این نوع تبلیغات را به عنوان مکمل تبلیغات آگاه کننده ارائه میدهیم؛ این تبلیغات بر بعضی از ویژگیهای یک پدیده یا کالا و خدمت تاکید دارد و امتیازات یا تمایزهای آن کالا یا خدمت را به اطلاع مردم میرساند تا مشتریان یا خریداران بر اساس مطالعات و مقایسههایی که انجام میدهند، به سوی آن کالا یا خدمت سوق پیدا میکنند (مثال: اگر در ادامه پیام قبلی، این مطلب بیاید: امروز آخرین روز نمایشگاه است. این به معنای ترغیب مخاطب برای رفتن به نمایشگاه میباشد).(همان منبع:۲۰۰).
۳٫ تبلیغات تحکیم کننده و یادآوری کننده:
این نوع تبلیغات، مربوط به زمانی میشود که مشتریانی را در گذشته داشتهایم، ولی میخواهیم ارتباط خود را با آنها نزدیکتر کنیم و اطلاعات به روز به آنها ارائه دهیم و اجازه ندهیم ذهن آنان از محصولات و سازمان ما فارغ شود. در تبلیغات یادآور از حجم پیام کاسته شده و تعداد دفعات پخش نیز کم میشود. این نوع تبلیغ در زمان جنگ تحمیلی در ایران به وضوح مشاهده میشد در آن زمان بسیاری از کالاهای صوتی و تصویری تبلیغ میشد، بدون در نظر گرفتن آنکه ورود آنها به ایران ممنوع بود تا جایی که شرکتهای بزرگ بین المللی صوتی و تصویری کالاهای خود را در روزنامهها و رسانههای ایرانی تبلیغ میکردند و حتی در پایان آن تبلیغ قید میکردند که این کالا در ایران موجود نیست؛ آنان به مشتری یادآوری میکردند که چنین کالایی موجود است، اما شرایط جامعه ایران اجازه ورود آن را نمیدهد. آنان از مشتری میخواستند ارتباط خود را با این کالاها داشته باشد؛ نکته جالب توجه این بود که در آن زمان در حالی که واردات این نوع کالاها به ایران ممنوع بود، مسافرانی که به کشورهای خارجی به ویژه دبی سفر میکردند، چون قبلاً با آگهی این کالاها آشنا بودند، چنین کالاهای صوتی و تصویری را خریداری میکردند و به عنوان کالای همراه مسافر وارد کشور میکردند (همان منبع:۲۰۳-۲۰۴). درتبلیغات یادآوری کننده، بسترهای لازم برای آشنایی با محصولات جدید و ارتباط با تولید کننده همیشه حفظ میشود تا اگر شرایط بازار عوض شود، مشتری بداند شرکت «الف» در صحنه بین المللی چه کالاهای جدیدی را وارد بازار کرده است، تا پس از آن تقاضای خود را فعال نماید و به سوی ارضای خواستههای خود برود. در این رهگذر باید اشاره شود استمرار در تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی را ایفا میکند (محمدیان،۱۳۸۸: ۲۸۲).
۱٫۷٫۱- فعالیتهای ارتباطی متناسب با اهداف تبلیغاتی
در هریک از اهداف تبلیغاتی، فعالیتهایی خاص مد نظر می باشد که در جدول(۲-۲) به این فعالیتها اشاره می گردد.
جدول۲-۲:فعالیتهای ارتباطی متناسب با اهداف تبلیغاتی
تبلیغات آگاه کننده
تبلیغات ترغیب کننده
تبلیغات یادآوری کننده
آگاه کردن بازار از وجود کالای جدید
اعلام موارد استفادهی جدیدی یک کالا
آگاه کردن بازار از تغییر قیمت
توضیح دربارهی نحوهی کار کالا
شرح خدمات موجود
اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی
تعدیل اضطراب مصرف کنندگان
ایجاد یک تصویر ذهنی برای شرکت
ایجاد رجحان نسبت به مارک کالا
تشویق مصرف کنندگان به استفاده از مارک کالای شرکت