دانلود فایل پایان نامه مدیریت فناوری اطلاعات

نخواهد بود. تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار میآید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است؛ در تعیین خط مش های سازمان، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی اعمال مدیریت. تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است. به نظر هربرت سایمون ، تصمیم گیری جوهر اصلی مدیریت است و حتی می توان مدیریت را مترادف با آن دانست. وی نظریه تصمیم گیری خود را تحت عنوان «مدیر به عنوان تصمیم گیرنده» ارائه نمود. به نظر او تصمیم گیرنده فردی است که در تقاطع راه ها، در لحظه انتخاب، آماده است که دریکی از مسیرها پا گذارد. اگر مدیریت را مترادف با تصمیم گیری بدانیم، دیگر انتخاب تنها یک راه از راه های دیگر تصمیم گیری نیست، بلکه عنوان تصمیم گیری به کل فرآیند اطلاق می شود. در بسیاری از سازمان ها به ویژه سازمان های اداری و عمومی، تصمیمات اتخاذ شده با نسبت های متفاوت شامل هر دو تصمیمات اجرایی و سیاست گذاری می گردد.
رشد سریع فناوری های نوین، تمامی جوانب سازمان ها را به نوعی تحت تأثیر قرار داده است. تغییرات سریع فناوریهای وین باعث تغییر ماهیت کارها شده است و رایانه ها ، رباط ها و دستگاه های کاملاً خودکار جایگزین مشاغل روتین شده اند. این ابزار، تغییرات شدیدی در نوع مهارت های مورد نیاز افراد و اعضای سازمان ها ایجاد کرده اند. بدیهی است برای رویارویی با چنین چالشی کارکنان باید در تمامی جهات رشد کنند. در دهه های اخیر، توانمندسازی کارکنان به عنوان یکی از دغدغه های مدیران تبدیل شده ؛ زیرا حجم کاری مدیران به سرعت افزایش یافته است. بنابراین مدیران باید به زیردستان خود اعتماد کنند؛ در واقع شرایط کاری و رقابت سازمان ها بیش از هر چیز دیگری مدیران را وادار به توانمندسازی کارکنان می کند. به طوری که امروزه توانمندسازی کارکنان یکی از اعجازآورترین رویکردهای توسعه منابع انسانی است ؛ که منجر به بالندگی نیروی انسانی و سازمان میشود. توانمندسازی یک حرکت دائمی است و اهمیت آن همواره رو به افزایش است ؛ چراکه اساس توسعه در کسب و کار امروز ، همگام بودن با تغییرات اجتماعی، دستاوردهای تکنولوژی و تقاضای محیط رقابتی است و سازمان ها نیازمند افرادی هستند که بتوانند بهترین استفاده از تکنولوژی پیشرفته را ارائه دهند ، نوآوریها را بیابند و بتوانند محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند. در ادامه به چکونگی اثر گذاری فناوریهای نوین اطلاعاتی بر توانمندیهای کارکنان خواهیم پرداخت.

2-2 فناوری اطلاعات
2-2-1 تاریخچه ظهور فناوری
فناوری اطلاعات به معنای عام آن به عنوان مجموعه ای از ابزارها و سیستم ها جهت گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد می باشد. سابقه این علم به 3500 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. یعنی از زمان رم باستان که نامه ها را روی لوح گلی و به صورت تصویر می نوشتند و نامه بر در طی یک هفته تنها مقصد کوتاهی را طی می نمود تا هم اکنون که با بهره گرفتن از ابزارهای پیشرفته رایانه ای و سیستم های مجهز مخابراتی در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات دلخواه در اختیار قرار می گیرد.

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

فناوری نوین اطلاعات مبتنی بر الکترونیک را می توان در چند سال پیش از دهه 1940 سراغ گرفت. در طی جنگ جهانی دوم و پس از آن بود که پیشرفت های عمده در فناوری الکترونیک رخ داد. تولید اولین کامپیوتر قابل برنامه ریزی و ترانزیستور که منشاء میکرو الکترونیک و هسته حقیقی انقلاب فناوری اطلاعات در قرن بیستم بود.
به عقیده «کاستلز » تنها در دهه 1970 بود که فناوری های جدید اطلاعاتی در سطحی گسترده انتشار یافتند و توسعه توأمان خود را شتاب بخشیدند و در پارادایمی جدید گردهم آمدند. کاستلز می گوید: بی گمان می توانیم بدون اغراق بگوییم که انقلاب فناوری اطلاعات به عنوان یک انقلاب در دهه 1970 متولد شد. به ویژه اگر پیدایش و رواج مهندسی ژنتیک به طور موازی و تقریباً در همان زمان و مکان را به آن اضافه کنیم. فناوری اطلاعات مفهومی است که تا به امروز تعریف جامع و دقیقی ای آن ارائه نشده است . برخی در تعاریف خود بر محور فناوری اطلاعات تاکید دارند و آن را مجموعه ای از سخت افزار ، نرم افزار ، پایگاه داده ها و دیگر تجهیزات ارتباطی می دانند و گروهی نیز با توجه به نوآوری حاصل از آن ، به مجموعه ای از سیستم ها ، کاربران و مدیریت اطلاعات سازمان تاکید دارند که می تواند شیوه کسب و کار را دچار تحول کند.در کشور ما اگر چه گام هایی در به کار گیری آن در زمینه های مختلف برداشته شده است ولی هنوز ناشناخته است. چند سال نیست که این موضوع در دانشگاهها تدریس می شود ولی یک نگرانی همواره وجود داشته است که با توجه به نو بودن مفاهیم، افراد بر اساس ذهنیات و برداشت های خود آن را مطرح کرده اند که گاه فناوری اطلاعات را در حد رایانه و کاربرد آن تنزل داده اند. در سال های اخیر حرکت های بسیار خوبی مشاهده شده است که در صورت تحقق می تواند زیر بنای بکار گیری مناسب از فناوری های اطلاعات در سال های آتی را به همراه داشته باشد.
2-2-2 تعریف فناوریهای نوین اطلاعاتی و جنبه های مختلف آن
شاید امروزه یکی از مشکلات تعریف فناوری های نوین اطلاعاتی باشد . هر کس با نگرش متفاوت ، تعریف متفاوتی از فناوری های نوین اطلاعاتی ارائه می کند . لذا بهترین روش برای تعریف چنین موضوع گسترده ای ، ارائه مفاهیم و ایده های مرتبط با آن است . تعریف فناوری های نوین اطلاعاتی به دلیل ماهیت تغییر پذیری آن بایستی همراه با یک نگرش دینامیک باشد تا استاتیک. نتیجه اینکه به گونه ای باید در باره فناوری های نوین اطلاعاتی سخن گفت به شناخت آن کمک کند . فناوری های نوین اطلاعاتی بیشتر یک استراتژی ، اندیشه ، فکر و ابزار در حوزه انسانها همراه با نوآوری است . تعریف فناوری های نوین اطلاعاتی را می توان به یکی از این جنبه های مهم مرتبط دانست .
2-2- 2-1 نقش استراتژیک اطلاعات
اکثریت رهبران سازمانها اطمینان یافته اند که مدیریت اطلاعات ، مهمترین عامل موثر در عملکرد سازمانی و برتری رقابتی است . اکنون بیش از پیش روشن شده است که اهمیت محوری اطلاعات از آنجاست که کنترل آن به دست مدیران اطلاعات سپرده شود . تصمیم گیری درباره شبکه های اطلاعات و سایر کاربرد های انفجار تکنولوژی ، امروزه در حوزه مسئولیت مدیریت عالی سازمان است . اما اگر مدیر عالی سازمان باید این تصمیمات را اتخاذ کند . پس نقش اطلاعات چه خواهد بود ؟ کارکنان اطلاعات در آینده مسئولیتهای کلیدی متعددی را بر عهده خواهند داشت . این قسمت محل گرد آوری تخصصهای فنی است . به عنوان رابط در کاربرد های فزاینده علمی و تکنولوژیکی عمل می کند . رهبری لازم را در توسعه کاربرد های مربوط به منظور ارائه خدمت به مدیریت عالی سازمان فراهم می آورد و سیستمهای حمایتی لازم را برای عملی کردن تصمیمات عمده سازمانی به گونه ای مستمر حمایت می کند ( بک هارد و پریتچارد ، 87 )
