عادت به مطالعه، جمهوری اسلامی، فرهنگ مطالعه

 

اروپا در سال ۱۹۹۱ به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت خود، ۸۰۲ عنوان کتاب منتشر کرده است، اما در قاره آسیا در همین سال به ازای هر یک میلیون نفر آسیایی ۷۰ عنوان و در قاره آفریقا به ازای هر یک میلیون نفر آفریقایی فقط ۲۰عنوان کتاب منتشر شده است.
مشکل کتاب در جهان سوم، تنها به کمبود تولید و نشر کتاب محدود نمی شود، مشکل اساسی این است که حتی اگر کتاب های زیادی هم در این کشورها منتشر شود، میزان افراد استفاده کننده از این کتابها (کتابخوان ها) بسیار پایین است(نعمتی،۱۳۸۹).
کارلایل، کتابخانه را «دانشگاهی برای همه» می‏نامد و برخی نیز به دلیل اهمیت فزاینده آن در پیشرفت حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، کتابخانه عمومی را به قلب جامعه تشبیه کرده و زندگی افراد را بدان وابسته دانسته‏اند.
اولیور کولد اسمیت، یکی از نویسندگان سرشناس غربی، درباره کتاب می‏نویسد: «وقتی که دفعه اول، یک کتاب خوب می‏خوانم، مانند آن است که با یک دوست جدید آشنا شده‏ام. وقتی که همان کتاب را دو مرتبه می‏خوانم، مانند آن است که با دوست قدیمی، مجددا ملاقات کرده‏ام».
جاحظ، یکی از ادیبان مشهور و دانشمند معروف جهان اسلام است. وی درباره کتاب، سخن جالبی دارد. ایشان در این باره می‏گوید: «کتاب، درختی است که همیشه پربار و پرمیوه و ثمر است. کتاب، هم نشینی است که تو را خسته و ملول نمی‏سازد. دوستی است که تو را فریب نمی‏دهد. رفیقی است که به تو آزار نمی‏رساند. اگر مطالعه کتاب هیچ فایده‏ای نداشته باشد، جز همین که تو را از ایستادن بیهوده در منزل و نگاه کردن به عابران باز دارد، کفایت می‏کند».
ساموئیل اسمایلز، در مورد فایده‏های کتاب می‏گوید: «کتاب، برای طبقات مختلف مردم مفید است. چه بسیار کسانی که قوای افسرده و خاموش آنان، پس از خواندن تاریخ حیات بعضی رجال بزرگ، شعله ور شده است و در خود، استعداد کافی احساس نموده، از تنگنای بطالت به شاهراه کار و سعادت افتاده و رشته زندگی را به کلی تغییر داده ‏اند. گاه، کتاب انسان را سراپا شعله و همت و غیرت و نشاط می‏کند».
سر فرانسیس بیکن،بعضی کتاب ها را باید چشید، برخی را باید بلعید و معدودی را باید جوید تا قابل هضم شود.
ویلیام شکسپیر، کتاب، بزرگ ترین اختراع بشر است.
آلکوت، کتاب خوب، کتابی است که به انتظار و توقع گشوده و با سود و رضایت بسته شود.
سوئه، تو در یک شب این کتاب را می خوانی و من موی خود را برای نوشتن آن سپید کرده ام.
مارتیمز جی آدلر، هنگام مطالعه کتاب، طرف صحبت فقط دانشمندان هستند.
جیمز مک واش، کتابی که می خوانی، نباید به جای تو فکر کند، بلکه باید تو را به اندیشیدن وادارد.
ژول کارداتی، اگر یکی از مشتاقان کتاب هستید، بزرگ ترین خوش بختی جهان را دارید.
به وجود آوردن فرهنگ مطالعه در جامعه، مستلزم تدوین و اجرای برنامههایی است که عادت به مطالعه را رونق می بخشد. پس برای رسیدن به شرایط مطلوب چاره ای نداریم جز آن که عادت به کتابخوانی را از دوران کودکی در افراد ایجاد کنیم کتاب باید والاترین جایگاه را در گستره‌های فردی و اجتماعی دارا باشد؛ حال آنکه سودمندانه و به دلایلی گوناگون، اکنون کتاب از چنین موقعیتی به شایستگی در جامعۀ ما برخوردار نیست و هنوز مطالعه به عنوان یک نیاز دایمی برای همگان مطرح نمی‌باشد. این مسئله، با توجه به چنان پیشینۀ درخشان و درک ضرورتها و نیازهای این زمان، درخور تأمل فراوان است و بازنگری آن باید از اولویتهای زندگانی ما باشد (عبداله زاده،۱۳۸۷).
این پژوهش می تواند سبب شود تا برنامهسازان و مدیران رسانه ها توجه خود را بیشتر به حوزه کتاب و کتابخوانی معطوف کرده و با پرداختن بیشتر به این مباحث در ترویج کتابخوانی تلاش بیشتری صورت بگیرد.
۱-۴ اهداف پژوهش
۱-۴-۱ هدف کلی
هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ صدای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۱ پیرامون کتاب و کتابخوانی است.
۱-۴-۲ اهداف فرعی
تعیین میزان تعداد برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال ۱۳۹۱ با موضوع کتاب و کتابخوانی.
تعیین میزان تعداد برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال ۱۳۹۱ با موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک نام برنامه.
تعیین میزان تعداد برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال ۱۳۹۱ با موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک ساختار.