ادبیات و پیشینه تحقیق مقدمه، ادبیات و پیشینه تحقیق، پیشینه تحقیق مقدمه

 

این تعریف جامع میل و موریسون از جهانگردی شامل چهار مرحله از رفتار مصرف کننده است که گاه با یکدیگر هم‌پوشانی دارند:
۱. فعالیت های قبل از سفر نظیر کسب اطلاعات، پرس و جو از اقوام و دوستان، نگهداری جا یا برنامه ریزی برای یک بازدید روزانه و آماده شدن برای سفر.
۲. انجام سفر از مبدا به مقصد و برعکس که احتمالا شامل توقف شبانه در مسیر نیز می شود.
۳. فعالیت هایی که در مقصد انجام می شود که ممکن است به صورت یکنواخت و معین و بسیار متنوع باشد.
۴. فعالیت هایی که بعد از سفر انجام می پذیرد از قیبل چاپ عکس، گفتگو و بحث درباره ی تجارب سفر.
همچنانکه که گردشگری یکی از سریعترین فعالیت های در حال رشد است، در داخل گردشگری، رویدادها بیشتر و بیشتر اهمیت می یابند. (جانسن و همکاران ، ۲۰۰۳) بر طبق تعریف گتز در سال ۲۰۰۱ از رویداد ، رویداد یک رخداد برجسته، نتیجه، کار و یا امری خاص است. در دو دهۀ اخیر گردشگری رویداد، یکی از سریعترین بخشهای در حال رشد صنعت سفر و گردشگری بوده است.(نیکلسون و همکاران، ۲۰۰۱ ) همانطور که بخش تبلیغات و گردشگری نیوزلند نیز گردشگری رویداد یکی از بخشهای بسیار مهم و در حال رشد گردشگری بین المللی است. گزارش داده است امروزه، صنعت رویداد تقریبا ۴۰۰ میلیارد دلار از تجارت سالانه را شکل می دهد(گزارش سازمان جهانی، ۲۰۰۲). با رشد رویدادها، این صنعت بزرگ بخش ضروری‌هایی از بازار شامل بازاریابی، منابع انسانی، تجارت و روابط عمومی و غیره را تشکیل داده است.(گولدبلات، ۲۰۰۲ )گتز اشاره دارد که، رویدادها در طول دهه های اخیر، برای جوامع و مناطق گردشگری وسیله مهمی در بدست آوردن مزایا و تنوع اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیطی شدهاند و در پی افزایش رقابت در میان مقاصد، پیگیری توسعه رویدادها به تجارتی بزرگ تبدیل شده است(گتز، ۲۰۰۴) مردم بیشتر و بیشتر به انواع رویدادها علاقه‌مند میشوند و برای شرکت در رویدادهایی که نسبت به آن علاقه دارند به مکانهای دور سفر میکنند. بر طبق گفته گتز، این افراد بخش بازار گردشگری خودشان را، گردشگری رویداد قرار داده اند(گتز ۱۹۹۷)گردشگری رویداد به عنوان بخشی از بازار شامل افرادی است که برای دیدن رویداد و یا شرکت در رویدادها سفر میکنند، یا کسانی که برای شرکت در رویدادها خارج از محل سکونتشان برانگیخته میشوند.
۱-۶-۲-گردشگری رویداد ورزشی:
یکی از انواع جهانگردی که بسیار مورد علاقه و استفاده مردم دنیا واقع شده است توریسم ورزشی است. برگزاری انواع مسابقات جهانی، ملی، منطقه ای انگیزه ای قوی برای حضور و شرکت مردم در محل برگزاری مسابقات است .جام جهانی فوتبال که هر ۴سال در یکی از کشور ها برگذار می گردد خود نمونه گویای این رخداد ورزشی است .به نحوی که همه کشور های میزبان از چندین سال قبل اقدام به برنامه ریزی های جامع و کلان ،جهت ساخت تاسیسات زیربنایی و روبنایی در کشور خود می نمایند .نظیر این رخداد به نحو بسیار گسترده تر در المپیک تجلی می یابد .المپیک نه تنها به عنوان یک اجتماع ورزشی و انجام مسابقات در رشته های مختلف مطرح است بلکه به عنوان یک واقعه عظیم و کم نظیری در سطح جهان محسوب می گردد .امری که هر پنج سال یکبار اتفاق افتاده و تحولات عظیمی در همه ابعاد ،سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی و ورزشی میان کشور ها ایجاد می نماید .علاوه بر این مسابقات بین المللی که در دوره خاص و محدوده زمانی مشخص انجام می گیرد امروزه تلاش مسئولین و برنامه ریزان ورزشی به علت تخصصی کردن رشته ها و بومی سازی آنها می باشد .به نحوی که برخی کشور ها با توجه به استعداد ها و پتانسیل های موجود در کشور خود اقدام به ایجاد مراکز ورزشی با محوریت یک یا چند رشته ورزشی خاص می نمایند ،مثل کشور کره که اقدام به برگزاری مسابقات ویژه در ورزش های رزمی خصوصاً تکواندو می نماید و از این راه هر ساله در آمد سرشاری را نصیب کشور خود می کند .چراکه این عواید تنها معطوف به برگزاری مشابقات نبوده و عرصه های آموزش فنون و تربیت مربی و نهایتا تربیت ورزشکار را در بر می گیرد .و یا کشور هایی که به لحاظ شرایط اقلیمی مناسب ،ورزش های زمستانی نظیر ،اسکی ،هاکی و نظایر آنها هستند ،با ایجاد تاسیسات زیر بنایی جهت راه‌اندازی فعالیت های جهانگردی ورزشی توانسته اند قسمت عمده ای از درآمد سرانه ملی خود را از این طریق تامین نمایند .شاید بهترین نمونه در این مورد کشورهای کوهستانی اروپای مرکزی ،نظیر سویس و اتریش باشند .(گیبسون و همکاران ، ۲۰۰۷)
به این ترتیب هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی و بالطبع آن شرایط آب و هوایی خاص خود می‌تواند محل تولید وارائه یک یا چند نوع خدمات ورزشی و به دنبال آن خدمات مسافرتی و جهانگردی باشد.
۱-۶-۳- اسبدوانی:
سوارکاری ورزشی بسیار قدیمی است که از دیرباز به منظور جنگیدن یا پیام رسانی به افراد آموزش داده می شد. سوارکاری ورزش، هنر و روش هایی است که به سوار شدن و هدایت کردن اسب مربوط می‌شود. ویژگی این ورزش این است که انسان و اسب را متحد می سازد، بنابراین موفقیت اسب و سوارکار به ارتباط و اعتماد و احترامی که آن دو برای یک دیگر قائل اند، بستگی دارد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته است، و با این که نسبت به بسیاری از ورزش ها پرهزینه به نظر می رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می کند.

فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
سابقه تاریخی استان گلستان در ارت
باط با اسب بر اساس شواهد تاریخی موجود، بویژه آثار بجا مانده در شهر باستانی جرجان و وجود حکومتهایی همچون آل زیار در گنبد کاووس به صدها سال قبل باز می گردد. بدین ترتیب گنبد کاووس یکی از معدود نقاطی در ایران و جهان بوده که دیرینه ای با ارزش در اهلی سازی و استفاده از اسب و سوارکاری دارد .
هر چند دهه اخیر را می توان سبز فایل ورود کشور به صنعت اسب برشمرد عصری که در آن توجه به ارزش‌های فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و روانشناختی این موهبت الهی، فعالان صنعت اسب را به تفکرو تامل و جنب و جوش واداشته است، لیکن هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی آن و ایفای نقش موثر در اقتصاد کشور فاصله زیاد است . بنابر این می بایست با برنامه‌ریزی صحیح و بویژه با بهره گیری از تجارب موفق بین المللی و ظرفیت های قانونی برنامه چهارم توسعه کشور،توسعه صنعت اسب را بر پایه تفکر، اندیشه و فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی و متکی بر اسبان اصیل ایرانی شکل داد و در این میان، شهرستان گنبد کاووس به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و قابلیت های انسانی و مادی می تواند پیشقدم گردیده و نقش و جایگاه اصلی و فعالی را در جهت احیا و گسترش صنعت اسب کشور ایفا نماید.
هر چند در سال های اخیر حرکت های ارزنده ای در جهت گسترش صنعت اسب در استان برداشته شده، لیکن به دلیل عدم انسجام و هماهنگی مجموعه ها و نبود استراتژی مدون و مشخص ، برآیند اقدامات در جهت تعالی و توسعه صنعت و ایفای نقش موثر در اقتصاد استان و افزایش جایگاه و منزلت فعالان جامعه سوارکاری و صنعت اسب به آنچه شایسته آن است نشده است. لذا اتخاذ تدابیر لازم، در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و ایفائ نقش موثر در اقتصاد استان و رسیدن به جایگاه برتر در سطح ملی بسیار حائز اهمیت می باشد. بر این مبنا، شناخت نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید های پیش رو و در نهایت تدوین استراتژی مدون که بتواند بخش را در کنار سایر بخش های اقتصادی توسعه دهد، ضرورت یافته است. این مطالعه بر آن است تا با بررسی پارامترهای موثر، در این مسیر گام بردارد. اهمیت بیان شده در مقدمه فوق و مشکلات موجود در صنعت اسب، موجب شد که موضوع پژوهش بررسی قابلیت های توسعه گردشگری رویداد در استان گلستان (مطالعه موردی، کورس اسب دوانی گنبد کاووس) انتخاب شود.
۲-۱-گردشگری
لغت توریسم از کلمه تور به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین تورنس به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدا و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیا، فرانسه و در نهایت به انگلیس راه یافته است (آکسفورد ، ۱۹۷۰).در فرهنگ لغات مختلف در برابر توریسم معناهایی با مضامین مختلف به کار رفته است.
به گونه‌ای که در فرهنگ و بستر، توریسم به سفری که در آن مسافرتی به مقصدی انجام گرفته و سپس بازگشتی به محل سکونت را دربر دارد، اطلاق می‌گردد (وبستر ، ۱۹۷۳). در فرهنگ لغت لانگمن توریسم به معنای مسافرت و تفریح برای سرگرمی معنا شده است (لانگمن ، ۱۹۸۸) در فرهنگ لاروس توریسم به معنای مسافرت برای تفریح [لذت یا رضایت] می‌باشد (لاروس ، ۱۹۹۱).این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته واژه توریسم از قرن نوزدهم و به ویژه از اوایل قرن بیستم که وسایل حمل ونقل سریع جایگزین وسایل قدیمی گردید از خود ارجاعی فردی به سوی کلیتی جمعی برای سفر تغییر ماهیت داد.در عین حال به دلیل اینکه در روند وجریان فعالیت های توریستی ، فعالیت های اقتصادی مختلفی همچون حمل ونقل ،جاده سازی ،ساختمان سازی ، صنایع غذایی ونظیر اینها مورد نیاز واقع شد واژه صنعت نیز به عنوان پیشوندی در کنار واژه توریسم قرار گرفت. امروزه واژه ترکیبی توریسم در موارد بسیاری به کار برده می شود.