کیفیت اطلاعات و کارایی فرایند آن ، در صحیح ، مرتبط ، به موقع و مطلوب بودن آن جلوه گر می شود . سرعت عمل مدیر در تصمیم گیری و درستی تصمیم او بستگی تام به کم و کیف اطلاعاتی دارد که در دسترس او قرار می گیرد . همچنین باز خورد اطلاعاتی و تصمیم ؛ امکان اصلاح تصمیمات و غنی سازی آنها را برای مدیران فراهم می سازد ( طالقانی ،1382، ص 2 )
با شناخت فرصتها و امکاناتی که از فناوریهای نوین اطلاعات ایجاد شده ، آن را به یک استراتژی شبیه کرده است تا یک فرمول و نسخه عملی . فناوریهای نوین اطلاعات یک شناخت وسیع از محیط اطراف را در ذهن ها ایجاد نموده و هرکس را ، در هر سطح و ایده بسوی خود جلب می کند . افراد بشر به فناوریهای نوین اطلاعات برای رشد خود و دسترسی به ابزار راحت تر و در دسترس تر در ارتباطات فکر می کنند. سازمانها به این پدیده برای دسترسی به بازار بزرگتر، ارائه خدمات بیشتر و بهتر، جمع آوری و نگاه دقیق تر و زنده به نظریه ها و سلیقه ها، انجام راحت تر و سریعتر کارها ، ارزانتر کردن هزینه خدمات و عملیات ، کنترل دقیقتر و دسترسی سریعتر به منابع داخل و بیرون سازمان و ارتباطات سریعتر و ارزانتر نگاه می کنند . حال ، آنچه در تعریف فناوریهای نوین اطلاعات بچشم می خورد ، که در سایر فن آوری ها تا این حد مدنظر نبوده ، مفید بودن این کاربردها از طریق تعریف و ترسیم یک استراتژی دراز مدت و منطقی در اداره امور سازمان و خدمات و ارتباطات است . شناخت هرچه دقیق تر و کاملتر از فناوریهای نوین اطلاعات برای مدیران و کارشناسان سازمان ها ، آنان را در تنظیم و طراحی یک استراتژی علمی تر با نگرش فناوریهای نوین اطلاعات کمک شایانی می کند .
2-2- 2-2 فناوریهای نوین یک سری مفاهیم و فکر است
>صرف نظر از بعد استراتژیک در فناوریهای نوین اطلاعات ، و ابزار و اسباب کار از سوی دیگر ، فناوریهای نوین اطلاعات شبیه یک فکر و اندیشه برای انجام بهینه و موثرتر کارهاست . از آنجا که فناوریهای نوین اطلاعات تنها در قالب بسته نرم افزاری یا سخت افزاری و یا ترکیب آنها قابل تعریف و کاربری نیست ، لزوم ایجاد فکر و اندیشه قوی و جامع برای ترکیب ابزارها برای اجرای اهداف و عملیات و ارتباطات نیز یکی دیگر از ابعاد گسترده و شگفت انگیز فناوریهای نوین اطلاعاتی است . با این تعبیر ، ابزار و اسباب نرم افزاری و سخت افزاری در فناوریهای نوین اطلاعات بیشتر شبیه مواد خامی می مانند که مطابق نیاز ، با هم ترکیب شده و کار خاصی را انجام می دهند . در سازمانها ، بایستی یک استراتژی برای استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات وجود داشته باشد و پس از آن ، فکر و اندیشه جهت ترکیب و بکارگیری ابزار فناوریهای نوین اطلاعات بکارگرفته شود ، و در انتها به مرحله اجرایی و استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات رسید . با این توضیحات ، ابزار مشابه در سازمانهای حتی مشابه، می تواند کاربرد متفاوتی داشته باشد.
2-2- 2-3 فناوریهای نوین یک سری ابزار است
به هر آنچه موجب جمع آوری ، گردش ، پردازش و انتقال اطلاعات و پیامها بدون محدودیتهای مکانی و زمانی باشد فناوریهای نوین اطلاعات گفته می شود . رایانها ، شبکه های رایانه ای ، انواع نرم افزارها و …. همه در حوزه فناوریهای نوین اطلاعات جای می گیرند . سازمانها نیز استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات را سالها تجربه کرده اند، اما آنچه تا کنون در سازمانها مطرح بوده ، طبق تعاریف جدید از فناوریهای نوین اطلاعات ، نمی توانست کاربرد موثر و شایسته این پدیده عظیم را پاسخگو باشد . شاید موفق ترین سازمانها در استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای رایانه ای و ارتباطات ، بدون استراتژی و اندیشه استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات ، کمترین بهره را از آن برده اند . طبیعی است که ترکیب استراتژی ، فکر و اندیشه ، تجهیزات و ابزار ، همگی می توانند براساس یک طرح اجرایی کامل و گویا ، مزایا و فرصتهای جدید و قابل توجهی را برای سازمانها ایجاد کنند.

2-2-2-4 فناوریهای نوین نوآوری است
چنانچه سازمانها حلقه های مفاهیم و گامهای فناوری اطلاعات را منهای نوآوری بکار گیرند ، به طور یقین پس از مدتی کوتاه با شکست روبرو شده و از صحنه مقایسه یا رقابت خارج می شوند . برای زنده و پویا نگه داشتن کاربرد فناوریهای نوین اطلاعات ، نوآوری ، شاه کلید توسعه و تحول آن محسوب می شود و در نتیجه ، موجب رشد سازمانها می گردد . نوآوری نقش بسزایی در رشد و شکوفایی فناوری های اطلاعاتی تا این تاریخ داشته است. قطعا این نقش در آینده نیز باقی خواهد ماند. نوآوری موجب ابداع کاربردها و انتظارات جدید از فناوریهای نوین می گردد و بیشتر در حوزه کارگزاران ، یعنی آنهایی که طراحی، پیاده سازی، مسئولیت فکر و اندیشه را بر عهده دارند، کاربرد داشته و مورد توجه قرار می گیرد.
2-2-2-5 فناوریهای نوین همراه انسان است
انسانها دارای دو نقش طراحی و اجرای پروژه های فن آوری اطلاعات ( کارگزار ) و جذب و بکارگیری روشها و ابزار جدید برای انجام کارها ( کاربر ) دارند . مهارت ، دانش ، و تجربه هر کدام در جای خود تاثیر تعیین کننده در موفقیت استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات دارد . نقش کاربران بیش از کارگزارن است و تاثیر بیشتری در موفقیت یا عدم موفقیت دارند . این حوزه تحت عنوان مدیریت منابع انسانی و تغییر ، یا آموزش و تغییر ، یا مدیریت تغییر و امثال اینها در موفقیت کاربردهای فن آوری اطلاعات مورد نظر صاحبان فن نقش داشته و به عنوان یکی از مهمترین جنبه ها در پیاده سازی فناوریهای نوین اطلاعات مطرح و راه حلهایی برای آن پیشنهاد می شود .
2-1-4 تاثیرات فناوری های نوین اطلاعاتی بر سازمان
فناوری های اطلاعاتی فرصت های جدیدی را برای سازمان ها پدید آورده است تا بتوانند با یکدیگر ارتباطی نزدیک تر را برقرار نمایند، از منابع و امکانات مشترک بهره جویند و مدل های جدید کسب و کار را تجربه کنند.
سازمان ها برای ورود به عصر اطلاعات فرآیندهای سنتی خود را مورد مطالعه قرار داده و با مهندسی مجدد آن ها تمهیدات لازم برای بهره مندی بیشتر از فناوری های اطلاعاتی را فراهم می اورند. فناوری های اطلاعاتی به عنوان ابزار و بستر توسعه سازمان تغییرات و تحولات زیادی را در سازمان پدید می آورد از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
تغییر در ساختار سازمانی بدین معنا که ساختار هرمی یا سلسله مراتبی سازمان که همراه با انعطاف پذیری، کارایی و رقابت پذیری کمی است به ساختار گسترده هرمی با ارتفاع کم و قاعده وسیع تر تبدیل شده و به سوی سازمان های شبکه ای و مجازی پیش می رود که از انعطاف پذیری و کارایی بیشتر برخوردار است.
تمرکز یا عدم تمرکز سازمانی بدین معنا که به کارگیری فناوری اطلاعات با توجه به دیدگاه مدیریت سازمان می تواند موجب تمرکز یا عدم تمرکز مدیریت گردد. مدیرانی که مایل به تمرکز بیشتر در تصمیم گیری می باشند می توانند با به کار گیری این فناوری، اطلاعات بیشتری جمع آوری کرده و تصمیمات بیشتری را به صورت متمرکز اتخاذ نمایند. از سوی دیگر مدیرانی که مایل به کاهش تمرکز تصمیم گیری هستند می توانند با بهره گرفتن از این فناوری، اطلاعات بیشتری را در اختیار کارکنان قرار داده و مشارکت آنان را در تصمیم گیری های سازمانی افزایش دهند.
افزایش هماهنگی بدین معنا که با بهره گیری مؤثر از فناوری اطلاعات مدیران و کاکنان می توانند با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار نمایند. به عنوان مثال با بهره گرفتن از روش هایی همچون پست الکترونیکی، سیستم های اطلاعاتی و جلسات الکترونیکی از راه دور این امر میسر می گردد. این فناوری موجب حذف محدودیت های جغرافیایی گشته و به مدیران کمک می کند تا نوعی احساس گروهی خلق نمایند. جایگزینی نقش انسان و واحدهای سازمانی با سیستم های اطلاعاتی و ماشین ها همراه با ارتقای سطح شغلی انسان در سازمان که خود موجب افزایش کارایی انسان خواهد گشت. از سوی دیگر ضرورت تخصصی تر شدن وظایف و کارکنان، لزوم وجود دوره های آموزشی و تربیت کارکنان متخصص را به دنبال دارد.
تقویت رویکرد فرآیندی به جای رویکرد شغلی یا وظیفه ای بدین معنا که بهره گیری از فناوری اطلاعات موجب شناسایی فرآیندهای اطلاعاتی موجود در سازمان و مدیریت بهتر فرآیندها خواهد شد. بنابراین به جای تمرکز بر مشاغل مستقل، به زنجیره ارتباطی آن ها و فرآیندهای اصلی و فرعی برای تحقق اهداف سازمانی توجه می شود.
به کارگیری مؤثر فناوری اطلاعات موجب تقویت روند خودکارسازی و مجازی سازی فرآیندهای فیزیکی سازمان خواهد شد.

 
 
به کارگیری فناوری اطلاعات موجب افزایش دقت، سرعت عمل و کیفیت در ارائه خدمات و محصولات و کاهش هزینه می گردد. همچنین باعث شناسایی و استفاده از منابع بالقوه گشته و نهایتاً افزایش بهره وری سازمانی را به دنبال دارد.
فناوری های اطلاعاتی موجب حذف محدودیت های زمانی و مکانی و مرززدایی

Author: 90

دیدگاهتان را بنویسید