برخورد با تمسخر بقیه با ۵ راه حل واقعا نتیجه بخش 

 

شما به مجبور در طول زندگی خود، با افراد گستاخ و بی ادبی برخورد دارین. این افراد می تونن شخص ناشناس ای در سوپر مارکت باشن یا هم اطاقی و حتی همکارتان؛ همیشه فردی هست که اعصاب شما رو به هم بریزه و عصبانی تون کنه. راهکارهای مختلفی طبق موقعیت و شرایط، واسه برخورد با افراد بی ادب هست.

اگه فرد مورد نظر کسی باشه که به شخص شما توهین می کنه یا بی ادبی اون چیزیه که شما همه روزه با اون روبرو هستین، بهتره واسه مقابله با اون، به طور مستقیم برخورد کنین و بخواهید که دیگر این کار رو تکرار نکنه. اگه اون شخص غریبهه و گستاخی اش احمقانه مثل اینکه و در علاوه بر ارزش گرفتنِ وقت شما رو نداره، عاقلانه ترین راه، گذشت کردن و دور شدن از موقعیته.

روش اول: مقابله با فرد

۱. آرامش خود رو حفظ کنین

اگه عصبانی و پرخاش گر هستین، مقابله با طرف مقابل اصلا گزینه مناسبی واسه شما نخواهد بود. اگه نظر افراد بی ادب، شما رو ناراحت یا پریشون کرد، قبل از برخورد با اونا چند نفس عمیق بکشین. هرچه پریشون تر به نظر برسین، اونا کمتر به حرفاتون گوش میدن. به جای فریاد کشیدن بر سر طرف مقابل، اول چند لحظه در مورد چیزی که می خواید بگید، فکر کنین. اگه اونا ببینند که حرف توهین آمیزشون شما رو پریشون نکرده، احتمال کمی داره که در جواب به شما، دعوا ای رو شروع کنن. بزرگ منشی به معنی داشتن اعتماد به نفس و کنترل احساساته.

با کسائی که گستاخانه و تمسخرآمیز رفتار می کنن، هیچوقت وارد درگیریِ فیزیکی و دعوا نشید. این کار فقط شرایط رو بدتر می کنه. اگه نگران هستین که طرف مقابل به شما حمله کنه، حتما دوستی رو با خود ببرین تا مراقب شما باشه و نگذارد کنترل رفتار خود رو از دست بدین.

۲. رک باشین

طفره نروید یا پرخاش گر منفعلانه (کسی که دشمنی خود رو غیرمستقیم میگه مثلا طعنه می زنه، ترش رویی یا منحرف کردن می کنه) نباشید. مستقیما با اونا روبه رو شید، رابطه چشمی برقرار کنین و در مورد چیزی که شما رو ناراحت کرده، حرف بزنین. اونا تا نفهمند چه کاری انجام دادن، نمی تونن از اشتباهات خود درس بگیرن.

اگه کسی در صف مغازه نوبت شما رو گرفت، آه سوزناک نکشید و چشمان خود رو به امید این که طرف مقابل متوجه ناراحتی شما شه، نچرخونید. به طور مستقیم اونا رو مورد خطاب قرار داده و بگید: «ببخشین، من در صف، قبل از شما بودم» یا اینکه بگید «ببخشین آخر صف، اون طرفه.»

۳. شوخ طبع باشین

اگه با رک انگار رابطه خوبی ندارین و نمی تونین به شکل جدی با فرد گستاخ برخورد کنین، واسه کاهش فشار و نا آرومی، حرف خود رو با شوخ طبعی بگید. اگه کسی در کنار شما نشستهه و با صدای ناجوری در حال جویدن ساندویچ خود هست، لبخند بزنین و با همون لبخند، مثلا بگید: «از خوردن این ساندویچ خیلی لذت می برین، نه؟» اگه متوجه منظور شما نشد، حرف خود رو این جور ادامه بدین: «امکان داره با صدای آروم تری غذای تون رو بجوید؟»

باید شوخ طبعی شما بانشاط باشه نه پرخاش گریِ منفعلانه یا طعنه آمیز. صمیمی رفتار کنین و لبخند بزنین. حرف شما باید مثل جوکی باشه که هر دوی شما به اون بخندین نه این که حرفی بی ادبانه باشه و دعوا ی تازه رو بین شما شروع کنه.

۴. مؤدب باشین

بهترین راه مقابله با بی ادبی و تمسخر بقیه، مهربون بودنه. شما اون فرد بزرگ منش باشین و با بی ادبی، سطح شخصیت خود رو به اندازه شخصیت اونا، پایین نیارین. تُن صدای خود رو مؤدب نگه دارین و از گستاخی دوری کنین. لبخند بزنین. از واژهای «لطفا» و «ممنون» استفاده کنین. این کلمات می تونن راه گشا باشن. مثلا بگید «لطفا ادامه ندین، این چیزی که شما می گین بی ادبانه و توهین آمیزه. من رفتار شما رو درک نمی کنم.» یا اینکه بگید «احتیاجی به اینجور حرف (پرخاش گرانه، بی ادبانه، توهین آمیز و …) نیس. ممنون.»

بیشتر وقتا کسائی که بقیه رو مورد تمسخر قرار میدن و رفتار توهین آمیز دارن، چیزی اذیت شون کرده. این بی ادبی و گستاخی اونا شاید فریادی واسه کمک باشه یا به دنبال گوشی شنوا واسه همدردی هستن. اگه شخص مورد نظر رو خوب می شناسین، از اون بپرسید که چه چیزی باعث اذیت اون شده یا این که به کمک نیاز داره یا نه. هیچوقت با لحنی طعنه آمیز این حرفا رو نزنید. سعی کنین جمله ای مثل این بگید: «من فهمیده ام که این آخرای بیشتر ناراحت (پریشون، عصبی و …) شده ای. شرایط خوبه؟ میتونم کمکت کنم؟»

۵. مکالمه ای مؤدبانه داشته باشین

اگه کسی به شخص شما توهین کنه یا چیزی بگه که شما خیلی با اون مخالف هستین، مؤدبانه باور ی خود رو بگید و از اونا بپرسید که چرا اینجور رفتاری دارن. سعی کنین با گفتن این جمله، دیدگاه اونا رو درک کنین: «این چیزی که همین الان گفتید، به نظر من توهین آمیز و گستاخانه س، چه چیزی باعث شده که اینجور چیزی بگید؟» گفتن اینجور حرفی می تونه شروع بحثی سالم باشه.

مراقب باشین بحث از کنترل شما خارج نشه. اگه این مکالمه به دعوا ای داغ تبدیل شد و فرد مقابل به بی ادبی و خشونت خود ادامه داد، مکالمه رو ترک کنین و از صحنه دور شید. بدونین که شما تموم چیزی که رو که باید، انجام دادین و بعد از این باید فرد رو به حال خود آزاد کنین.

به یاد داشته باشین که بعضی افراد بر باور ی خود مصمم هستن. همیشه امکان این وجود نداره که هرکسی هر چیزی رو قبول کنه. بعضی وقتا اگه شما سعی هم کنین، نمی تونین نظر اونا رو تغییر بدین.

۶. به جای استفاده از واژه «تو»، از «من» استفاده کنین

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   ترازو چیست؟

استفاده از واژه «تو» نشون از سرزنش و متهم کردن شنوندهه که باعث می شه طرف مقابل حالت دفاعی به خود بگیره. به جای اون بگید که چیجوری اعمال اونا بر شما اثر گذاشته و شما چه احساسی نسبت به اون رفتار دارین. اگه یکی از آشنایان در مورد وزن شما اعلام نظر کرد، سعی کنین به جای گفتن «رفتارت خیلی آزاردهنده و گستاخانه بود»، چیزی مثل این جمله بگید: «وقتی تو اینجور حرفی در مورد اندام من زدی، احساس ناجوری به من دست داد و ناامید شدم.»

۷. با اونا خصوصی حرف بزنین

هیچکی دوست نداره در مقابل بقیه به خاطر خطا یا اشتباهی که انجام دهنده شده، انگشت نما شه. اگه کسی در جمع به شما توهین یا بی ادبی کرد، صبر کنین تا بتونین در تنهایی با اون صحبت کنین.

اگه هنگامی که در جمع دوستان تون هستین، یکی از اونا باور ی نژادپرستانه ی خود رو عنوان کرد، صبر کنین بقیه برن یا به شخص مورد نظر بگید که شما رو در قدم زدن همراهی کنه تا تنها با اون حرف بزنین و در مورد اون موضوع بحث کنین. یا می تونین به اون پیام بدین و بگید: «می خوام در مورد موضوعی با تو صحبت کنم. بعد از کار (یا کلاس) چند دقیقه وقت داری؟»

صحبت کردن به شکل خصوصی با طرف مقابل، باعث می شه دوستان دیگر در این بحث از کسی طرف داری نکنن؛ این کار باعث بدتر شدن وضعیت و کلا باعث ایجاد شکاف و اختلاف بین دوستان می شه.

۸. بیشتر از حد وضعیت وارد جزئیات نشید و به مسئله فکر نکنین

اگه با رفتار کسی به مشکل برخوردید و شرایط بهتر نشد، قبول کنین که شما در حد توان، سعی خود رو واسه بهتر شدن روابط تون انجام دادین.

اگه کسی خواست که بی ادبی و توهین کنه، شما نمی تونین اونو مجبور کنین که مؤدب باشه. وظیفه ی شما درست کردن رفتار اونا نیس. واقعا سعی زیاد واسه تغییر رفتار اینجور افرادی باعث می شه اونا به جای بهتر شدن، بدتر از قبل رفتار کنن.

بعضی وقتا شما مجبور هستین گستاخی بعضی افراد رو قبول کنین و بفهمین که تقصیر شما نیس. اجازه بدین اونا خودشون چاره ای پیدا کنن.

روش دوم: ندیده گرفتن فرد

۱. قیافه ی خشک و بی خیال نسبت به موضوع بگیرین

هیچ واکنش و احساسی از خود نشون ندین. حتی اگه احساس می کنین کم کم عصبانی، اذیت یا تحریک می شید، اصلا واکنشی نشون ندین و قیافه ای بی خیال نسبت به موضوع بگیرین. با نشون دادن خشونت در رفتار خود که نتیجه توهین و گستاخی طرف مقابله، کاری رو کردین که اونا دقیقا می خوان.

آرامش خود رو حفظ کنین و خونسرد باشین. اگه احساس می کنین در حال عصبانی شدن هستین، چشمای خود رو ببندید و نفس عمیقی بکشین.

قیافه ای جدی بگیرین یا سعی کنین که صورت تون حالت بی فرقی شما رو نشون بده. فرد رو به حال خود آزاد کنین تا طرف مقابل تون بفهمد که وقت شما باارزش تر از اهمیت دادن به حرفای اوست.

۲. رابطه چشمی مستقیم رو قطع کنین

زمانی که رابطه چشمی برقرار می کنین، شما در حال تأیید فرد مقابل، رفتار و اعمال اون هستین. نگاه خود رو از اون بگیرین و به چیزی زل بزنین که روبه رو و در فاصله دور از شما قرار داره.

اصلا به زمین نگاه نکنین. این نوع زبون بدن، نشون از مطیع بودن و نبود اعتمادبه نفس شما داره. نگاه ثابت و استوار به بالا، شما رو فردی با اعتمادبه نفس زیاد و مسلط به رفتار نشون می ده.

۳. روی تون رو برگردانید

شما می تونین به تنهایی با زبون بدن خود، پیامای خیلی به بقیه منتقل کنین. شونه ها و پاهای خود رو در جهت مخالف شخص مورد نظر بچرخونین. بازوهایتان رو جلوی بدن تون قرار بدین تا نسبت به خود فرد و حرفای اون بی خیال نسبت به موضوع به نظر برسین.

۴. از محل دور شید

اگه امکان داره، در جهت مخالف حرکت کنین و اصلا به عقب نگاه نیندازید. در بین دور شدن از محل، قامت خود رو راست نگه دارین و اعتماد به نفس خود رو نشون بدین. اگه از طرف مقابل خجالت می کشین که بی گفتن چیزی از اون دور شید، فقط یک جواب کوتاه به اون بدین. این کار نشون می ده که شما به حرف هاش گوش میدید اما با اون موافق نیستین. می تونین قبل از دور شدن، فقط بگید «» یا «نمی دونم».

مثلا اگه یکی از هم کلاسی هاتون در مورد نمره خوبش در امتحان آخر به شما فخر فروخت، فقط لبخند بزنین و بگید «خیلی خوبه.» بعد توجه خود رو به فرد دیگر یا چیزای خیلی مهم تر متمرکز کنین.

اگه کسی که شما رو ناراحت کرده، می شناسین و میدونید دوباره اونو می ببینن (مثل همکار یا دوست)، دور شدن از اون به مدت چند دقیقه می تونه فرصتی به اون بده تا آروم تر شه. امیدوار باشین که هنگام بازگشت، رفتار طرف مقابل تغییر کرده باشه.

۵. از فرد بی ادب دوری کنین

همیشه از فرد بی ادب و گستاخ دوری کنین تا حالت منفی بودن همیشگی اون، باعث ناراحتی شما نشه. اگه اینجور فردی ناشناس باشه، این کار راحته!؛ شاید شما دیگر اونو هیچوقت ملاقات نخواهید کرد.

اگه واقعا نمی تونین اینجور فردی رو تحمل کنین اما احتمال داره که هر روز اونو ببینین، سعی کنین رابطه خود رو با اون تا حد امکان به کمه کم برسونین. در صورت امکان ، دفتر خود رو عوض کنین یا تغییرات دیگری بکنین تا برخورد کمتری با اون داشته باشین. این اقدام باعث می شه اونا رو کمتر ملاقات کنین و پس کمتر اذیت شید.

منبع: wikihow.com


Author: 92

دیدگاهتان را بنویسید