راهنمای خرید هیوندای آوانته دست دوم؛ مشخصات فنی، تجهیزات، قیمت

هیوندای از اون دسته خودروسازانیه که همیشه تلاشش دستمایه تشویق و ستایش بقیه بوده. همونطور که اطلاع دارین قدمت این خودروساز تقریبا به اندازه عمر صنعت خودروسازی در ایرانه اما پیشرفتی که در کار خودروساز کره ای مشاهده می شه اصلا قابل قیاس با صنعت اتومبیل سازی کشورمون نیس.

امروزه خیلی از اجناس هیوندای در جاده های کشورمون در حال تردد هستن که از جمله معروف ترین اونا میشه به شکلای جور واجور مدلای الانترا، سانتافه و سوناتا اشاره کرد.

الانترا از دهه ۹۰ میلادی در سبد اجناس هیوندای قرار گرفت و از اون زمان تا الان، ما تماشاگر پیشرفت روز افزون این عضو مهم خونواده بزرگ هیوندای مثل بقیه اعضای اون هستیم.

نسل سوم هیوندای الانترا که در ایران اونو با نام آوانته می شناسیم، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ روی خط تولید هیوندای قرار داشت و در بازه وقتی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ هم به وسیله خودروسازان راین به صورت مونتاژ داخل روونه بازار کشورمون می شد.

به دلیل حضور این مدل در بازار دست دوم خودروهای کشورمون، تلاش داریم تا در مقاله پیش رو نگاهی به ویژگیای اصلی این خودروی دسته دوم بندازیم. پس لطفا در ادامه با سایت ما همراه باشین.

طراحی ظاهری و بدنه هیوندای آوانته

با در نظر گرفتن زبونای جور واجور طراحی که در خودروهای مدرن امروزی مشاهده می شه، هیوندای آوانته اصلا از ظاهری مدرن و قشنگتر بهره مند نیس؛ حتی در مقابل حریفان همرده مثل مزدا۳ قدیم هم هیچ حرفی واسه گفتن نداره و شاید بهتر باشه ظاهر اونو با مدلای بسیار ارزونتر داخلی مثل پژو پارس مقایسه کنین.

چراغای جلو صورتی بسیار قدیمی و شبه چهارضلعی دارن. جلوپنجره ای تقریبا کوچیک هم با حالتی برجسته در فضای خالی بین دو چراغ اصلی تعبیه شده.

روی سپر جلو از نوارهای پهن پلاستیکی مشکی رنگ به عنوان ضربه گیر و نوع تزیین استفاده شده. یه مجرای تقریبا کشیده هم به جهت تامین هوای لازم پیشرانه و سیستم خنک کننده، بخش کلی نیمه پایینی سپر رو به تصرف خود درآورده س تا انگار کوچیک بودن ابعاد جلوپنجره و در نتیجه کم شدن اندازه هوای ورودی از راه اونو جبران کرده باشه.دو مه شکن دایره ای هم در دو طرف اون خودنمایی می کنن.

هم اینکه دو خط حجم دهنده از ستونای A شروع شده و پس از گذر از روی درب محفظه موتور، تا کنارهای جلوپنجره در نمای جلویی موندگاری یافته ان.

در نمای بغل دستی هیوندای آوانته، ضخامت تقریبا کم ستونای A و C و هم اینکه طراحی نه خیلی زیبای فریم پنجره ها تا حدی جلب توجه می کنه.

به جهت افزایش حس جسارت و جست و خیز ظاهری در نمای جانبی، یه خط حجمی شونِه ای از انتهای چراغ عقب تا نزدیکی گلگیر جلو کشیده شده. یه حجم منفی هم روی قسمت پایین دربا و ناحیه بغل دستی هر کدوم از سپرها مشاهده می شه.

نمای عقبی آوانته حرف چندانی واسه گفتن نداره. چراغای تقریبا بزرگ با طراحی شبه مثلثی به رنگ قرمز و رگه های سفیدرنگ که به صورت یه تیکه در کنارهای درب صندوق عقب خودنمایی می کنن، از این زاویه میشه دیدشون.

محل نصب پلاک تو یه فرورفتگی روی درب صندوق عقب جانمایی شده و سپر عقب هم از نوار ضربه گیر پلاستیکی مشکی رنگ سراسری بهره برده. در این زاویه هیچ اثری از سر اگزوز مشاهده نمی شه.

کلا، از نظر ظاهری هیوندای آوانته خودرویی خیلی قشنگتر و مهیج جلوه نمی کنه و اگه مهمترین عامل در انتخاب یه خودرو از نظر شما اون اتومبیل باشه، شاید آوانته گزینه اول شما نیس.

طراحی داخلی و کابین هیوندای آوانته

در مورد طراحی خارجی اعلام کردیم که ظاهر خودرو خیلی قشنگتر نیس؛ اما در مورد فضای داخلی و مخصوصا بخش داشبورد که تاثیر زیادی بر زیبایی کلی کابین یه خودرو داره، باید بگیم که کابین آوانته اصلا قشنگتر تلقی نمی شه.

