عرضه کنندگان

 

این رقبای تازه وارد همراه خود توانایی های جدید ،انگیزه های بسیار بالا همراه با انرژی فراوان جهت کسب سهم بیشتر از بازار، و منابع قابل توجه ای را می آورند.
۱-۸-۱-۲)تهدید محصولات یا خدمات جایگزین:
ممکن است این محصولات به ظاهر متفاوت به نظر برسنداما قابلیت این را دارند که به عنوان یک محصول جایگزین رضایت مشتری را جلب نمایند پورتر در خصوص محصولات جایگزین میگوید: ” جایگزین ها اغلب عواید بالقوه صنعت را محدود می کنند زیرا سقفی برای قیمت محصولات آن صنعت ایجاد می کنند و سود آوری آن را محدود می کنند.”
۱-۸-۱-۳)قدرت چانه زنی خریداران:
هنگامی که خریداران امکان خرید از رقبای مختلف را دارا هستند یا به عبارتی قدرت انتخاب بیشتری دارند قدرت چانه زنی بیشتری نیز پیدا میکنند و با رودر رو قرار دادن رقبا میتوانند بر یک صنعت تاثیر گذار باشند.
قدرت خریدار به عوامل زیر بستگی دارد :
– یک خریدار بخش اعظمی از کالاها یا خدمات فروشنده را خریداری کند.
– خریدار بتواند خود محصول مورد نیاز را تولید کند.
– محصول استاندارد باشد یا فرق چندانی بین محصولات با نامهای مختلف وجود نداشته باشد.
– هزینه تغییر فروشندگان (منابع) بسیار پایین باشد.
– محصول خریداری شده درصد زیادی از هزینه های خریدار را تشکیل بدهد بنابر این خریدار برای پیدا کردن همان محصول یا محصول مشابه با قیمت کمتر تلاش بیشتری می نماید.
– خریدار سود اندکی به دست آورده ، لذا نسبت به تفاوت در هزینه ها و خدمات بسیار حساس باشد.
– محصول خریداری شده در کیفیت نهایی یا قیمت کالا ها یا خدمات خریداری شده توسط خریدار ،تاثیر چندانی نداشته باشد و براحتی بتوان آن را جایگزین کرد.
۱-۸-۱-۴)قدرت چانه زنی تامین کنندگان:
در یک صنعت رقابتی عرضه کنندگان نیز مانند خریداران میتوانند قدرت چانه زنی داشته باشند عرضه کنندگان زمانی که ببینند خریدار از قدرت انتخاب کمتری بر خوردار است می توانند با بهره گیری از توان خود در افزایش قیمت یا کاهش کیفیت کالا و خدمات خریداری شده بر یک صنعت تاثیر بگذارند.
قدرت عرضه کنندگان نیز به عوامل زیر بستگی دارد:
– صنعتی که عرضه کننده در آن فعالیت می کند تحت سیطره تعداد محدودی شرکت باشد، اما عرضه کننده محصول خود را به خریداران بسیاری بفروشد.
– کالاها یا خدمات عرضه کننده بی نظیر باشد یا کنار گذاشتن و تعویض آنها برای مشتری پر هزینه باشد.
– محصولات جایگزین،به طور آماده در دسترس نباشد.