اصطلاحات سئو


seo

سئوکاران حرفه ای معمولاً با تموم این ۲۰ اصلاح آشنایی کامل دارن اما واسه اونایی که می خوان سئو رو فرابگیرند مطمئناً بعضی از این اصطلاحات تخصصی سئو ناشناخته س.

به گزارش آلامتو و به نقل از پارسیش؛ اگه شما یه وبلاگ یا سایت دارین یا به شکلی با اینترنت در رابطه هستین شما باید درباره بهینه سازی صفحات واسه موتورهای جستجو یا به اصطلاح سئو رو بدونین. یه راه خوب واسه بالا بردن بازدید و رتبه خود در گوگل به روش درست که خود گوگل الگورتیم اون رو تولید کرده و این ۲۰ اصطلاح عادی در سئو و بهینه سازی میتونه به شما کمک کنه مقاله های تخصصی رو بهتر بفهمین.

ویکی پدیا SEO رو اینجور تعریف میکنه:

بهینه سازی موتور جستجو، (به انگلیسی: Search engine optimization)، یه روند مناسب واسه بهبود دید یه سایت یا یه صفحه وب تو یه موتور جستجوی طبیعی و یا الگوریتمیه. کلا سایت هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه یافته های جستجو رو دارن، بازدید کننده بیشتری از راه موتورهای جستجو بدست می آوردن. SEO توانایی شکل های جور واجور جستجو رو داره، از جمله: جستجوی تصاویر، مکانی، جستجوی ویدیو، جستجوی علمی، جستجوی خبری و صنعت خاص در رأس موتور جستجو هستن.

به عنوان یه روش هدف دار بازاریابی اینترنتی، SEO به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه چی جستجو می شه، رسیدگی می کنه و همین طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدوم یکی از موتورهای جستجو بوسیله مخاطبان مورد توجه قرار می گیرد رو مورد بررسی قرار می دهد. بهینه سازی سایت شامل پیشرفت مطالب موجود در خود سایت و HTML و برنامه نویسی مربوط به هر دو و هم اینکه رابطه بین کلمات کلیدی و حذف مشکلات مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و گسترش یه سایت واسه افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک های ورودی، از دیگر تاکتیک های جستجوگرهاه. در کل SEO به معنی بهینه سازی موتور جستجوئه.

۱. SEM:

یعنی بهینه سازی شبکه های اجتماعی واسه بازاریابی (Search Engine Marketing) و این کلمه رو بیشتر در سایتای ارائه دهنده خدمات بازاریابی مشاهده می کنین. SEM به دو قسمت تقسیم شده: SEO & PPC. سئو که یعنی بهینه سازی واسه موتورای جستجو که در بالا گفته شد و PPC یعنی پرداخت به ازای کلیک که جوری به تبلیغات اینترنتی مربوط می شه که سایت موفق ایرونی اون آنتورکه.

۲. بک لینک:

بک لینکا لینکایی در صفحات اینرتنتی استند که به سایت شما ربط دارن یعنی لینک سایت شما در صفحه ای با مشخصات خاص مانند PA & DA & Pr قرار داره که بستگی به خصوصیاتشان میتونن به درد بخور یا مضر باشن و این لینکا اگه به روش درست در سایتا قرار گیرند تاثیر بسیار زیادی روی رتبه شما دارن.

۳. پیج رنک:

یه واحد واسه ارزش یه صفحه بوسیله گوگل معرفی شد ولی در چند ماه پیش تموم پیج رنکا صفر شدن، قبل از اون پیج رنکا نقش مهمی در خرید و فروش وبسایتا و تبلیغات اونا بودن اما با صفر شدن اونا واحد دیگری واسه ارزشیابی قدرت صفحه به وجود اومد که در ادامه به اونا میپردازیم.

۴. Linkbait:

لینک بیت یه مقاله یا امکانیه که واسه قشر مخاطبنان شما جذاب باشن، این لینکا معمولا در بازاریابی ویروسی استفاده می شن و اگه درست اعمال شن میتونن سکوی بسیار خوبی واسه پرتاب شما باشن و معمولا مقاله، عکس یا یه ویدیو هستن. مت کاتز مدیر بخش اسپم گوگل درباره Linkbaitا میگه:

یه چیز اونقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان رو جلب کنه

۵. Link farm:

گروه دسته جمعی از لینکا تو یه سایت که به خاطر افزایش مصنوعی PageRank تولید می شن. قبلا اینجور لینکا باعث افزایش سریع رتبه می شن اما حال با وجود هوشمند تر شدن رباتای گوگل این اتفاق دیر یا حتی اصلا نمی افتد و واقعا این لینکها و این روش جز روشای کلاه سیاه سئو به حساب میاد.

