۲-۴-۱-۳- خرده فروشی براساس کنترل مجاری فروش
تقریباً ۸۰ درصد تمام فروشگاههای خرده فروشی مستقل اند. اشکال دیگر خرده فروشیها براساس مالکیتهای مختلف به ۵ دسته ی زنجیره مشارکتی، تعاونی خرده فروشی و زنجیره داوطلبانه، تعاونیهای مصرفی، سازمان امتیازی و شرکتهای ترکیبی تجاری تقسیم میشود.
زنجیره مشارکتی
یک فروشگاه زنجیره ای شامل دو یا چند مجاری فروش کالاست که دارای مالکیت و مدیریت مشترک است و در آن خرید به طور متمرکز انجام میشود. این فروشگاهها در کلیه زمینههای خرده فروشی فعالیت دارند. اما در حیطه فروشگاههای بزرگ، کالاهای متنوع، مواد غذایی، مواد دارویی، کفش و فروشگاه شاخص ترند.
تعاونی خرده فروشی و زنجیره داوطلبانه
در این نوع تشکل گروهی از خرده فروشان مستقل برای ایجاد یک هسته مرکزی عمده فروشی دور هم جمع میشوند.
تعاونیهای مصرفی
مؤسسه ای است که مالکیت آن متعلق به مصرف کنندگان است. شهروندان میتوانند برای مقابله با خرده فروشان محلی که از طریق عرضه کالاهای فاقد کیفیت و ترکیب مطلوب به آن ها اجحاف میکنند دست به تأسیس یک شرکت تعاونی محلی بزنند.
مؤسسات امتیازی
یک اتحاد مبتنی بر قرار داد است که بین یک تولید کننده یا عمده فروش یا یک مؤسسه خدماتی به عنوان امتیاز دهنده و بخش خصوصی به عنوان امتیاز گیرنده به وجود میآید و امتیاز گیرنده حق مالکیت و بهره برداری از یک یا چند واحد را میخرد (براساس یک نظام امتیازی). مانند واگذاری امتیاز بهره برداری در زمینه غذای آماده، متل داری، پمپ بنزین و غیره.
شرکتهای ترکیبی تجاری
اینها از ترکیب اشکال مختلف خرده فروشی، تحت مالکیت مرکزی به وجود میآیند. شرکتهای عضو هر کدام در انجام بعضی از وظایف توزیع و اداره و مدیریت مجموعه مشارکت میکنند.
۲-۴-۱-۴- نحوه گرد همایی فروشگاهی
فروشگاهها امروزه برای افزایش توان و قدرت جلب مشتری و تأمین نیاز آن ها گرد هم میآیند. مهم ترین انواع گرد همایی فروشگاهی منطقه تجاری مرکزی و مراکز خرید است.
منطقه تجاری مرکزی
در این مراکز فروشگاههای بزرگ، فروشگاههای اختصاصی، بانکها، سینما و بسیاری از کسب و کارها فعالیت دارند. امروزه این مراکز رونق خود را از دست داده اند.
مراکز خرید
یک مرکز خرید شامل گروهی از خرده فروشان است که دارای برنامه ریزی، راه اندازی و مالکیت و مدیریت واحدی باشند و به دو دسته منطقه ای و ناحیه ای تقسیم میشوند.