شرکت های تولید کننده، محصولات فرهنگی، رقابت در بازار

 

۵-وزن محصول: وزن محصول با مواد اولیه و طراحی فرم محصولات صنایع دستی ارتباط مستقیم دارد. در محصولاتی مانند ظروف سنگی و یا سفالی بایستی طراح و تولید کننده جهت افزایش مقاومت بسته ها به مواد اولیه آن توجه ویژه نماید.
۶- تولید انبوه: در نظر گرفتن قابلیت تولید انبوه در طراحی بسته بندی صنایع دستی بسیار با اهمیت است. متاسفانه کارهای صورت گرفته اخیر در همین جا متوقف شده و به تولید انبوه نرسیده است. داشتن قابلیت تولید انبوه در بسته بندی محصولات صنایع دستی با در نظر گرفتن امکانات ساخت، مواد اولیه با قیمت مناسب، و دورریز کم و زمان تولید پائین می‌تواند در نهایت به کاهش قیمت بسته بندی‌ها منجر گردد.
۷- ضربه‌گیرها: به ویژه در محصولات شکستنی مانند سفال، سرامیک و شیشه ضربه گیرها باید حتما در بسته بندی در نظر گرفته شوند تا بسته بندی مهمترین وظیفه خود در این کالاها یعنی حفاظت را انجام دهد. این ضربه گیرها از اجناس فوم، مقوا و … در اندازه‌های مختلف توسط شرکت های تولید کننده
بسته بندی های صنعتی بکار گرفته می‌شود.
۸- انبارداری: یکی از مسائلی که فروشگاه‌ های صنایع دستی در خصوص بسته بندی با آن روبرو هستند فضایی است که این بسته ها در فروشگاه یا انبار اشغال می‌کنند. اگر در طراحی و تولید این بسته‌ ها تمهیدی اندیشیده شود که قبل از اینکه کالایی در هنگام فروش داخل آن قرار گیرد تا شود و روی هم قرار گیرد می‌تواند در انبارداری بسته بندی‌ها سهولت ایجاد کند.
یکی از وظایف متمایزکننده بسته بندی در محصولات صنایع دستی تشخص بخشی به این محصولات فرهنگی است. آگاه سازی خریدارن داخلی و خارجی از تاریخچه، نحوه ساخت، مواد اولیه و مواردی از این قبیل به دلیل ماهیت و اصالت این تولیدات نیاز به داشتن بسته بندی در این محصولات را نمایانتر می‌سازد (رحمانی، ۱۳۹۲، ص ۲).
به طورکلی اهداف ایجاد و گسترش بسته بندی در محصولات صنایع دستی به شرح زیر است:
۱- حفظ جایگاه، ارج گذاری و تشخص بخشی به محصولات صنایع دستی
۲- ایجاد هویت سازمانی و شناسنامه دارکردن محصولات صنایع دستی
۳- افزایش اقبال، فروش و صادرات محصولات صنایع دستی از طریق ایجاد بسته بندی به عنوان یک جاذبه و مزیت
۴- ایجاد و بهبود بسته بندی محصولات صنایع دستی با هدف حفظ توان رقابت در بازارهای
بین المللی
۵- سهولت در حمل و نقل و جلوگیری از صدمه دیدن محصولات آسیب پذیر و شکستنی صنایع دستی
۶- ایجاد فرهنگ بسته بندی تولیدات صنایع دستی از سوی تولیدکنندگان، صادر کنندگان و فروشندگان
۷- ترغیب و ترویج خرید محصولات صنایع دستی دارای بسته بندی در خریداران داخلی و خارجی
۲-۲-۲-۱-۶-۴٫ وظایف بسته بندی در محصولات صنایع دستی
۱- حفاظت از محصول:
مهمترین و کاربردی ترین وظیفه بسته بندی به ویژه در مورد محصولات شکستنی، آسیب پذیر و ظریف صنایع دستی مانند سفال، سرامیک، شیشه، زیور آلات سنتی، ملیله، سنگ های قیمتی و
نیمه قیمتی، نازک کاری چوب و مانند اینها حفاظت و نگهداری از محصولات در حین حمل و نقل و جابجایی می‌باشد.
۲- هویت سازی: