جمع‌آوری اطلاعات

 

۱٫۶٫۱۷٫۱- طبقه محصول
محصولات رامی توان بنابردوام یا قابلیت لمس آنها به کالاهای بادوام وکالاهای بی دوام تقسیم کرد.
۱٫۱٫۶٫۱۷٫۱- کالاهای بی دوام
تعریف مفهومی:کالاهای مصرفی اند که معمولا دارای یک یا چند مورد مصرف بوده وعمر کوتاهی دارند؛ کالاهایی نظیر ماء الشعیر، صابون و نمک در این گروه جای می گیرند(کاتلر،۱۳۸۶: ۳۴۱).
تعریف عملیاتی: در این مطالعه کالاهای بی دوام را کالاهای مصرفی در نظر می گیریم که دارای عمر کوتاهی بوده و قیمت پایینی دارند.
۲٫۱٫۶٫۱۷٫۱- کالاهای با دوام
تعریف مفهومی:آن دسته از کالاهای مصرفی اند که معمولا در مدت زمان نسبتا طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرند و دارای عمر بیشتری هستند. کالاهایی نظیر یخچال، اتومبیل، اثاثیه و مبلمان
از جمله کالاهای بادوام به شمار می روند(کاتلر،۱۳۸۶: ۳۴۱).
تعریف عملیاتی: در این مطالعه کالاهای بادوام را کالاهای مصرفی در نظر می گیریم که مدت استفاده ی طولانی تری داشته و دارای قیمت بالایی هستند.
۷٫۱۷٫۱- درگیری ذهنی
تعریف مفهومی: درگیری ذهنی عبارت است از میزان اهمیتی که فرد برای یک محصول و مزایای آن در یک موقعیت خاص قائل است. درگیری تابعی از شخص، محصول و موقعیت بوده و بیانگر باور یا احساساتی در رابطه با یک موضوع یا پیام مربوط به آن است، ترکیبی از این موارد در زمان های متفاوت می‌تواند بر انگیزه مصرف کننده در دریافت اطلاعات مرتبط با محصول متفاوت باشد؛مثلا زمانی که مصرف کنندگان قصد انجام کاری را دارند که نیازشان را برآورده سازد انگیزه لازم برای دریافت و پردازش هر گونه اطلاعاتی را که دستیابی به هدف را برای آنها میسر سازند دارند، در حالی که یک فرد دیگر ممکن است خود را برای دستیابی به همان اطلاعات به زحمت نیندازد زیرا به نظر او این اطلاعات با نیازش ارتباط ندارند. بنابراین دلیل اولیه برای اهمیت مبحث درگیری این است که تعیین کننده اصلی میزان تلاش فرد برای تصمیم‌گیری در هنگام خرید می‌باشد (گینز،۲۰۱۱: ۲۳۵).
تعریف عملیاتی: در این مطالعه درگیری ذهنی را میزان اهمیتی در نظر می گیریم که فرد برای یک محصول مصرفی قائل است به نحوی که آن محصول از نظر وی جزء اقلامی دسته بندی می شود که به صورت دائمی و روزمره استفاده شده و نیاز به مطالعه و توجه دقیق برای خرید ندارد، چرا که اساسا معتقد است چنین زمان و فرصتی در اختیارندارد.
۱٫۷٫۱۷٫۱- دسته‌بندی درگیری
تعریف مفهومی: جودی زایچکویسکی معتقد است، درگیری را می‌توان به سه دسته ی درگیری تبلیغاتی، درگیری با محصول و درگیری خرید تقسیم کرد.
میزان درگیری با تبلیغات به دو عامل بستگی دارد که شامل : میزان توجه به تبلیغات تجاری و اثر بخشی تبلیغات تجاری برای ترغیب به خرید می باشد.
میزان درگیری با محصول به سه عامل بستگی دارد که شامل : اهمیت نسبی طبقه محصول، درک ویژگی‌های متفاوت محصول و ترجیح دادن یک مارک تجاری خاص می باشد.
میزان درگیری در هنگام خرید به دو عامل بستگی دارد که شامل : مقدار جمع‌ آوری اطلاعات و زمان صرف شده برای ارزیابی گزینه‌ها می باشد (اسکندری،۱۳۸۹: ۵۰).