خطای رایج در بانکداری الکترونیکی، مزایای بانکداری الکترونیکی، معایب بانکداری الکترونیکی

 

این نوع از بانکداری بیش از سایر انواع بانکداری الکترونیک در کشور مرسوم شده و با وجود مشکلات دستگاه‌های خود پرداز اغلب مردم یک یا چند کارت بانکی دارند و از آن استفاده می‌کنند. دستگاه‎های خودپرداز علاوه بر ارائه وجه نقد خدماتی چون: اعلام موجودی، اعلام ۱۰گردش آخر حساب، پرداخت قبوض، ارائه رمز دوم، تغییر رمز، فروش کارت شارژ و غیره را ارائه می‌کنند.
۲-۲-۱-۶- بانکداری مبتنی بر پایانه‌های فروش
پایانه‌های فروش یا دستگاه‌های پوز در اغلب فروشگاه‌ها حضور دارند و جایگزین مناسبی برای وجه نقد شده‌اند علاوه بر این از طریق این دستگاه‌ها هم می‌توانید موجودی حسابتان را چک کنید و کارت شارژ خریداری کنید.
۲-۲-۱-۷- بانکداری مبتنی برشعبه های الکترونیکی
شعبه‌های الکترونیک یا ۲۴ ساعته که توسط برخی بانک‌ها راه اندازی شده‌اند در طی ۲۴ ساعت شبانه روز به ارائه خدمات بانکی در بستر بانکداری الکترونیک می‌پردازند و مسلما در این شعبات نیروی انسانی کمترین دخالت را دارد.
شکل(۲-۱): انواع کانالهای خدمات بانکداری الکترونیک)حسنی و همکاران، ۱۳۸۷)
۲-۲-۲- خطای رایج در بانکداری الکترونیکی

اشتباهی که بانک ها در مسیر بانکداری الکترونیکی تکرار می کنند، توجه صرف به خرید نرم افزار است، چرا که فکر می کنند خرید نرم افزار به معنی ایجاد بانکداری الکترونیک است، غافل از اینکه بانکداری الکترونیکی، نرم افزار نیست، بلکه سیستم است و نرم افزار فقط پنج درصد مسیر دستیابی به بانکداری الکترونیکی است، اگر چه این پنج درصد تعیین کننده است، اما به تنهایی برای حرکت در جهت بانکداری الکترونیکی کافی نیست.اگر نگاهی به نرم افزار های بانکی موجود در سطح جهان بیندازیم، شاهد خواهیم بود که از ۱۰ نرم افزار بانکی خارجی که در دنیا رتبه های یک تا ۱۰ را کسب کرده اند، پنج نمونه از آنها در بانک های ایران نیز استفاده شده است، اما متاسفانه هیچ کدام از این نرم افزار ها تاکنون عملکرد مثبتی نداشته اند و هیچکس نیز از علت این عدم موفقیت نمی پرسد. در این جا این پرسش خودنمایی می کند که آیا نرم افزار ها مشکل داشته اند و یا اینکه با سیستم بانکی ایران سازگار نبوده اند؟ حقیقت این است که هراز چندگاهی تقصیر به گردن یک حوزه می افتد، حوزه های همچون بسترهای ارتباطی و مخابراتی، فارسی سازی، بومی سازی، دستورالعمل های خاص بانک مرکزی و غیره، قاطعانه می توان گفت که هیچ یک از این عوامل موجب شکست نرم افزار های بانکی خارجی در سیستم بانکی ایران نبوده است، تنها نکته ای که دراین مسیر رعایت نشده، طراحی و اجرای یک شبکه و مرکز داده استاندارد و سیستم جامع است. بانک باید بستری را ایجاد کند تا نرم افزار بتواند در آن بستر ارتباطات خود را برقرار کند و اجرایی شود و ما چنین بستری را در بسیاری از موارد فراهم نکرده ایم. از سوی دیگر، اجرای نرم افزار، پیاده سازی و بومی سازی آن نیز از دیگر نکات بسیار مهم در استقرار بانکداری الکترونیکی است که به این موارد نیز کمتر توجه شده است. علاوه بر اینها، به مهمترین نکته، یعنی آموزش این سیستم و جذب مدیران توانمند و مسلط بانکداری الکترونیکی هیچوقت توجه نشده است(حسنی و همکاران، ۱۳۸۷).
۲-۲-۳- مزایای بانکداری الکترونیکی
۱- دسترسی یا دستیابی فارغ ازمکان وزمان به خدمات ارائه شده بانکها
در بانکداری سنتی دریافت خدمات به مشتریان محدود بود. برای مثال این بانکها درطول شبانه روز تنها ۸ ساعت خدمات بانکی ارائه می دادند و همچنین ایام تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته مشکلاتی را برای مشتریان بوجود می آورند اما با رواج بانکداری الکترونیکی مشکل اصلی محدودیت زمانی ومکانی استفاده ازخدمات بانکی مرتفع شده است.
۲-حذف موانع افتتاح حساب
یکی دیگرازمشکلات نظام بانکداری سنتی افتتاح حساب بویژه درروزهای پایان ماه و یا پایان سال بودکه مشتریان با اتلاف وقت فراوان، عدم امکان افتتاح حساب و واریز وجوه افتتاح حساب مواجه بودند.امروزه درسیستم بانکداری اینترنتی مشتریان می توانند درهرلحظه به گشایش حساب اقدام نماییدو وجه لازم برای گشایش حساب را ازحساب دیگر خود به حساب جدید خود انتقال دهند.
۳- سهولت درپرداخت قبوض
در نظام بانکداری سنتی مشتریان برای پرداخت قبضهای مختلف ازقبیل قبضهای آب و برق، تلفن وگازواقساط باید درزمان های معین ودرروزهای معین به بانک مراجعه کنند.ولی امروزه مشتریان ازطریق اینترنت و با واردساختن شماره اشتراک وشماره برگ قبض خود می توانند وجه قبض را ازحساب خود به حساب بانک یاشرکت صاحب قبض انتقال دهند. درحقیقت از این طریق مشکلات پرداخت حل شده وجریمه های ناشی از تاخیردرپرداخت وجوه قبوض کاهش یافته است.
سایر مزایای بانکداری الکترونیکی عبارتند از : امکان خرید سهام ازطریق سیستم الکترونیکی بانک، امکان دریافت یا حواله انواع چک، امکان دسترسی ونظارت برحسابهای شخصی وامکان مبادلات پول وخدمات بین مشتریان می باشد.
۲-۲-۴- معایب بانکداری الکترونیکی
۲-۲-۴-۱- خطرهای امنیتی