سازمان های دولتی، روش های تبلیغاتی، خدمات پس از فروش

 

اطلاع رسانی در مورد خدمات سازمان های دولتی و خصوصی (تبلیغ خدمات)
انتشار اخبار و گزارش های اقتصادی مورد نیاز مردم (اخبار)
فراهم آوری امکانات سرگرم کننده (سرگرمی)
این تحولات نشان می دهد که امر تبلیغات دیگر منحصر به شرکت های بازرگانی و تجاری نیست و سازمان ها و نهادهای دولتی نیز پا در این عرصه گذاشته اند و برای فرهنگ سازی، تبلیغ فعالیت ها و خدمات خود، اطلاع رسانی و حتی سرگرمی از ابزارهای مختلف تبلیغاتی استفاده می‎کنند.
در این میان شرکت آب و فاضلاب نیز از این امر مستثنی نبوده و تلاش می کند تا برای تغییر الگوی مصرف آب، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، از ابزارهای مختلف تبلیغاتی بهره گیرد. به عنوان نمونه موارد زیر نمونه ای از روش های تبلیغاتی است که از سوی این شرکت و با هدف های چندگانه مورد تشویق قرار گرفته است:
اطلاع رسانی روش های صرفه جوئی در مصرف آب، پروژه های افتتاحیه، واحد۱۲۲ ارتباطات مردمی، ارسال و دریافت پیشنهادات و انتقادات از طریق SMS و… از طریق تلویزیون های شهری
پخش تیزر و زیرنویس از طریق عقد قرارداد با پیام های بازرگانی صدا و سیما
چاپ پوستر ۲۰ روش صرفه جوئی و توزیع در کلیه مدارس از طریق آموزش و پرورش
اطلاع رسانی در خصوص فروش و خدمات پس از فروش از طریق سایت اینترنتی
ارتباط با ائمه جماعات، ائمه جمعه و تعامل درخصوص فرهنگ مصرف بهینه آب
انجام نظرسنجی از مردم (مشترکان) و…
سازمان‌ها و شرکت‌ها همواره با محدودیت منابع مواجه بوده و هستند. به دلیل وجود این محدودیت ها استفاده بهینه از منابع برای آن ها ضروری است. آنچه که یک شرکت را از سایر رقبایش متمایز می‌سازد، استفاده مناسب از منابع در دسترس است. یکی از مهمترین منابع سازمان‌ها بودجه در اختیار آن ها است که معمولاً یکی از اقلام این بودجه به تبلیغات شرکت‌ها اختصاص می‌یابد. در اغلب شرکت‌ها این بودجه به صورت درصدی از فروش تعیین شده و هزینه می‌شود. ولی عموماً سازمان‌ها کمتر به اثربخشی تبلیغات خود توجه می‌کنند. در نتیجه ممکن است علی رغم صرف هزینه‌های زیاد، به نتایج مطلوب دست پیدا نکنند. لذا برای اطمینان کافی از اثر بخشی تبلیغات، قبل از صرف هزینه‌های آن می‌بایست اقداماتی صورت پذیرد که از مهمترین آن ها می‌توان به هدف گذاری تبلیغات اشاره کرد.
یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در گرو فعالیت‌های تبلیغاتی آنهاست. لذا به دلیل اهمیت و نقش مهم این امر، هرساله شاهد بالا رفتن بودجه تبلیغاتی در سازمان‌ها و شرکت‌ها هستیم. اما پرداختن به امورتبلیغاتی برای بسیاری از سازمان‌ها تبدیل به یک عادت شده است. به طوری که معمولاً بدون در نظر گرفتن نتایج حاصل از تبلیغات سال قبل، بودجه بیشتری برای تبلیغات سال بعد خود تصویب و هزینه می‌کنند. تصمیم راجع به انتخاب رسانه و پیام نیز عموماً بدون بررسی های کافی اتخاذ می‌شود. پر واضح است که در چنین شرایطی تبلیغ کننده بدون اطمینان لازم از اثربخشی تبلیغات خود، برای آن هزینه‌های بسیاری صرف می‌کند. از طرف دیگر، مشاوران و شرکت‌های تبلیغاتی نیز کمتر در مقام پاسخگویی در مقابل عملکرد خود قرار می‌گیرند چرا که اصولاً از ابتدا برای تبلیغ کننده مشخص نبوده که هدف از صرف هزینه برای تبلیغ خود چه بوده است. معمولاً کوچکترین تغییرات، به عنوان مثال در فروش شرکت یا دیدگاه مردم نسبت به یک نام تجاری کافی است که تبلیغ کننده را از اثر بخشی تبلیغ خود مطمئن سازد. در هرصورت هر تبلیغ دهنده‌ای اقدام به تخصیص بودجه لازم و انتخاب پیام و رسانه برای تبلیغ خود خواهد کرد اما پرسش اینجا است که کدام تبلیغ و در چه رسانه‌ای و با چه بودجه‌ای شرکت‌ها وسازمان‌ها را به اهداف خود نزدیک‌تر می‌سازد؟
برای پاسخ به این سوال می‌بایست مقایسه‌ای از یک طرف بین شرکت‌های تبلیغاتی و از طرف دیگر بین رسانه‌های مختلف انجام پذیرد. برای هر مقایسه، شاخص‌هایی مورد نیاز است و در حقیقت این شاخص‌ها هستند که نشان دهنده عملکرد یک رسانه نسبت به رسانه‌ای دیگر و یا یک شرکت تبلیغاتی در مقایسه با شرکت دیگر هستند. شاخص‌های مورد استفاده برای این منظور در واقع همان نتایج مورد انتظار تبلیغ کننده هستند. به طور کلی می‌توان گفت که هر شرکت تبلیغاتی و یا رسانه‌ای که تبلیغ کننده را به اهداف تبلیغاتی خود نزدیک‌تر سازد، انتخاب مناسب‌تری تلقی خواهد شد. از اینجا می‌توان به نقش و اهمیت تعیین هدف در برنامه‌ریزی تبلیغاتی یک شرکت پی برد. چرا که قبل از هر اقدامی تبلیغ کننده می‌بایست مشخص کند که دقیقاً هدفش از تبلیغ چیست. تعیین دقیق اهداف به تبلیغ کننده کمک می‌کند تا بتواند از این اهداف بعنوان راهنمایی برای تعیین میزان درستی اقدامات انجام گرفته استفاده کند. هدفگذاری در واقع همان سرنخی است که در فرایند تبلیغاتی اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها گم شده است.
در این نوشتار سعی شده است ضمن نشان دادن اهمیت هدف‌گذاری در تبلیغات، راهکارهایی برای تعیین اهداف تبلیغاتی مناسب برای تبلیغ‌دهندگان ارائه شود.
تعریف تبلیغات
در کتاب ها و متون مختلف تعاریف متفاوتی از تبلیغات آمده است. اما در تمامی آن تعاریف، اشتراکاتی وجود دارد. این اشتراکات شامل موارد زیر می‌شوند:
تبلیغ عبارت از یک ارتباط غیرشخصی است؛