آیا سایت شما از لحاظ سئو نیاز به طراحی مجدد دارد؟

همونطور که می دونین سایت شما هویت کار و کاسبی شما در فضای مجازی و اولین چیزیه که مخاطبتان از کار و کاسبی شما می بینه و طبیعتاً می خواین اثر خوبی در نگاه اول بذارین، پس ببینیم سایت شما نیاز به طراحی دوباره داره یا نه؟

شاید چند سال قبل، وب سایتی واسه کار و کاسبی خود ساخته باشین که در اون زمان ایده آل به نظر می رسیده؛ اما حالا چنگی به دل نمی زنه؛ چون که فوت وفنای طراحی وب و بازاریابی آنلاین همیشه در حال تغییر و دگرگونیه.

کاربران از دستگاه های مختلفی واسه مشاهده وب سایتا استفاده می کنن. شمام واسه اینکه کاربران رو در سایت خود نگه دارین، باید دائم خود رو به روز کرده و با تغییرات به وجود اومده وفق بدین.

هم اینکه، الگوریتمای گوگل هم همیشه در حال تغییرند. کاربردی بودن سایت شما روی رنک اون اثر میذاره.

سرفصل محتوا

  • ۱٫ در گوگل جایگاه مناسبی نداره
  • ۲٫ Bounce Rate بالا
  • ۳٫ Mobile Friendly بودن سایت
  • ۴٫ تجربه کاربری یا UX ضعیف ارائه میده
  • ۵٫ با فلش ساخته شده
  • ۶٫ سرعت بارگزاری پایین
  • ۷٫ به روز نیس
  • ۸٫ وبلاگ نداره
  • ۹٫ مشکلات تکنیکی در سایت
  • مشکلات

  • ۱۰٫ به کار گیری طراحیای کهنه و بی اعتبار شده
  • ۱۱٫دارای طراحی ماژولار نیس
  • ۱۲٫ بازدید اون بالاست اما تماس کمی گرفته می شه
  • کلام آخر

۱٫ در گوگل جایگاه مناسبی نداره

اگه سایت شما رتبه پایینی در موتورهای جستجو داره، ممکنه به خاطر این باشه که سایت شما واسه موتورهای جستجو بهینه (SEO) نشده باشه.

از اونجا که الگوریتمای گوگل بطور مرتب در حال به روزرسانیه، فوت وفنای سئو هم همیشه در حال تغییره و ممکنه ترفندی که دو سال پیش جواب می داده، امروزه کارایی نداشته باشه.

سئو پارسیان واسه کمک به سئو شما آماهه! می تونین خدمات سئو پارسیان رو ببینین.

۲٫ Bounce Rate بالا

موشکافی سایت شما علاوه بر اینکه به شما چگونگی حرکت کاربران در سایت رو نمایش میده، به شما میگه که باید طراحی سایت خود رو بهینه کنین یا خیر.

موشکافی

یکی از مهم ترین تحلیلایی که باید به اون توجه کنین، bounce rateه. در اسکرین شات زیر، محلی که در اون می تونین اطلاعات bounce rate سایت خود رو در Google Analytics پیدا کنین نشون داده شده. Bounce rate یکی از گزینه های بخش Traffic در قسمت Acquisitionه.

Bounce rate نشون دهنده تعداد کاربرانیه که سایت شما رو بدون انجام کار خاصی ترک می کنن.

۳٫ Mobile Friendly بودن سایت

امروزه تقریباً هر کسی یه موبایل داره و بیشتر از ۸۰ درصد کاربران اینترنت در دنیا از موبایل و تبلت واسه بازدید از سایتا استفاده می کنن. هم اینکه براساس آمار گوگل ۶۱٪ کاربران بسیار بعیده به وب سایتی که با موبایل موافق نیس، دوباره سر بزنن و بازدید از سایتای موافق با موبایل ۴۰٪ بیشتر از بقیه س.

موبایل

پس داشتن یه سایت واکنشگرا (Responsive) بیشتر از قبل لازمه و روی کار و کاسبی تون اثر مستقیمی داره. از این رو اگه سایت شما در موبایل نمایش درستی نداره وقت اون رسیده که به فکر بازطراحی اون باشین.

مطمئن شین که دکمه های موجود در سایت شما، از راه موبایل هم خیلی راحت قابل دسترس هستن. هم اینکه از قابل دسترس بودن صفحات فرود در گوشی موبایل هم کسب اطمینان کنین.

گوگل وسیله عالی و رایگانی داره که به شما امکان آزمایش وب سایتتون در دستگاه های متفاوت، مثل تلفنای هوشمند و تبلتا رو میده. کافیه وارد صفحه فرود سایت خود شید و بذارین این وسیله به شما کارکرد وب سایتتون رو در دستگاه های موبایلی گزارش کنه.

واسه کسب اطلاعات بیشر مطلب موبایل فرندلی mobile-friendly وب چیه؟ رو بخونین.

۴٫ تجربه کاربری یا UX ضعیف ارائه میده

تا الان در وب سایتی بودین که از پنجره های زیاد تبلیغاتی استفاده کرده باشه و نتونسته باشین محتوایی که دنبال اون می گردید رو پیدا کنین؟

گوگل این سایتا رو شدیدا جریمه می کنه. چون کاربران با مراجعه به این سایتا نمی تونن به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشن و از اون سایت به سرعت خارج می شن.

انجام این کار، عملیات جستجو و وب گردی در سایت شما رو واسه کاربران خیلی سخت می کنه. این مسئله به تجربه کاربری یا UX آسیب می زنه. حتما نقشه سایت شما باید واسه کاربران مناسب باشه.

پس باید مطمئن باشین که تجربه رضایت بخشی به کاربران سایت خود می دین.

تجربه کاربری شامل موارد زیادیه، مثل: ناوبری آسون بین صفحات سایت و دسترسی آسون به مطالب مورد نظر و هم اینکه خوانایی کافی مطالب، تصاویر مناسب و دیگه جزییاتی که با کنار هم قرارگرفتن باعث می شه کاربر در سایت شما بمونه و علاقمند شه جای اینکه اینکه فوراً از سایت شما خارج شده و سایت رقیبتان رو بازدید کنه!

۵٫ با فلش ساخته شده

در گذشته، از این برنامه در طراحی بسیاری سایتا استفاده می شد؛ اما الان کهنه و بی اعتبار شده.

جدای از اینکه سایتای فلش در خیلی از دستگاه ها پشتیبانی نمی شه؛ بلکه به وسیله موتورهای بزرگ جستجو، مثل گوگل هم خونده نمی شه و این به ضرر سایت شماس. مطمئنا اگه سایت شما با فلش ساخته شده، وقت طراحی دوباره اون رسیده.

۶٫ سرعت بارگزاری پایین

نزدیک به نصف مشتریان توقع دارن سایت شما کمتر از ۶ ثانیه لود شه و اگه بیشتر از ۱۰ ثانیه طول بکشه سایت شما رو به کل ترک می کنن.

گوگل تمایل داره محتوا و صفحات باکیفیت رو واسه کاربران خود نمایش دهد. الگوریتمای گوگل، به صفحاتی که سریع تر بارگذاری می شن، نسبت به صفحاتی که دیرتر بارگذاری می شن امتیاز بالاتری میده.

سرعت بارگذاری بالای صفحات نه فقط روی سئو، بلکه روی بازدید کاربران از سایت شمام تاثیر میذاره. کاربران واسه بار دوم، به سراغ وب سایتایی که دیر بارگذاری می شن نمی رن.

شما می تونین سرعت سایت خود رو با به کار گیری وسیله Page Speed Insight که در زیر نشون داده شده، بررسی کنین.

البته این معنیش این نیس که سایت شما نیاز به طراحی دوباره داره، اما عامل بسیار مهمیه که با رعایت کردن سئو و موارد دیگه، می تونین باعث بهتر شدن اون شید و مشکلات سایتتون رو مرتفع کنین.

۷٫ به روز نیس

کم کم خیلی از قسمتای سایت ممکنه نیاز به تغییر داشته باشه، از لوگو گرفته تا صفحه معرفی کار و کاسبی که اگه امکان مدیریت آسون سایت واسه شما جفت و جور نشده باشه ممکنه مطالبی تاریخ گذشته، در سایت شما خودنمایی کنه.

ضمن اینکه خیلی از سایتای قدیمی بدلیل نبود به روزرسانی دارای چاله های امنیتی هستن و اطلاعات شما رو در خطر قرار میدن.

۸٫ وبلاگ نداره

بخش وبلاگ در سایت شما که می تونه با عناوین مقالات یا اخبار هم نامگذاری شه، اهمیت زیادی واسه سایت شما داره؛ اول به این خاطر که رابطه شما رو با کاربران سایتتون حفظ می کنه و باعث می شه واسه باخبر شدن از مطالب جدید به سایت شما سر بزنن و دوم اینکه اثر فوق العاده ای روی سئوی سایت شما داره.

چون موتورهای جستجو به منتشر کردن مطالب جدید در سایت شما اهمیت میدن و امتیازی مثبت از این براتون در نظر می گیرن.

۹٫ مشکلات تکنیکی در سایت

تازگیا فهمیدین که Bounce rate شما با افزایش رو به رو شده؟ بررسی کنین که کاربران چه مدت زمان در صفحه شما می مانند. اگه تنها چند ثانیه از سایت شما بازدید می کنن، ممکنه صفحات شما مشکل خطای ۴۰۴ رو داشته باشه.

