عوامل موثر در موفقیت، استفاده از شبکه ها، دسترسی به اطلاعات

دانلود پایان نامه

 

زیرساخت های ارتباطی وتکنولوژیک
محیط کسب کار
پذیرش تجارت الکترونیک توسط مصرف کنندگان و کسب و کارها
محیط سیاسی – قانونی
محیط اجتماعی – فرهنگی
خدمات پشتیبان
موانع تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه
عوامل متعددی مانع رشد سریع تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه هستند . برخی از این عوامل عبارتند از : (2003 Aljifrietall).
امنیت اطلاعات
امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک یکی از موضوعات بسیار مهم است . شرکت ها ومصرف کنندگان به طور دائم از طریق اینترنت ، اطلاعات محرمانه ای را برای فروشندگان وخریداران ارسال میکنند. هر چه تعداد این تبادلات افزایش یابد ، حمله به سیستم های امنیتی نیز زیادتر میشود . این حملات می توانند منجر به دزدیه شدن داده ها و خرابی فایل ها ، دسترسی به اطلاعات محرمانه و شخصی و حتی نابودی شرکتها شوند . کرانین معتقد است مسائل مریوط به حریم شخصی افراد از قبیل امنیت ، سانسور و استراق سمع ، آنها را از ارتباط برقرار کردن دلسرد و مایوس میکند . تحقیقی در مورد شرکت های علاقه مند به کسب و کار الکترونیک در مالزی نشان داد 70% از این شرکتها اعتقاد دارند که عدم امنیت ، مهمترین مانع پیش روی تجارت الکترونیک است . مسائل مربوط به امنیت اطلاعات در کشورهای در حال توسعه به دلیل فقدان مراجع قانونی وسیستم های مخابراتی مطمئن است که حفاظت مورد نیاز برای رشد تجارت الکترونیک در این کشور ها رافراهم میکند . همچنین عدم اطمینان به ارسال اطلاعات از طریق اینترنت ، اغلب به دلیل فقدان سیستم های امنیتی و رویه های کد گذاری است .
زیرساخت های فنی وصنعتی
زیرساختها ، چارچوب اجرا ، ارتباط و استفاده از شبکه ها هستند . متأسفانه شرکتهای در حال توسعه فاقد زیرساخت های ارتباطی مناسب هستند . افراد و شرکتها در کشورهای در حال توسعه بدون وجودزیر ساختهای کافی نمی توانند باهم مشارکت داشته باشند .
طبق گزارش بانک جهانی (2001) در کشورهای در حال توسعه نظیر هند وچین به ازای هر 1000نفر ، به ترتیب 3/3، 2/12 کامپیوتر شخصی وجود دارد . در عوض در کشورهای پیشرفته نظیر ایالات متحده ، به ازای هر 1000نفر 5/510 نفر کامپیوتر شخصی وجود دارد . تأمین و راه اندازی زیر ساختهای مناسب و مطلوب ، بسیار پرهزینه است .
همچنین هزینه های مرتبط با خرید فن آوری ( مثلا ً کامپیوتر ) در این کشورها ، خود عاملی است که رشد تجارت الکترونیک را محدود میکند . ( 2003 Aljifriet alt).
سطح تحصیلات
تجارت الکترونیک به عرصه ای تبدیل شده که اجرای آن مستلزم سطح خاصی از دانش و آگاهی است و جای تعجب نیست که فقدان دانش و آموزش در این زمینه ، یکی از موانع اصلی بکارگیری تجارت الکترونیک است . کشورهای در حال توسعه در زمینه آگاهی از اینترنت ، آشنایی باکاربردهای اینترنت و نیروی کارماهر در زمینه فن آوری اطلاعات ، با کمبود مواجه هستند . حتی در مواردی که افراد با اینترنت آشنائی دارند . بسیاری از آنها به دلیل آنکه نمی دانند اینترنت چگونه زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد ، با آن مخالفت میکنند. در برخی از این کشورها این برداشت غلط وجود دارد که افزایش کاربرد فن آوری اطلاعات ممکن است جای نیروی انسانی را بگیرد و در نتیجه منجربه بیکاری آنها شود .
دولـت
جو سیاسی و قانونی کشور چنانچه همکاری درستی با دولت نداشته باشد ، میتواند یکی از موانع عمده رشد تجارت الکترونیک باشد. یکی از این موانع که در کشورهای در حال توسعه وجود دارد فقدان یک سیستم پرداخت واحد است که انتقال وجوه از یک موسسه مالی در یک کشور به موسسات مالی سایر کشورها را ممکن میسازد . اگر چه در ایالات متحده در مورد بسیاری از کالاها و خدماتی که به صورت آنلاین خریداری میشوند ، از کارت اعتباری استفاده میشود اما در بسیاری از کشورها ، کارت های اعتباری به دلیل مسائل مربوط به زیرساخت ها و عدم اعتماد مردم به آنها ، رایج نشده اند . همچنین به دلیل اینکه کدهای تجاری واحدی که در سطح بین المللی اعتبار داشته باشند برای تجارت الکترونیک وجود ندارد ، هیچ استاندارد و قانونی در ارتباط با خرید و فروش محصولات ، در بین شرکت های واقع در کشورهای مختلف وجود ندارد .
مسائل اجتماعی و فرهنگی
هنگام بحث از جهانی سازی تجارت الکترونیک ، فرهنگ یکی از مسائل عمده به شمار میرود . رایج شدن زبان انگلیسی سبب خواهد شد که بسیاری از کشورهای خارجی پا به این عرصه بگذارند . البته شرکتهای واقع در کشورهائی که زبان انگلیسی در آنها رایج نیست ،از شرکت در تجارت الکترونیک در مقیاس بین المللی مستثنی هستند . روی آوردن به زبان انگلیسی به معنی دست کشیدن از بخشی از فرهنگ سازمانی است . شرکت ها ، مشتریان و دولت ها مسئولیت دارند تا توسعه تجارت الکترونیک در منطقه خویش را تشویق و ترغیب نمایند . فرهنگهای مختلف ، چگونگی درک مفاهیم ارزش گذاری آنها و تفسیر تصاویر و مطالب موجود در وب سایت ها را تحت تأثیر قرار میدهند . در حالیکه بسیاری زبان ها از چپ به راست نوشته میشوند تعدادی نیز مثل زبان فارسی و عمومی از راست به چپ نوشته میشوند . به نظر نمی رسد طراحی و راه اندازی وب سایتی که توسط مدل زبان عرب مشاهده خواهد شد، درصورتی که به قالب آن عادت نکرده اند ، فایده ای داشته باشد. مثال دیگر به آمریکای لاتین مربوط میشود که برای روابط چهره به چهر ه ،ارزش خاصی قائلند و درگیرشدن در معامله ای که طرف دیگر آن را نمی شناسند ، برای آنها کراهت دارد و ناشناس ماندن کاربران ، که یکی از ویژگی های اینترنت است ، احتما لاً مانع شرکت آنها در تجارت الکترونیک میشود. از این رو تفاوت های فرهنگی در هر جامعه ، مانعی را برای سایر جوامع به وجود می آورد که ارزش ها و ترجیجات مختلفی دارند . در حال حاضر کمبود رهنمودهائی در تجارت الکترونیک که از دیدگاه فرهنگی به طراحی وب سایت کمک کند ، احساس میشود. (2003 Aljifriet alt).
عوامل موثر در موفقیت تجارت الکترونیک

این نوشته در متفرقه ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.