زیر ساخت های لازم برای تجارت الکترونیک، مزایای تجارت الکترونیک، تکنولوژی اطلاعات

 

درادامه سه مدل از تجارت الکترونیک که امروزه بیشترین سهم در بین سایر مدلها به خود اختصاص داده اند به صورت خلاصه شرح داده می شود :
۲-۶-۱- مدل B2C (بنگاه- مشتری )
در این مدل توسط اینترنت این امکان بوجود امده است تا مصرف کننده بدون نیاز به فروشنده کالاهای مورد نیاز خود را مستقیما در سحطی وسیع خرید نماید بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی در این مدل را خرده فروشی تشکیل می دهد .
موفقیت دراین مدل بستگی به تجربیاتی دارد که به مشتری ارائه می شود باید به مشتریان سرویس هایی ارائه گرددکه در تجارت سنتی به آن خوگرفته وعادت کرده اند .)سرمد سعیدی، سهیل، ۱۳۸۲)
با توجه به اینکه تجارت الکترونیکی که در شرکت پست اجرا می شود از این مدل تجارت الکترونیک می باشد این مدل به صورت کامل در ادامه فصل تشریح خواهد شد
۲-۶-۲- مدل: C2C (مشتری – مشتری)
این مدل کار تجارت میان مصرف کننده ها را به صورتی ساده وروان تسهیل می نماید طرفین معامله در این مدل افراد هستندومنبع درامد پولی است که برای برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده از آنها دریافت می گردد. (مهدی پورعطایی، ۱۳۸۰)
این مدل شبیه نیازمندیهای طبقه بندی شده یک روزنامه ویا مشابه یک سمسارعمل می نماید، که درآن اجناس را به صورت امانت از مردم دریافت نموده و به فروش می رساند و حق السهم خویش را از فروش بر می دارد. در این مدل از تجارت الکترونیک مزایده و مناقصه های کالا از طریق اینترنت صورت می گیرد نمونه بارز و عمده این مدل شرکت Ebey غول بزرگ حراجی آنلاین می باشد. این شرکت خود چیزی نمی فروشد بلکه واسطه ای بین خریداران وفروشندگان به ارائه محصولات در حراجی برخط عمل می نماید.
۳-۶-۲- مدل B2B (بنگاه – بنگاه )
در این مدل طرفین معامله شرکتها هستند، این روش داد و ستد بهترین و بیشترین فرصت را برای سرمایه گذاران تجارت الکترونیک نوید می دهد به طوری که ۷۵ درصد از کل تجارت جهانی اینترنتی را در بر می گیرد. (مهدی پورعطایی، ۱۳۸۰)
در این مدل علاوه بر ارتباط وشناسایی مشتریان خود باید واسطه های تجاری را نیز شناسایی نمایند. شرکت CiscO یکی از اولین شرکتهای بزرگی بود که در سال ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه انداز ی نمود و از بنیانگذاران این مدل از تجارت الکترونیک به حساب می آید.
۲-۷- مزایای تجارت الکترونیک:
تجارت الکترونیک در مقایسه با تجارت رایج و سنتی موجود در جامعه دارای مزایا و برتری های متعددی می باشد که مورد اقبال روز افزون خریداران و فروشندگان کالا و خدمات قرار گرفته است. مسائلی همچون بهای پایین معاملات حجم بالای خرید در یک معامله، درک بهتر بازارها، امکان مقایسه سریع و راحت قیمتها، روش های ارتباطی متعدد خریدار و فروشنده، مدیریت بهتر اطلاعات، کاهش هزینه بازاریابی و تبلیغات وهمچنین مزایای متعدد دیگرروزانه بر علاقمندان این نوع از تجارت می افزاید.
تجارت با بهره گرفتن از تکنولوژی اطلاعات می تواند پنج مزیت عمده ایجاد نماید: ارزان تر ( تولید خروجی ها ی مشابه با هزینه کمتر )، بیشتر ( تولید خروجی های بیشتر و با هزینه مشابه )، سریع تر ( تولید خروجی های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر )، بهتر ( تولید خروجی های مشابه با همان هزینه و همان زمان ولی با استانداردهای کیفیتی بالا )، و برای اولین بار تولید خروجی های جدید (موحدی، ۱۳۹۰)
در ادامه به مواردی از مزایا ی سرویس تجارت الکترونیکی اشاره می گردد:
۱- جهانی شدن تجارت: حذف محدودیتهای زمانی و مکانی در انجام معاملات به صورت الکترونیکی امکان خرید و یا فروش محصولات به سایر کشورها را فراهم می نماید، البته در کشور ما به دلیل وجود مشکلاتی فعلا چنین امکانی برای عموم وجود ندارد.
۲- کاهش هزینه مبادلات: یکی دیگر از مزایای مهم تجارت الکترونیک کاهش هزینه تهیه و مبادله اسناد معاملات است. هفت درصدارزش مبادلات جهانی را هزینه تهیه و مبادله اسناد تشکیل می دهد با الکترونیکی شدن مبادلات این هزینه ها بطور چشمگیری کاهش می یابد. (صنایعی، ۱۳۸۱)
۳- افزایش رشد تجارت: در صورت فراهم نمودن زیر ساخت های لازم برای تجارت الکترونیک و همچنین فرهنگ سازی مناسب و ارائه تبلیغات لازم به دلیل راحتی و تسهیل در امر خرید و فروش به شیوه الکترونیکی میزان تجارت افزایش می یابد.