بازاریابی ویدئویی و ایده هایی برای شروع

بازاریابی ویدئویی (video marketing) سریع ترین راه واسه توضیح ویژگیای خاص اجناس شماس و به شما این امکان رو میده تا به لطف محبوبیت پلتفرمای قوی بازاریابی ویدئویی، از مخاطبین بیشتر و گسترده تری استفاده کرده و فروش و تبدیلای خود رو زیاد کنین.

اگه از شما بخوان بزرگ ترین موتور جستجوی جهان رو نام ببرین در جواب چه پاسخی می دین؟ مطمئنا بدون ذره ای تأمل می گین: «گوگل».

اما اگه از شما بخوان دومین موتور جستجوی بزرگ دنیا رو نام ببرین چه می گین؟ شاید نام بردن از سایت تخصصی محتوای ویدئویی دور از ذهن باشه؛ اما جواب درست «یوتیوب» است. یوتیوب ماهانه ۱.۵ میلیارد کاربر آنلاین داره و تنها محلی واسه تماشای ویدئوهای طنز نیس؛ بلکه منبعی واسه جواب به سؤالات کاربرانه.

روزانه یه میلیارد ساعت از ویدئوهای یوتیوب در سراسر جهان دیده می شه و تحقیقات Cisco نشون داده تا سال ۲۰۲۱ حدود ۸۲ درصد حجم اینترنت ویدیو میشه. تموم بازاریابان فکر می کنن ویدیو نقش مهمی در آینده بازاریابی اجرا می کنه.

سؤال اینه که کسب وکار شما چیجوری از امتیازات ویدیو مارکتینگ بهره مند می شه؟ یوتیوب فرصت مناسبی واسه بازاریابی ویدئویی برنده ها جفت و جور کرده اما چیجوری باید ازش استفاده کرد؟

این روزا، همه شرکتا در آخر با روشای جورواجور، تکنیکای بازاریابی ویدئویی رو اجرایی می کنن. اونا این کار رو با پخش ویدئوهایی در مورد رضایت و نظرات مشتریان، یا ساخت ویدئوهای آموزشی انجام میدن (به شکل وبینارها و دوره ها). به هر حال امروزه تماشاگر محتوای ویدئویی بسیاری هستیم که برنده های جورواجور اونا رو میسازن.

اما چقدر از این شرکتا یافته های قابل لمس و واقعی از تولید این ویدئوها به دست آورده ان؟ در بازاریابی ویدئویی، ROI واقعی چیه؟ برگشت سرمایه فقط به شرط سرمایه گذاریای کلان در تولید ویدیو و تبلیغات ویدئوییه؟
سرمایه گذاری

سرفصل محتوا

    • با تشخیص هدفای خود شروع کنین
      • اعتبار خود رو مدیریت کنین
      • با ارائه اطلاعات کافی درباره شرکت خود، اعتمادسازی کنین
      • موقعیتای جدیدی واسه کسب درآمد به وجود بیارین
    • واسه روش هدف دار بازاریابی خود و روشی که استفاده می کنین، خوب برنامه ریزی کنین

      برنامه ریزی

      • اعتبار و معروفیت خود رو مدیریت کنین
    •  راه حلی واسه حل مشکلات ارائه بدین
    • مشکلات

  •  فرقا رو نشون بدین
  • چگونگی انتخاب محصول رو توضیح بدین
  •  چگونگی کار با محصول خود رو توضیح بدین
  • آینده بازاریابی در تولید محتوای ویدئوییه

با تشخیص هدفای خود شروع کنین

جالبه که خیلی از تولیدکنندگان ویدیو، دقیقا نمی دونن به چه دلیل بازاریابی ویدئویی انجام میدن. دلایل عادی اونا اینه که “رقبای من این کار رو انجام میدن” و “به نظر می رسه کار خوبی باشه”.

یادتون باشه که نه فقط در بازاریابی، بلکه در بقیه زمینه ها هم خوب نیس که کاری رو انجام بدین، فقط واسه اینکه یه کاری کرده باشین. بلکه اول باید از خودتون سوال کنین که “با این کار به دنبال به دست آوردن چی هستم”.

واسه اهداف بازاریابی و کار و کاسبی خود، می تونین موارد زیر رو جزو اهداف دراز مدت خود بذارین:

اعتبار خود رو مدیریت کنین

ویدئوها می تونن به شما کمک کنن به اهداف خود نزدیک شید. می تونین از ویدئوها استفاده کنین تا بیشتر درباره شرکت خودتون توضیح بدین، داستانای اونو بگید، تیم خود رو معرفی کنین و گوشه ای از موفقیتای خود رو بازگو کنین.

با ارائه اطلاعات کافی درباره شرکت خود، اعتمادسازی کنین

ویدئوها می تونن کمک زیادی به اعتمادسازی برند شما کنن. چون که تولید ویدیو، آسونترین راه واسه توضیح موارد پیچیده و نشون دادن بخش تخصصی شماس.

موقعیتای جدیدی واسه کسب درآمد به وجود بیارین

بیایید به سراغ این سوال بریم: “برگشت سرمایه واقعی یا ROI در بازاریابی ویدئویی چیه؟”

همونطور که از دو نکته قبلی گفته شده بر میاد، بازاریابی ویدئویی همیشه قابل اندازه گیری نیس. قیمت گذاری روی چیزایی مثل محبوبیت، اعتبار و اعتماد سخت و مشکله.

قیمت

البته این بدین معنا نیس که بازاریابی ویدئویی نمی تونه به یه منبع درآمد اضافی تبدیل شه و تاثیر سریعی روی کار و کاسبی شما بزاره. ویدئوها می تونن به چند روش منتهی به کسب درآمد شن:

از راه تبلیغات، اسپانسر شدن و پشتیبانی مالی، ارائه سرویسای تولید ویدیو و تولید محتوای پولی، مانند دوره های ویدئویی و کانالای ویدئویی پولی.

این رو هم بدونین که افراد اهداف متفاوتی دارن. ایرادی نداره که پشت روش هدف دار بازاریابی ویدئویی خود، چندین هدف داشته باشین (کوتاه مدت و دراز مدت) و بخواین همه اونا رو با هم به دست بیارین. در واقع، این روش، هوشمندانه ترین روش ممکنه.

واسه روش هدف دار بازاریابی خود و روشی که استفاده می کنین، خوب برنامه ریزی کنین

بسته به اهدافی که در نظر دارین، اینجا چند روش واسه برنامه ریزی بازاریابی ویدئویی به شما معرفی کردیم:

اعتبار و معروفیت خود رو مدیریت کنین

مدیریت اعتبار آنلاین، مسئله مهمیه. اگه بخوام ساده تر بگم، هیچ قناعتی در این مورد وجود نداره: مهم نیس همین حالا چقدر اعتبار و معروفیت نصیبتون شده، شما همیشه به دنبال کسب اعتبار بیشتر هستین.

مسئله مهم اینه که، هرچه برند شما محبوب تر باشه، افراد بیشتری هم به وجود میان که میخوان با تخریب اعتبار شما، خودشون رو مطرح کنن.

داشتن یه برند قوی، امتیازات بسیاری داره: اعتمادسازی، برگشت بازدیدکنندگان و خریداران، تبلیغات دهانی یا تبلیغات دهن به دهن (word-of-mouth) و چیزای دیگه ای به جز اینا.

اما خطری که محبوبیت آنلاین به دنبال داره و شما همیشه باید مراقب اون باشین اینه که همیشه افراد و کسب و کارایی وجود دارن که میخوان با حمله به برند شما، خودشون رو مطرح کنن.

تولید ویدیو راهی عالی واسه افزایش محبوبیت آنلاین برند شما هستش، چون که محتوای ویدئویی خیلی راحت واسه همه عبارتای جستجو شده رنک می گیرن و به لطف ریچ اسنیپتای ویدئویی، می تونن در یافته های جستجو توجه زیادی رو به خود جلب کنن.

“حتی اگه دیدگاه ها و نظرات منفی هم در ده نتیجه گوگل نشون داده شن، بازم می تونین اطمینان داشته باشین که توجه بیشتری به لیست ویدئوهای برند شما می شه، چون که گوگل معمولا به این ویدئوها اسنیپت میده”

واسه به کار گیری ویدئوها واسه مدیریت محبوبیت، یه مقاله درباره اجناس خود، کنفرانسا، ملاقاتای تیمی و تعاملات با مشتریان ترتیب بدین. مثلا:

از Animoto یا Animatron استفاده کنین و لیست ویدئوهای اجناس خود رو گرد هم بیارین (مثلا، لیست اجناس کادوئی)، از نظرات کاربران خود واسه ساخت ویدیو استفاده کنین و واسه پس زمینه اونم موسیقی در نظر بگیرین. یا اینکه ویدئوهای خنده دار واسه تعطیلات بسازین و اونا رو خیلی وقتا منتشر کنین.

