از معرفی تا عرضه؛ چرا امسال موبایل ها دیرتر روانه ویترین فروشگاه ها می شوند؟

در فصلی هستیم که بیشتر شرکتای نامدار و پیشرفت دهنده موبایلای اندرویدی، پرچمدارهای خود رو معرفی و بیشتر اونا رو روونه بازار کردن تا به دست مشتریان برسن. با این حال همیشه یه تاخیر چندین هفته ای میان زمان معرفی تا زمان عرضه دستگاه هست. تا کنون پیش خود فکر کردین این بازه وقتی که معمولاً و به صورت میانگین حدود یه ماه س، به چه دلیل هست؟

بازه وقتی مورد بحث، امسال بیشتر از سالای گذشته به چشم میاد. مثلا، شرکتای HTC و LG پرچمدارهای خود رو هفته ها قبل از سامسونگ معرفی کردن ولی G6 تنها چند روز قبل از عرضه گلکسی اس ۸ به بازارهای جهانی راه یافت. همین مسئله واسه HTC U Ultra هم اتفاق.

از طرفی چند هفته دیگه تا عرضه موبایل بعدی سونی، یعنی Xperia XZ Premium فاصله داریم. این در حالیه که اگه یادتون باشه، این موبایل در حاشیه کنگره جهانی موبایل رونمایی شد؛ یعنی حدود سه ماه پیش. امسال چه اتفاقی افتاده که طرفداران هر برند باید انتظاری بیشتر از سالای گذشته رو تجربه کنن؟

یکی از دلایلی که تاثیر زیادی بر این مسئله داره، دسترسی به سخت افزارهای جدیده. شرکتای سازنده قطعات جور واجور، قبلا عادت داشتن که واسه چند سال یه نوع محصول رو تولید کنن. مثلا نمایشگر با رزولوشن ۱۰۸۰p واسه چند سال استاندارد دنیای موبایل بود تا اینکه QHD از راه رسید. حال مسئله اینجاس که هنوز تموم تولید کنندگان صفحه نمایش موبایل، ظرفیت بالایی از شرکت خود رو به تولید نمایشگرهای QHD اختصاص نداده ان چون که این هزینه خیلی بالایی واسه اونا داره.

این در حالیه که بیشتر شرکتای کمتر شناخته شده سازنده موبایل، میخوان نمایشگری با این رزولوشن در پرچمدار خود بذارن.

ساختن و تامین قطعه واسه موبایلای پرچمدار به کاری سخت بدل شده

همین حکایت واسه فناوری نمایشگر OLED، چیپست و پردازنده سریع تر، حافظه فلش و … صادقه، طوری که حالا پیدا کردن همه قطعات واسه شروع فروش جهانی یه موبایل جدید و قوی، به کاری خیلی سخت بدل شده.

یادتون میاد چند هفته پیش در سایت ما خوندین که است؟ حالا تونید حدس بزنین که به چه دلیل این اتفاق اتفاق افتاده و هوآوی واسه شروع عرضه جهانی موبایل خود، مجبور شده از نوعای جورواجور حافظه داخلی واسه پرچمدار خود استفاده کنه. همین مثال، به ما نشون میده که حتی شرکت بزرگی مثل هوآوی، واسه تامین همه قطعات خود با چه مشکلاتی مواجه شده.

البته وقتی به تاریخ عرضه موبایلای هوشمند اندرویدی نگاه می کنین، می بینین که سابقه هم داشته که سازنده، تاریخ عرضه رو عوض کنه. این اتفاق بیشتر واسه سازندگان چینی موبایل اتفاق افتاده. از طرف دیگه، بعضی وقتا شرکتای سازنده، موبایلای خود رو اول در منطقه ای خاص ارائه میدن. در این رابطه، بازم شرکتای چینی پیشتازند که اول موبایل هاشون رو در کشور خود میفروشن اما اگه به سابقه سامسونگ و ال جی هم دقت کنین، می بینین که پرچمداران اول در کره جنوبی راهی بازار می شن. این مسئله به دلیل هماهنگی هاییه که شرکتا با اپراتورهای محلی، شبکه پخش و پشتیبانی دارن.

اما طبیعتِ بازارِ جهانی شده امروز، باعث شده تا مشتری به سرعت علاقه مند به دریافت محصول در منطقه خود باشه. بر همین پایه پیشرفت دهندگان موبایلا زیر فشار هستن تا هر چی سریع تر موبایلی که معرفی اش کردن رو به همه نقاط تحت پوشش خود ارسال کنن و حالا این مشکل رو بذارین در کنار جفت و جور کردن سخت افزاری که این روزا انقدر سخت شده.

یکی از بخشای سخت افزاری که این روزا به شکل بسیار محدود در دسترس سازندگان موبایل هاست، چیپست مجتمع اسنپدراگون ۸۳۵ اسمشه. این چیپست تاثیر زیادی بر تاخیر چند موبایل در سال جاری میلادی داشته. سامسونگ تقریباً تموم موجودی اولیه رو خریده و این مسئله موجب شده تا شرکتای حریف که به دنبال به کار گیری اسنپدراگون ۸۳۵ هستن، موبایلایی رو در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ با به کار گیری اسنپدراگون ۸۳۵ راهی بازار کنن.

ال جی و اچ تی سی اما برنامه معرفی و عرضه موبایل هاشون رو به دلیل همکاری کوالکام و سامسونگ به هم نزدند که باعث ارائه موبایلایی ضعیف تر از گلکسی اس ۸ به بازار شد. سونی اما زیر بار نرفت و عزمشو جزم کرد از اسنپدراگون ۸۳۵ در اکسپریا XZ Premium استفاده کنه و موبایلش رو با فاصله ای سه ماهه از معرفی، عرضه کنه. شیائومی هم واسه موبایل Mi 6، تصمیمی مشابه سونی گرفت.

شرکتای تکنولوژیک «اولین بودن» رو مهم می دونن

اما به چه دلیل سونی و شیائومی دیرتر پرچمداران خود رو معرفی نکردن و سه ماه زودتر این خبر رو به دست کاربران رساندند؟ اگه این اتفاق نمی افتاد، سامسونگ با گلکسی اس ۸ توجه تموم آدمایی که در شش ماه اول سال میلادی قصد خرید پرچمداری تازه رو داشتن رو به خود و محصولش جلب می کرد. از طرف دیگه، شرکتای تکنولوژیک «اولین بودن» رو دوست دارن و می تونن بعداً از این مورد در تبلیغات خود استفاده کنن، حتی اگه عرضه اون با ماه ها تاخیر رو به رو شه.

علاقه به اولین بودن، فقطً در مورد چیپست مجتمع صادق نیس. سازنده ها معمولاً میخوان در هر بخش و نتیجه کار تکنولوژیکی اولین باشن؛ چه بزرگ و چه کوچیک. اگه یادتون باشه، اولین سازندگانی که از موبایلای مجهز به نمایشگر ۲K و ۴K، یا دوربین دوگانه استفاده کردن، حسابی این موضوع رو در تبلیغات خود به کار بردن و گفتن که جدیدترین تکنولوژیا رو واسه کاربران به ارمغان آورده ان.

البته عرضه دیرهنگام یه گجت پس از معرفی اون، نقاط منفی کمی نداره. با اینکه سازنده در اول با تکنولوژی جدیدش، هیاهو به راه میندازه ولی اذهان عمومی حافظه ای دراز مدت ندارن و پس از گذشت سه ماه، اون هیاهوی اولیه در هر صورت کاهش شدیدی پیدا می کنه. از طرف دیگه رقبا فرصت دارن تا شرایط رو به نفع خودشون تغییر بدن و درخواست مشتری هم چه بخوایم نه نخوایم به سمت محصول جدیدی که حالا خریدش ممکنه، هدایت می شه.

هرچقدر شکاف میان رونمایی تا عرضه بیشتر شه، احتمال فروش محصول کم میشه و کاربران کم کم علاقه اولیه شون به چیزی که چند ماه پیش معرفی شده رو از دست میدن. در واقع، سازنده وقتی دست به اینجور کاری می زنه، می دونه که خطری بزرگی انجام میده.

شرکتای سازنده موبایل حالا واسه باقی موندن در گود رقابت سختیای زیادی رو متحمل می شن تا اجناس خود رو به هر شکلی، از بقیه جدا کنن یا دست کم به شکلی، در دسته چند محصول جدا از بقیه جای بدن و این فرق بخشیدن، بعضی وقتا باعث می شه که شکاف میان معرفی تا عرضه بیشتر شه.

از طرفی اگه جدا نباشن، و یا حتی به عنوان دومین شرکت، یه تکنولوژی نوین رو عرضه کنن، تیترهای خبری کمتری به اونا اختصاص پیدا می کنه. طبیعتِ بازار امروز که شدیدا رقابتی شده، باعث شده تا اول بودن مهم تر از هر چیز دیگری باشه.

به خاطر همین، سطح بالای رقابت دلیل گشته تا رونمایی از اجناس به شکل هرساله و در بازه های وقتی مشخص انجام شه، حتی اگه تا چند ماه محصولی واسه عرضه وجود نداشته باشه. وقتی که این روند با کم شدن موجودی قطعات و تاخیرها و تلاش واسه اولین بودنا ترکیب شه، به وضعیتی مشابه با امسال می رسیم که شکاف وقتی بین معرفی تا عرضه در اون تا چند ماه بالا رفته.

                                                    .

Post Author : edame

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *