگاه از خرید کالا و ادامه نمایندگی پخش امتناع کنند. لذا در امر بازاریابی باید به این نکته ظریف دقت لازم را مبذول داشت.(شرافت ،1383)

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   اثرها و کارکردهای فرهنگ سازمانی

در اینجا به نتیجه تحقیقاتی که در ارتباط با موانع رشد تجارت الکترونیک در چند کشور اروپای شرقی انجام شده، اشاره می­شود. سهم این موانع به ترتیب اهمیت به شرح ذیل شناسایی شده است:

– فقدان امنیت منابع مالی و اعتباری در بانکداری الکترونیک (38%). – نفوذپذیری حریم شخصی معاملات (32%). – فقدان امنیت اطلاعات (اطلاعات مالی و فنی) (29%). – فقدان حمایت های قانونی در ارتباط با امور خرید و فروش اینترنتی (17%). – عدم اطمینان در معاملات اینترنتی از سوی مشتریان که غالباً به افزایش هزینه­های آن منجر می­شود (16%).  – عدم شفافیت در مورد میزان بدهی و تعهدات شرکت های اینترنتی (عدم اطلاع از ریسک بدهی­ها) (13%). – فقدان چهارچوب جامع تنظیم کننده مقررات و رفع دعاوی در تجارت الکترونیک (13%). – فقدان فرهنگ تجارت الکترونیک در سطح ملی (9%).

در جمع بندی نتایج این تحقیق می توان چنین گفت که به طور کلی مشکلات عمده محدود کننده رشد تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه عبارتند از: عدم امنیت اطلاعات و فقدان پوشش های قانونی در ارتباط با معاملات تجاری و مالی که در جهت تسریع رشد آن باید نسبت به رفع این موانع اقدام شود.(شرافت ،1383)

 

Author: 92