۶. Anchor text:

انکر تکست یه متنه که شما رو به صفحه ای هدایت میکنه که واقعا امروزه در مرورگرها اون رو به رنگ آبی نشون میدن، اگه Anchor text خوب استفاده شه و درست نوشته شه میتونه تاثیر بسیاری زیادی روی سایت شما داشته باشه. مثلا این یه نمونه آنکر تکسته:

۷. NoFollow:

نوفالو خاصیتی در لینکه که صاحبان وبسایتا استفاده میکنن تا سیگنالی رو واسه جلوگیری از تعریف و تعریف از لینک به گوگل بدن. این لینکا وقتی به کار می روند که لینکا بوسیله کاربران یا اسپانسران و تبلیغ دهندگان شما ساخته و تنظیم شده باشه. وقتی گوگل با لینکای نوفالو رو به رو می شه، اون رو در افزایش رتبه و پیج رنک تاثیر نمی دهد.

۸. Link Sculpting:

مدیران وب سایت با استفاده هدف دار از خاصیت Nofollow در لینکا جریان پیج رنک صفحات سایت خود رو کانالیزه می کنن که باعث افزایش پیج رنک صفحات مورد نظر می شه. با تغییرات گذشته گوگل در چگونگی به کار گیری Nofollow این توانایی دیگه موثر نیس.

۹. Title Tag:

تگای عنوان مثلً اسم سایت شما هستن، و این یکی از مهمترین عناصر در الگوریتم جستجو گوگله. انتخاب نام واقعا مانند انتخاب شخصیت خودتونه، Title Tag سایت شما باید شامل کلمات کلیدی که در اون فعالیت میکنین باشه. مثلا سایتای که در ضمینه بازاریابی فعالیت میکنن معمولا از اسمای با اسمای آژانس بازاریابی، خدمات بازاریابی و … استفاده میکنن.

۱۰. Meta Tags:

دقیقا مثل Title Tagا هستن فرقش اینه که تایتل تگا اطلاعات مورد نیار و اجباری رو به ربات جستجو میدن و متا تگای اطلاعات اضافه و واقعا تکمیلی رو در اختیار اونا میدن، متا تگای مختلفی وجود دارن و هر کدوم کاربرده های متفاوتی دارن. متا تگا در Head هر صفحه قرار می گیرن.

۱۱. الگوریتم جستجو:

گوگل یه الگوریتم خاص واسه جستجو در صفحات و ثبت اونا در دایرکتوری بزرگش داره. این الگوریتم با بیشتر از ۲۰۰ قانون واسه ثبت شما تولید شده و پس از اینکه وبسایتتان رو صفحات گوگل می ببینن خوشحال باشین که از این راه پر پیچ و خم گذر کرده. نمونه ساده اش همون متا تگا، تایتل تگ، انکر تسکتا و لینکا استند.

۱۲. SERP:

که به انگلیسی Search Engine Results Page میشه. اگه بخوایم اون رو ترجمه کنیم موتور جستجو یافته های صفحات میشه، که به طور ساده یعنی همون سرچ کلمه خاص شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل و ساده تر یعنی رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل که هرچه رتبه شما در یافته های بالاتر باشه ورودی بیشتر دریافت می کنین.

۱۳. Sandbox:

سند باکس یه پنالتی موقت بوسیله گوگل یا بهتر بگیم یه جریمه موقتیه، واقعا روزای اول که وبسایتتان رو تاسیس میکنین و روی کلمه های کلیدی خودتون کار میکنین تماشاگر هستین سریع بالا می آیید ولی دوباره به یافته های آخر سقوط میکنین و این بخاطر اینه که گوگل اجازه نمی دهد وبسایتای تازه تاسیس در صفحات اول باشن و پس از یه مدت که معمولا بین ۳ ماه تا ۱ سال متغیر و نسبت به رقابت کلمه کیلیدی تغییر میکنه، دوباره باز میگردین و سند باکس واسه شما هیچ خطری نداره و یه عادت ماهیانه گوگله.

۱۴. Keyword Density:

این کلمه به معنی چگالی کلمات تو یه صفحه هستن. چگالی صفحه یعنی تعداد کلمات کیلیدی شما نسبت به تموم کلمات در صفحه که اگه این مقدار زیادتر از اندازه ممکن شه بوسیله گوگل جریمه میشین. افزونه Yoast SEO چگالی کلمات رو زیر ۲/۵% قبول میکنه اما در کل صفحه سایت میتونه تا ۵% باشه.

۱۵. keyword stuffing:

تکرار کلمات کلیدی در سالای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بسیار بر بالا بردن رتبه شما در گوگل موثر بود اما با روی اومدن الگوریتم پاندای گوگل و جدیتر شدن چگالی کلمات این روش کهنه و بی اعتبار شد و جز روشای کلاه سیاع گوگل بشمار می رود. مثلا نمونه بسیار زیاد اون که در ایران رایجه نوشتن حجم بسیار زیادی کلمه کیلیدی در متاتگا هستش.

۱۶. Cloaking:

این فوت وفن روشی واسه نشون دادن محتوا متفاوت واسه دو گیرنده یعنی موتورهای جستجو و خوانندگان وبلاگتانه. مثال ساده اش اینه که شما مطلبی نوشته اید که میتونه شما رو به بهترین رتبه در گوگل برسونه اما محتوایش واسه خوانندگان باحال نیس پس از فوت وفن Cloaking استفاده میکنین. این روش تفکری اسپم گونه رو بوجود میاره و احتمال پنالتی شدن شما (اگه ممنوع نشده باشه) کمه.

۱۷. Web Crawler:

خزندگان وب، یا همون رباتایی که در وبسایتا و صفحات جور واجور میخزند و اطلاعات رو واسه دیتاسنترا میفرستند مثلا خزنده گوگل وارد سایت شما می شه و هر چی که بتونه بخونه رو ثبت و به دیتاسنترای گوگل میفرستند تا اونجا اطلاعات هضم شه و به صورت همون نتایج جستجوی گوگل به شما نشون داده شه که به این فرایندی که توضیح دادیم روند ایندکس کردن میگن. اینکه چیجوری سایت شما رو پیدا میکنن داستان طولانیه که به صورت مفصل در مطالب بعدی به شما میگیم.

۱۸. Duplicate Content:

محتوای کپی رو که با ، این محتوا واقعا بلوکا یا ماده هایی هستن که در دو دامنه و یا سایت هستن که یا دقیقا محتوای مشابه دارن یا اینکه شباهتای زیادی بین اونا هست. شما باید از بارگذاری محتوای کپی دوری کنین که این کار شما خیلی راحت شناخته نمیشه ولی اگه شناخته شه میتونه شما رو در بلک لیست (لیست سیاه) گوگل بذاره.

۱۹. Canonical URL:

واقعا Canonicalization یه روند واسه تبدیل داده که دارای بیشتر از یه راه واسه رسیدن به حد استاندارده. از این رو Canonical URL یه Url استاندارد واسه دسترسی به یه صفحه خاص در سایت شما هستش. مثلا، نسخه استاندارد دامنه خودتون میتونه به این شکل http://www.domain.com یا به این شکل http://domain.com باشه.

۲۰. Robots.txt:

در واقع چیزی نیس جزء یه فایل که در قسمت Root دامین شما جا میگیره. که ساختار سایت شما رو با رباتای گوگل و بقیه جستجو گرا آشنا میکنه. داشتن این فایل بسیار پر اهمیته و در داشتن رتبه خوب بسیار تاثیر داره.

اینجا به پایان این نوشته رسیدید و شما با مهم ترین و عادی ترین اصطلاحات سئو آشنا شدید، شک نداشته باشین هزاران اصطلاح دیگه هم وجود دارن اما اگه شما دارنده یه سایت هستین و به صورت تخصصی به دنبال سئو نرفته اید، همین چندین اصطلاح میتونه شما رو با مقاله های تخصصی سئو اُخت دهد.

سئو چیه؟ چه اصولی جه سئو سایت باید انجام شه؟

صد برابر شدن درآمد سایتا با بهبود سئو سایت

سئو پارسیش