آشنایی با مدل اعتماد سازی بلانچارد


اعتماد یکی از لازم ترین و حیاتی ترین قسمتای روابط شما رو تشکیل میده و در کار تیمی اهمیت اون دوبرابر می شه. در این مطلب به معرفی مدل اعتماد سازی بلانچارد می پردازیم.

مثلا در نظر داشته باشین که چقدر مهم و حیاتیه که دو همکار آتیش نشون به همدیگه اعتماد داشته باشن و در طول مأموریت بتونن روی یکدیکر به طور کاملً حساب کنن.

چون که زندگی شون در دست یکدیگره. بدون وجود اعتماد دوطرفه مأمورین آتیش نشون نمی تونن بدون اتلاف وقت به وجود اومده به وسیله دودلی، دستورات رو اجرا کنن و قادر نیستن با سرعت و اطمینان کافی مأموریت خود رو انجام داده و جون مردم رو نجات بدن و کارکرد تیمی خوبی ندارن.

شاید کارتون شما رو به اندازه آتیش نشانان، در موقعیت مرگ و زندگی قرار نده، اما بازم واسه رسیدن به بهترین کارکرد تیمی، اعتماد دلیلی لازم و حیاتیه. اعتماد دوطرفه باعث می شه تا با آزادی عمل در محیط کارتون با افراد دیگه همکاری داشته باشین.

اعتماد دوطرفه، اعتماد به نفس لازم واسه خلق ایده های نوآورانه و خلاقانه رو به شما میده و کمک تون می کنه تا نتیجه های خیلی بیشتری نسبت به وقتی که به تنهایی کار می کنین، داشته باشین.

اعتماد به نفس

مدل ABCD  چهار رفتاری که واسه ایجاد و پرورش اعتماد دوطرفه لازم دارین رو تشریح می کنه. در ادامه هم به بررسی راه های تقویت هرکدوم از این رفتارها و افزایش سطح اعتماد در روابط شخصی و حرفه ای می پردازیم.

سرفصل محتوا

  • توضیح مدل (ABCD)
  • اهمیت اعتمادسازی
  • چهار عنصر اصلی اعتمادسازی
    • توانا باشین (Able)
    • باورکردنی باشین (Believable)
    • با همه در رابطه باشین (Connected)
    • قابل اطمینان (تکیه) باشین (Dependable)

توضیح مدل (ABCD)

مدل ABCD اعتماد به وسیله کن بلانچارد، سینتیا اولمستد و مارتا لاورنس در سال ۲۰۱۳ و در کتابی با عنوان “!Trust Works” ارائه شده.

پس از شش سال تحقیق، نویسندگان کتاب، چهار ویژگی اصلی رو که واسه افزایش اعتماد در روابط لازمه، معرفی کردن. اونا این چهار ویژگی اصلی رو با حروف C ،B ،A و D مشخص کردن که عبارت ان از:

توانا بودن (Able)
باورکردنی بودن (Believable)
رابطه برقرار کردن (Connected)
قابل اطمینان (تکیه) بودن (Dependable)

با تقویت هرکدوم از این ویژگیا می تونین میان خود و بقیه اعتماد بسازین و به اونا این حس رو بدین که می تونن با خیال راحت به شما اعتماد کنن.

اهمیت اعتمادسازی

اعتماد مثل اعتبار و حسن شهرته که به دست آوردنش ممکنه یه عمر طول بکشه ولی ممکنه تو یه لحظه از دست بره.

اعتماد یکی از اساسی ترین ساختارای حفظ و باقی موندن بشره. چون که باقی موندن نوع بشر در پرتو زندگی اجتماعی تحقق پیدا میکنه. اما واسه زندگی و کار کردن در کنار همدیگه باید به همدیگه اعتماد داشته باشیم.

