تاریخچه تبلیغات بازرگانی

 

‌سابقه‌ تبلیغات‌ به‌ زمان‌های‌ گذشته‌ برمی‌گردد، مثلاًباستان‌ شناسان از میان‌ ویرانه‌های‌ بابل‌ لوحه‌هایی‌ یافته‌اند که‌ از تبلیغات‌ حکایت‌ می‌کند، این‌ لوحه‌ها که‌ متعلق‌ به‌ سه‌ هزار سال‌ پیش‌ از میلاد است تبلیغی‌ در مورد نوعی‌ پماد روغنی‌ و همچنین‌ تعریف‌ از کسی‌ است‌ که‌ در دوختن‌ کفش‌ مهارت‌ داشته‌ است؛ تبلیغ مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال‌های اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد، سال ۱۴۵۰ یک تاریخ مهم در سابقه تبلیغات می‌باشد زیرا در این سال بود که گوتنبرگ، انجیل معروف خود را چاپ نمود و با روی کار آمدن صنعت چاپ، انقلاب عظیمی در تبلیغات ایجاد شد. در قرن نوزدهم با رواج روزنامه، تبلیغات افزایش یافت اما تا سال ۱۸۴۰ تبلیغات جنبه محلی داشت، با گسترش راه‌آهن، تبلیغات از جنبه محلی فراتر رفت و در سطح کشورها مطرح شد. به طور خلاصه تاریخ تبلیغات در جهان را به سه برهه طولانی می‌توان تقسیم کرد:
۱٫ دوران ماقبل بازاریابی: از زمان آغاز مبادله کالا بین افراد، که از دوران ماقبلتاریخ شروع شده و به اواسط قرن هیجدهم میلادی می رسد.
۲٫ دوران ارتباط انبوه: از سال ۱۷۰۰ تا دهه‌ های اول قرن بیستم.
۳٫ دوران پژوهش: در خلال پنجاه سال گذشته، کارشناسان تبلیغ، به شکل نظام مند تکنیک‌های شناسایی را بهبود بخشیده و مورد استفاده قرار می‌دهند (باهنروهمایون،۱۳۸۸: ۴۲-۴۱ ).
در ادامه تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان به صورت جزئی تر و دسته بندی شده در جدول (۲-۱) نشان داده شده است.
جدول۲-۱ : تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان
تاریخ
وسیله ارتباطی
شرح وضعیت ( رویدادها )
جوامع ابتدایی
تصاویر بر دیوار غارها ( غیر کلامی ، نمادها و شکلها )
سازندگان اشیا و محصولات با نقاشی ها محصولات خود را معرفی میکردند .
قرن ۱۵
صنعت چاب و تاجران و جارچیان
صنعت گران اروپایی و آسیایی نشانه هایی را برروی کالاهای خود حک میکردند که امروزه به مارک معروف است و تأثیر مثبتی روی بی سوادها داشت . نمادهای مشترک بومی و محلی که مثل مهر روی کالاها می گذاشتند اولین آگهی مطبوعاتی در باره فروش کتاب مقررات کلیسا بود لازم به ذکر است که اولین آگهی تجارتی در حوزه دین وارد میشود که نشان دهنده داشتن قدرت در نهاد کلیسا بوده است .
قرن ۱۶
وسایل حمل و نقل