تلاش کنین سایت خود رو از دید بازدیدکنندگان نگاه کنین (از مرورگرهای جور واجور استفاده کنین، مرورگرها بعضی وقتا مشکل ساز هستن). هم اینکه می تونین از کنسول جستجوی گوگل هم واسه اطلاع از خطاهای به وجود اومده بین بررسی (Crawl errors) استفاده کنین.

این تصویر نشون دهنده اندازه مشکلاتیه که واسه این سایت اتفاق افتاده. مثلا در این سایت تعداد ۱۶۰ خطا مشاهده می شه. هم اینکه دو خطای ۴۰۴ هم هست که جزو اشکالات مهم و اساسی در طراحی سایته.

۱۰٫ به کار گیری طراحیای کهنه و بی اعتبار شده

تا حالا پیش اومده که وسیله ای (مثلا کامپیوتر) بخرین و بعدا به این نتیجه برسین که مدلای بهتر و جدیدتری هم به بازار اومده ان؟ همچین چیزی در دنیای اینترنت همیشه در حال رخداده. در واقع درست وقتی که سایت خود رو به روز کنین، این بروزرسانی کهنه و بی اعتبار شده!

وب سایتای دهه ۹۰ میلادی رو به خاطر دارین؟ دکمه های چشمک زن، رنگای خاکستری و نئونی و گرافیکای بسیار ضعیف ! با اینکه خیلی از این وب سایتا هنوزم فعال هستن، اما واسه کاربران مدرن اصلا جذاب نیستن. مثلا، نگاهی به سایت www.ifindit.com بندازین.

اولین دیدار، خیلی مهمه! این مسئله علاوه بر روابط انسانی، واسه وب سایتا هم صدق می کنه. شما با طراحی ضعیف سایت علاوه بر اعتبار، بازدیدکنندگان سایت خود رو هم از کفتون میره. به این فکر کنین که چه مدته سایت خود رو بروزرسانی نکردین و واسه این مهم دست به کار شین.

۱۱٫دارای طراحی ماژولار نیس

با توجه خیلی راحت وب سایتای نسل جدید، طراحی ماژولار روز به روز محبوب تر می شه. اصل اساسی که در این نوع طراحی باید رعایت شه، به کار گیری یه قالب انعطاف پذیر و مناسب واسه نوعای جورواجور محتوا، به جای به کار گیری قالبای جورواجور واسه نوعای جورواجور محتوا هستش.

این نوع طراحی، واسه مبحث محتوای هوشمند که تازگیا در بازاریابی محتوایی داغ شده، مناسبه.

بازاریابی محتوا

با اینکه طراحی ماژولار واسه ۱۰۰% مواقع مناسب نیس، اما در خیلی از مواقع به کار گیری این طراحی مناسبه و کاربران هم خیلی راحت با به کار گیری اون می تونن از سایت بازدید کنن.

در ادامه به یه نمونه طراحی ماژولار استاندارد که در استدیو Waaark طراحی شده، توجه کنین:

البته طراحی ماژولار در بعضی پروژه های خاص پیشنهاد نمی شه، اما این مقاله به صورت کلی به مباحث دور و بر اهمیت طراحی دوباره سایت می پردازه.

۱۲٫ بازدید اون بالاست اما تماس کمی گرفته می شه

اگه طبق موشکافی ترافیک سایتتون، اندازه خروج کاربر بالاست، هر بازدیدکننده صفحات کمی رو دیده و یا زمان کمی در سایتتون بوده، این به این معنیه که مخاطب، چیزی رو که می خواد در سایتتون پیدا نمی کنه.

هم اینکه اگه تماس از راه سایت، کمتر از حد انتظار شماس اینم یه اندازه قابل استناد دیگه س که یه جای کار می لنگد و نشون از طراحی ضعیف سایت یا گیج کننده بودن محتوای اون داره.

کلام آخر

سایت خود رو به شکل یه مغازه تصور کنین. فرض کنین دیواره های اون در حال ریزش هستن و پنجره ها در حال شکستن، هیچکی هم نمی تونه جلوی این تخریب رو بگیره.

بعضی وقتا واسه بازسازی، باید تلاش زیادی بکنین. وقتی واسه طراحی سایت خود زمان و هزینه داده باشین، کنار گذاشتن طراحی قدیمی و قبول کردن طراحی جدید مشکل می شه.

شاید نمی دونین سایت شما به اصلاح و بازسازی نیاز داره. اگه سایت شما نیاز بهآپدیت داشته باشه، می تونین نشونه های اونو خیلی راحت ببینین. به Analytics سایت خود نگاهی بندازین؛ مشکلاتی وجود دارن که بشه اونا رو بهبود داد؟

خودتون رو با زمونه و تغییرات اون وفق بدین و سایت خود رو موبایل فرندلی کنین.سئو پارسیان می تونه در تموم زمینه های بالا کمک رسون باشه.

منبع: negareno.com – newseo.ir