خنده

از ابزارهایی مانند Blue Jeans استفاده کنین و با به کار گیری اون با اینفلوئنسرهای خود مصاحبه کرده و حتی این مصاحبه رو در فیسبوک یا یوتیوب هم منتشر کنین.

با وسایل تولید ویدئوی دیگه هم کار کنین، تا ایده های جدیدی واسه تولید محتوای ویدئویی به دست بیارین.

ایده

واسه انجام کارای خود برنامه ریزی و زمان بندی کنین و نقشه روشن و واضحی واسه هرچیزی که می خواین منتشر کنین داشته باشین. مثلا نقشه تولید محتوای ویدئویی به صورت یه ویدیو در ماه. توجه کنین ایده هر ویدیو با تعطیلات یا موفقیتای شرکت، یا حتی هر دو اونا باید متناسب باشه.

 راه حلی واسه حل مشکلات ارائه بدین

راه حل

ویدئوها پلت فرم مناسبی واسه جواب دادن به سؤالات هستن. سؤالای مشترک مشتری هایی برند و هم اینکه سؤالایی رو که خجالت می کشن سوال کنن در نظر بگیرین.

مثلا یه رستوران می تونه ویدئویی در مورد آداب انعام دادن به کارمندان رستوران جفت و جور و آپلود کنه. یه طراح جواهر می تونه ویدئویی در مورد چگونگی تعویض باتری ساعت در اختیار عموم بذاره.

یه پیمانکار می تونه چگونگی اندازه گیری مساحت اتاق رو تو یه ویدیو آموزش دهد. این ویدئوهای چگونگی انجام کار واسه نمایش در جلسات مهم شرکت مناسب نیستن بلکه شرکت رو به عنوان منبع خوبی از اطلاعات به درد بخور به کاربر معرفی می کنن.

 فرقا رو نشون بدین

نشون دادن فرق اجناس یکی دیگه از ایده های جالبیه که واسه ساختن ویدیو استفاده میشن.

تو یه ویدیو شرایط به کار گیری هر محصول برند و جزئیات کار با اونو واسه کاربر توضیح بدین. این ویدئوها کمک می کنن مشتری راحت تر بین انتخاب اجناس تصمیم بگیره و از خرید خود راضی باشه.

چگونگی انتخاب محصول رو توضیح بدین

بعضی وقتا اجناس تبلیغ شده در یوتیوب بسیار پیچیده هستن. ویدئوهایی درست کنین و در اونا بگید هنگام خرید چه معیارهایی باید مورد توجه قرار بگیرن. ویژگیای کلیدی محصول، حدود قیمت و سؤالایی رو که باید از فروشنده پرسیده شه، به طور کامل بگید.

 چگونگی کار با محصول خود رو توضیح بدین

تبلیغ ویدئویی محصول باعث می شه مشتری نسبت به خرید محصول مصمم شه یا اونو واسه همیشه کنار بزاره. مثلا تو یه ویدیو به مخاطبان نشون بدین نصب و به کار گیری محصولی که تولید کردین چقدر آسونه.

در این ویدئوها روی نمایش ویژگیای اصلی تمرکز کنین؛ اما ویژگیای جانبی و فرعی رو هم به طور کامل توضیح بدین. نشون دادن میان برهای نرم افزار و جیب مخفی لباس نمونه هایی از ویژگیای فرعی محصول هستن.

آینده بازاریابی در تولید محتوای ویدئوییه

با اضافه کردن ویدیو به روش هدف دار بازاریابی، کسب وکار شمام بخشی از ترافیک حجیم یوتیوب یا دیگه سرویس دهنده ها رو به خود اختصاص میده. مراحل حضور مشتری در هر مرحله از کسب وکار رو در نظر بگیرین و واسه هر مرحله محتوای ویدئویی تولید کنین.

بعد از آماده شدن چند ویدیو، اونا رو به اشتراک بذارین و واسه بالا بردن تعداد بیننده ها تلاش کنین. از ویدئوهای خلاقانه واسه جواب به سؤالا و معرفی بروزرسانیای محصول استفاده کنین.

واسه هر ویدیو مبادرت به عمل مناسبی در نظر بگیرین، توضیحات متنی مناسب جفت و جور کنین و تصویر بندانگشتی (Thumbnail) مناسبی واسه نمایش محتوای ویدیو جفت و جور کنین.

در آخر تنها میشه گفت که به کار گیری ویدیو به اندازه ای همه گیر شده که پیش بینی می شه تا سال ۲۰۲۱ حدود ۸۲ درصد حجم اینترنت به محتوای ویدئویی اختصاص پیدا کنه.

منبع: zoomit.ir – newseo.ir