روزنامه وقایع اتفاقیه

 

قرن ۱۹
مطبوعات
ستونهای آگهی در نشریات بوجود می آید و آگهی ها رده بندی ، بحث گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات ارزش خاص پیدا میکند و روزنامه های پنی پرس که بیشتر آگهی های تجاری در آن بود به چاپ رسید ( روزنامه های ارزان ).
اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰
مجلات پرتیراژ و رادیو
جنگ جهانی دوم و اختراع رادیو و افزایش سواد و جذب بیشتر آگهی توسط مخاطبان ، چاپ کاتالوگ و بروشور و کلا ارتقاء زیبایی شناسی تبلیغات ، ارتقاء تبلیغات در رادیو ، تبلیغات مفهوم علمی پیدا می کند .
دهه ۱۹۳۰
نشریات + رادیو ولی با نفوذ اندک
رکود اقتصادی و کاهش تبلیغات در حوزه تجاری و توسعه نقش اجتماعی تبلیغات ، افزایش مجلات زرد و عامه پسند .
دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰
رادیو + تلویزیون
توسعه مجدد تبلیغات در حوزه سیاست ، ظهور تبلیغات سیاسی و رونق اقتصادی.
دهه های اخیر
تلویزیون و اینترنت
آگهی های جهانی و فرامرزی ، مسئله جهانی شدن و تبلیغات مجازی در فضای اینترنت.
(باهنروهمایون،۱۳۸۸: ۴۳-۷۳ )
۲٫۵٫۱- پیشینه تبلیغات تجاری در ایران
۱٫۲٫۵٫۱- آغاز تبلیغات تجاری در روزنامه‌ها
آغازتبلیغات تجاری در روزنامه ها، در اروپا به اوایل قرن نوزدهم بازمی‌گردد اما در ایران با یک سده تاخیر شروع می‌شود. آغاز تبلیغات تجاری در ایران به دوران قاجاریه باز می‌گردد و پیشگامان اصلی انجام این مهم نیز روزنامه‌ها بودند. اولین گام تبلیغات تجاری کالا در روزنامه وقایع اتفاقیه برداشته شد که به معرفی حرفه‌ها و مشاغل ایران می‌پرداخت. افزایش ورود کالاهای خارجی به کشور، تاجران داخلی را به تکاپو واداشت، آنها برای بازاریابی اجناس داخلی و مقابله با کالاهای خارجی اقدام به تاسیس شرکت‌هایی با عنوان اسلامیه کردند، روزنامه‌ی حبل المتین از روزنامه‌هایی بود که به تبلیغ محصولات شرکت اسلامیه می‌پرداخت (عرفانیان،۱۳۸۸: ۵۲). از دهه ۱۳۲۰ شمسی به بعد، آگهی‌های تجاری مطبوعات از رشد نسبی برخوردار شد تقریبا تمامی کارخانه‌ها، شرکت‌ها، وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا برای معرفی محصولات و خدمات خود به تبلیغات روی آوردند، در دهه پنجاه شمسی با رشد قدرت خرید اقشار متوسط جامعه و افزایش خوانندگان روزنامه‌ها و نشریه‌ها، تبلیغات تجاری در نشریه‌ها به اوج خود رسید وروزنامه‌ها قسمت اداری ویژه‌ای به نام سازمان آگهی‌ها یا نیازمندی‌ها به وجود آوردند که هدایت گر تبلیغات تجاری بود. (باهنروهمایون ، ۱۳۸۸: ۹۷-۹۵ ).