در غیراین صورت سوءظن و سرزنش و ترس به میان میاد و مانع ایجاد رابطه، پیوند و همکاری میان افراد می شه. به خاطر این سازمانایی که فرهگ اعتماد دوطرفه رو در خود نهادینه و گسترش می کنن نسبت به سازمانایی که اینجور نیستن، شرایط بهتری دارن.

چون که افراد تیم بیشتر درگیر کار گروهی می شن، بهروه وری اونا زیاد می شه و تعهد بیشتری به اهداف و مأموریتای سازمان دارن. هم اینکه احتمال لذت بردن از کار در اونا بالاتر میره و زندگی شغلی (کاری) سالم تر و خوشایندتری دارن.

چهار عنصر اصلی اعتمادسازی

اینجا با جزئیات بیشتر نگاهی به چهار عنصر اعتماد میندازیم و به بررسی راه هایی می پردازیم که از راه اونا میشه این چهار عنصر رو تقویت کرد.

توانا باشین (Able)

وقتی کسی توانا باشه می تونه تواناییای خود رو به بقیه نشون بده. همیشه کار با کیفیت و با استاندارد بالا و باثبات از خود به نمایش میذاره، از ابتکار و استعداد خود واسه حل مسائل استفاده می کنه، و همیشه تلاش می کنه تا بهترین خود باشه.

واسه ایجاد اعتماد تلاش کنین که در کار خود به ثبات و هم اینکه نتایجی با کیفیت بالا برسین. کاراتون رو سر موعد مقرر کلکشو بکنین، نقش خود رو در کار تیمی خوب اجرا کنین، و با تعهد کامل تلاش کنین در تیم خود فرق ایجاد کرده و در بهتر شدن اون بکوشید.

با زمان گذاشتن واسه ارتقای حرفه ای خود و به روز نگه داشتن اطلاعات تون در مورد صنعتی که درآن مشغول به کارین، مهارتای خود رو پیشرفت بدین. علم و مهارتی که با مطالعه همیشگی به دست می بیارین به بقیه نشون میده که شما واسه کار خود اهمیت و ارزش قائلید.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین این تحقیقات و تلاشا تخصص لازم رو به شما میده تا بتونین واسه تیم و سازمان خود به درد بخور و ارشمند واقع شید.

علم و مهارت خود رو با میل و تمایل در اختیار بقیه بذارین و هرکاری که می تونین انجام بدین که باعث پیشرفت اونا شید. اگه به بقیه نشون بدین که واسه پیشرفت و موفقیت اونا اهمیت قائل هستین به سرعت می تونین اعتماد اونا رو به دست بیارین.

باورکردنی باشین (Believable)

آدمایی باورپذیرند که صداقت داشته باشن. اونا همیشه آمادگی این رو دارن که درصورت اشتباه کردن، به اون اعتراف کنن و هیچ وقت پشت سر بقیه بدگویی نمی کنن.

واسه تقویت باورپذیری در خود همیشه با همکاران تون صادق و روراست باشین. حتی دروغای کوچیک و بی ضرر هم می تونه اعتماد بقیه به شما رو خدشه دار کنن. اگه مرتکب اشتباهی شدید اونو قبول کنین و از شکستای خود درس بگیرین.

خیلی مهمه که سر قول خود وایسید. اگه کسی با در نظر گرفتن اعتمادی که به شما داره به شما چیزی گفت و اون حرف رو با شما درمیون گذاشت، به اعتماد اون احترام بذارین.

به بقیه نشون بدین که می تونن با خیال راحت رازهای خود رو با شما درمیون بگذراند. این کار باعث افزایش اعتبار شما می شه و بیشتر از قبل باعث قابل اعتماد بودن شما می شه.

با دوری از شایعه پراکنی و سخن چینی، راستی و درستی خود رو نشون بدین. پشت سر بقیه حرف نزنین و بیاموزید که چیجوری با درایت و ظرافت سیاستای محل کار خود رو جهت بدین.

وقتی حاضر نباشین به حرف زدن پشت سر بقیه تن بدین، کم کم در بقیه حس امنیت ایجاد می کنین و نشون میدید که میشه به شما اعتماد کرد که همیشه کار درست رو انجام میدید.

با همه در رابطه باشین (Connected)

کسائی که رابطه شون رو با علاقه و دائم با بقیه حفظ می کنن، با این کار به اونا اهمیت میدن.

این افراد روابط خوبی دارن و به همراهان و دوستای خود علاقه نشون میدن، همدل هستن و علاقه مندن که جهت ایجاد یه ارتباطات محکم و مهم، در مورد خودشون با بقیه صحبت کنن.

واسه عمق دادن به ارتباطات خود با بقیه، از مهارتای گوش دادن فعال استفاده کنین و واسه بهتر شناختن شون با اونا زمان بگذرونین.

گوش دادن مهارتی بسیار خیلی مهمه که متأسفانه خیلی اوقات ندیده گرفته می شه. وقتی بقیه می بینن که شما با تموم وجود و علاقه به اون چیزی که میخوان بگن گوش می دین و اینطوری نیس که فقطً منتظر شید تا حرف شون تموم شه و حرف خودتون رو بزنین، رابطه به مراتب عمیق تری با شما برقرار می کنن.

علاوه بر این موارد، وقتی همکاران و اعضای تیم تون کاری رو خوب انجام میدن، با قدرشناسی و ستایش اونا به خاطر تلاشا و توانمندی هاشون می تونین رابطه خود با اونا رو تقویت کنین.

این ستایش و تشکر رو راست احساس خوبی به بقیه میده که به افزایش اعتمادشون به شما بسیار کمک می کنه.

با گفتن بعضی از رازها و حرفای مهم تون به بقیه نشون بدین که به اونا اعتماد دارین. این کار به اونا اجازه میده تا شما رو بهتر بشناسن و بیشتر از قبل با شما راحت باشن.

بیشتز بخونین: آشنایی با نظریه های روانشناسی واسه راضی کردن بقیه

روانشناسی

قابل اطمینان (تکیه) باشین (Dependable)

وقتی قابل اطمینان هستین که سر قول تون وایسید و به گفته های خود عمل کنین و در کار خود منظم و با ثبات باشین و بشه روی شما حساب کرد.

همیشه سر قول تون بمونین و طوری عمل کنین که بشه روی حرفا و اقدامات تون حساب کرد و به بقیه نشون بدین که می تونن به شما تکیه کنن. وقت شناس باشین.

تأخیر نشون دهنده بی دقتی و احترام نگذاشتن به دیگرونه و منتهی به کاهش اعتماد بقیه به شما می شه. (یادتون باشه که فرقای فرهنگی بسیاری در مورد بحث وقت شناسی هست. در بعضی جوامع حساسیت چندانی روی زمان دقیقی که از قبل تعیین شده وجود نداره ولی در بعضی جوامع دیگه حتی یه دقیقه تأخیر پذیرفته نیس.)

یکی دیگه از نشونه های قابل اعتماد بودن پاسخگوییه. پاسخگویی به تماسا و ایمیلا در زمان مناسب به بقیه نشون میده که شما تو کاراتون برنامه ریزی و نظم خوبی دارین.

برنامه ریزی

البته این به این معنی نیس که باید به همه درخواستایی که از شما می شه جواب مثبت بدین. خیلی مهمه که زمان و قرار و مدارهای خود رو مدیریت کنین.

پس در مورد اینکه چه کاری رو می تونین انجام بدین یا نمی تونین، رو راست باشین مقاله چیجوری بدون ناراحت کردن بقیه به اونا نه بگیم به شما نشون خواهد که چیجوری بدون آسیب رسوندن به رابطه تون با بقیه، بتونین درخواستای اونا (که از پس شون بر نمیایید) رو رد کنین.

منبع: chetor.com