حال و هوای کابین این خودرو بیشتر مشابه خودروهای دهه ۹۰ میلادیه و رنگ و بویی از نو سازی نبرده س.

سبک طراحی دریچه های میانی تهویه، تکمه ها، غربیلک فرمون، پنل کیلومترشمار، کنسول میانی داشبورد و پنل دربا هیچ گونه حس هیجان انگیزی رو تو ذهن بیننده تداعی نمی کنه. متریال داشبورد از جنس پلاستیک بوده اما تقریبا باکیفیت به نظر می رسه.

صندلیای جلو هم در قیاس با نمونه های داخلی خوش فرم تر و راحت تر احساس می شن. صندلیای عقب فرمی نیمکتی داشته و باید با اونا به اصطلاح سر کنین.

از نظر جادار بودن، کابین آوانته فضای مناسبی رو مخصوصا در ردیف عقب واسه سرنشینان آماده کرده؛ البته افراد با قد بیشتر از ۱۹۰ سانتیمتر در ردیف عقب با محدودیت نسبی از نظر فضای سر و پاها مواجه هستن. حجم صندوق عقب آوانته هم برابر ۵۰۰ لیتره که کافی به نظر می رسه.

کلا کابین آوانته از نظر چشمی، قشنگتر و مدرن جلوه نمی کنه و نمی تونه حس زیبایی شناختی شما رو برانگیزاند. اما از طرف مقابل کیفیت اون در قیاس با نمونه های داخلی و بعضی خودروهای چینی موجود در بازار به طور کامل برتری داشته و از این نظر در جایگاه بالاتری قرار میگیره.

لوازم و امکانات هیوندای آوانته

نوع چراغا در جلو و عقب چراغ مه شکن در جلو و عقب ، چراغ ترمز سوم .
ایربگ راننده و سرنشین ( دارای سنسور سرنشین جلو ) .
صندلیا تنظیم دستی توانایی تنظیم افقی و عمودی و گودی کمر، کمربندهای ایمنی با سه نقطه اتصال در جلو و عقب ، کنسول وسط با تکیه گاه آرنج و دارای محفظه در جلو ، استراحتگاه آرنج درعقب ، روکشا و تودریای پارچه ای .
سیستم تهویه تنظیم دستی .
آینها جانبی تنظیم برقی و گرمکن دار.
کامپیوتر سفری داره .
بقیه قفل مرکزی با ریموت کنترل ، دزدگیر و آژیر ، سیستم ضد سرقت ( ایموبیلایزر ) ، رادیو CD دارای صفحه نمایش تک رنگ و ۴ عدد بلندگو ، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب ، برف پاکن تایمردار قابل تنظیم ، آنتن رادیو برقی ، سپر جلو و عقب پلاستیکی .

پیشرانه و مشخصات فنی هیوندای آوانته

  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : ۴خطی/۱۶
  • حجم موتور (سی سی) : ۱۹۷۵
  • قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : ۱۴۰/۶۰۰۰
  • گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : ۱۸۲/۴۵۰۰
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر واسه نمونه های دست دوم به طور میانگین(ثانیه): ۱۱(خودکار)- ۱۰(دستی)
  • طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : ۱۴۱۵/۱۷۲۵/۴۵۲۵
  • وزن خالص(کیلوگرم) : ۱۲۸۰
  • مشخصات تایر :۱۸۵/۶۵R15
  • مصرف ترکیبی(لیتر) : ۸٫۱
  • استاندارد الایندگی :یورو ۳
  • حجم مخزن سوخت(لیتر) : ۵۵

قیمت و رقبای هیوندای آوانته

الان (اواخر مهر ۹۷) بهای مدلهای ۸۷ تا ۱۳۹۰ نسخه دستی آوانته در بازار به طور میانگین برابر ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومن ارزش گذاری شده. هم اینکه نسخه خودکار آوانته در مدلای ۸۸ تا ۱۳۹۰ هم به صورت میانگین در بازه ۱۲۰ تا ۱۳۵ میلیون تومن معامله می شن.

از جمله رقبای آوانته در بازار ایران میشه به دنا پلاس توربو صفر کیلومتر، چری آریزو۵ صفر کیلومتر و رنو مگان اشاره کرد. هم اینکه خودروهایی مثل هیوندای سوناتا و اپتیما (مدلهای ۲۰۰۶-۲۰۰۷) هم در بازار ایران از نظر قیمتی نزدیک به متوسط بهای آوانته هستن و با کمی ارفاق (به آوانته)، میشه اونا رو هم به عنوان حریف آوانته به حساب آورد.

امتیازات و مشکلات هیوندای آوانته

نقاط قوت

  • کارکرد متناسب پیشرانه و مجموعه قوای محرکه
  • شتاب مناسب در هر دو نسخه دستی و خودکار
  • کابین تقریبا آروم و جادار
  • دووم فنی فوق العاده
  • کیفیت سواری خوب

نقاط ضعف

  • طراحی خارجی و داخلی نه خیلی دلچسب
  • بهای گرانتر خدمات و قطعات یدکی نسبت به بقیه اجناس هم رده داخلی
  • کمبود نسبی قطعات یدکی

                                                    .

Post Author : edame

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *