فریلنسر Freelancer یا آزادکار کیست؟چگونه خود را به عنوان فریلنسر معرفی نماییم؟


امروز می خوایم درباره آدمایی صحبت کنیم که به اصطلاح، “خودشون، آقای خودشون” هستن. این قشر از نیروی کار، فریلنسر Freelancer یا آزادکار نام دارن. فریلنسرها معمولاً هر زمان که بخوان کار می کنن که ، این خودش یه جور مزیت هستش. با این حال، فریلنسینگ یا آزادکاری هم مشکلات مربوط به خودشو داره.

مشکلات

سرفصل محتوا

  • فریلنسینگ چیه؟ فریلنسر کیست؟
  • جامعه آماری فریلنسرها
  • چیجوری فریلنسر شیم؟
    • چیجوری خودمون رو واسه ورود به دنیای فریلنسینگ آماده کنیم؟
  • چیجوری خودمون رو معروف کنیم؟
  • چیجوری خودمون رو بیشتر درگیر کار کنیم؟

فریلنسینگ چیه؟ فریلنسر کیست؟

فریلنسینگ (Freelancing) در کلمه به معنی آزادکاریه و فریلنسر Freelancer یا آزادکار به شخصی می گن که خود اشتغال بوده و حتماً تعهد بلندمدتی به شرکت یا مجموعه ای خاص نداره.

بعضی فریلنسرها به وسیله شرکتا و موسسات به بقیه معرفی می شن. این در حالیه که یه سریای دیگه، به صورت به طور کاملً جداگونه، از راه انجمنا و وب سایتای معتبر به فعالیت مشغول هستن. پس چگونگی همکاری فریلنسرها بسته به شرایط خیلی فرق داره؛ مثلاً بعضی خواهان عقد قرارداد کاری و رسمی هستن؛ در حالی که عده دیگه به صورت رایگان و به امید کسب معروفیت، به انجام امور مقرر می پردازن.

دستمزد فریلنسرها هم بسته به مهارت، تجربه و زمینه کاری به روشای مختلفی پرداخت می شه؛ مثلاً بعضی مبلغ مورد نظر رو به صورت روزانه، ساعتی یا پس از انجام پروژه دریافت می کنن. بعضیا هم هزینه کل رو برآورد کرده و مبلغی رو از قبل به عنوان بیعانه از مشتری می گیرن . واسه پروژه های مهم و سخت تر هم قرارداده هایی تنظیم می شه که دستمزد فریلنسر رو پس از انجام هر مرحله و طبق کیفیت کار واریز می کنن.

اصطلاح فریلنسینگ بیشتر در بخشای ادبی و علمی استفاده میشن و به نظر بعضی نظریه شناسا، اصطلاحی وابسته به علم و فرهنگه. نویسندگی، ویراستاری، هنرپیشگی، موسیقی، برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی وب، مترجمی، تصویرگری، بازاریابی، تولید فیلم و محتوا، همه و همه از زمینه های مربوط به فریلنسینگ هستن که این وسط نویسندگی، تبلیغات، طراحی و مترجمی طرفداران بیشتری رو به خود دادن.

فریلنسر و مشتقات اون در بخشای هنر و نویسندگی به کسائی می گن که واسه چاپ و پخش آثار خلق شده خود به یه یا چندین ناشر احتیاج دارن . این افراد، بیشترً با دریافت وجه نقد، حق نشر آثار خود رو تو یه بازه وقتی محدود به ناشران واگذار می کنن. اینجا فرق اصطلاح فریلنسر و پیمانکار هم رو می شه.

برخلاف فریلنسر، پیمانکار از قبل، تحت نظر ناشر یا سازمان قرار داره و بعد از تموم شدن همکاری، دیگه اجازه خلق یا پخش آثار رو نداشته و در صورت تخلف طبق قانون با ایشون رفتار می شه.

جامعه آماری فریلنسرها

فریلنسرها به صورت آزاد و بیشتر ناپیوسته دارن کار می کنن و به خاطر همین، آمار دقیقی از جمعیت اونا در دسترس نیس. با این حال، طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ در آمریکا آمریکا انجام شد، نزدیک به ده میلیون از جمعیت این کشور مشغول فریلنسینگ (در همه زمینه ها) هستن.

این رقم تا سال ۲۰۱۱ رشد زیادی داشت و جفری آیزناک (وکیل دانشگاه جورج میسون) مقدار اونو تا ۱ میلیون برآورد کرد. یه سال بعد، یه شرکت تحقیقاتی خصوصی به نام آبردین گروپ (Aberdeen Group)اعلام کرد ۲۶% از مردم امریکا (تقریباً ۸۱ میلیون نفر) جزو نیروی کار مشروط هستن که فریلنسینگ هم زیرشاخه ای از اون است. طبق گزارش اتحادیه آزادکاران امریکا در سال ۲۰۱۳ از هر ۳ نفر، یه نفر (حدود ۴۲ میلیون نفر) خوداشتغاله.

این اعداد و ارقام در انگلستان هم در هاله ای از ابهامه؛ اما طبق گزارشاتِ دفترِ آمار ملی این کشور، تعداد فریلنسرها در اوسط دهه ۲۰۰۰ میلادی ۵/۱% بالا رفته و به ۷ میلیون نفر رسیده. جالبه بدونین که حدود ۷۱% از فریلنسرها رو بانوان تشکیل دادن که با در نظر گرفتن نیاز و استخدام نیروی آقا در دستگاه های دولتی و هم اینکه محدودیت زنان بعضی کشورها واسه حضور در جامعه، این مقدار خیلی دور از انتظار نیس.

این نوع از اشتغال، تازگیا در کشور ما، ایران هم جا افتاده و متأسفانه به خاطر همین آمار دقیقی از جمعیت آزادکاران در بخشای جور واجور در دست نیس. با این حال، به طور قطع میشه گفت در ایران هم با افزایش روز به روز فریلنسرها مواجهیم. به چه دلیل این حرف رو می زنیم؟

، ظهور وب سایتای زیادی مثل پونیشا یا انجام می دم که واقعا پل ارتباطی بین فریلنسرها و کارفرمایان هستن و هم اینکه، استقبال خوب از این سایتا، نشون دهندۀ رونق بازار فریلنسینگ در ایران حکایت داره.

چیجوری فریلنسر شیم؟

همونجوریکه قبلاً گفتیم فریلنسینگ یا آزادکاری یکی از بهترین راه ها واسه کسائی هست که میخوان واسه خودشون کار کنن. فریلنسرها می تونن در اونِ واحد واسه چند کارفرما کار کنن، از مهارتای مختلفشان واسه پول درآوردن استفاده کنن. حتی زمان کاری ایشون هم دست خودشونه و در هر موقع از روز که دوست دارن می تونن کار کنن.

به نظر ایده آل می آبد، درسته؟ به خصوص اگه فردی باشین که دوست نداره زیاد با مردم سروکله بزنه، پس، از کار کردن در محیط دلخواه خود لذت ببرین و از اینکه ابتکار عمل دست خودتونه، خوشحال و راضی باشین چون این بهترین کار واسه شماس.

در ادامه این مقاله به شما میگیم که واسه اینکه به یه فریلنسر حرفه ای تبدیل شید چه ویژگیایی باید داشته باشین.

چیجوری خودمون رو واسه ورود به دنیای فریلنسینگ آماده کنیم؟

در مورد کارایی که می تونین بکنین، فکر کنین. شاید شما یه نویسنده باشین یا یه عکاس، ریاضیدان، طراح وب، بازاریاب، تصویرساز، دانشمند یا حتی بافنده سبد!، حتماً واسه شما کار پیدا می شه. کافیه بدونین از چی واقعاً حال می کنین؟ نقاط قوت شما کجاس؟ از کلیه کارایی که تصور می کنین می تونین به وسیله شون کسب درآمد کنین، یه فهرست جفت و جور کنین.

تنها چیزای مورد علاقه و مهارتای خودتون رو ننویسین. هر چیزی رو که فکر می کنین از پسش بر میاین، یادداشت کنین.هر چیزی که تا حالا درباره ویژگیای فریلنسرها شنیدین رو به کلی از یاد ببرین. قبل از شروع کار، اصلا، خودتون رو محدود نکنین.

کمی بازار رو آزمایش کنین. جدای از اینکه هر مهارتی جایگاه خاص خود رو داره، شما باید دنبال مهارتی باشین که بیشتر از همه، بازار خواهانش هست. اگه می خواید به عنوان یه فریلنسر کار کنین، پیشنهاد ما به شما اینه که دنبال مهارتی باشین که مردم، بیشتر واسه اون پول میدن یا دست کم توانایی پیشرفت دادن در بخش موردعلاقه تون رو در آینده داشته باشه. حتماً دور و بر بازار کار بخش ای که قراره در اون فعالیت داشته باشین، تحقیق کنین.

مثلا یه نویسنده ماهر در مقایسه با فردی که متخصص کفشای قرن ۱۵ آلمانه، راحت تر شغل مورد نظرش رو پیدا می کنه. حتماً این نکته رو در نظر داشته باشین که چه تعدادی از مردم حاضرن واسه تخصص تون هزینه کنن. هم اینکه، این نکته رو هم در نظر داشته باشین که می تونین در آینده کار خود رو گسترش بدین.

هر اون چیزی که واسه شروع کار نیاز دارین رو آماده کنین و قدم اول رو محکم وردارین. اگه می خواین به عنوان کارشناس تولید محتوا کار کنین، مطمئن شید که کامپیوتری درست و سالم و یه اینترنت سریع در اختیار دارین. یا اگه می خواین عکاسی کنین، دوربین تون رو بررسی کنین. اگه می خواین کار آماری انجام بدین، نرم افزارهای تخصصی موجود در این مورد رو یاد بگیرین. هم اینکه، اگه هنوز نمی تونین کارای فورس ماژور رو انجام بدین، بهتره درخواست تون رو قبول نکنین.

شما باید به عنوان یه فریلنسر در کارتون سرمایه گذاری کنین. هیچوقت ضرب المثل “پول، پول می آورد” رو یادتون نره.

برنامه ریزی یکی از اصول مهم در فریلنسینگه!

برنامه ریزی

واسه خودتون برنامه داشته باشین. یه اندازه منطقی واسه هر ساعت کار خودتون در نظر بگیرین، و البته از قیمت رقبا هم خبر داشته باشین. یادتون باشه که هر چی تجربیات بیشتری داشته باشین، می تونی به مراتب اندازه بیشتری واسه ساعات کاری خود مشخص کنین.

قیمت

مشخص کنین که به چه مقدار کار کردن احتیاج دارین، البته واسه کسی که تازه فریلنسینگ رو شروع کرده، بهتره برنامه ای واسه پیش بردن سریع تر کارا داشته باشین. مثلاً یه پروژه به خصوص چندساعته تموم می شه و هم اینکه، چند پروژه رو می تونین به طور هم زمان و سروقت به اتمام برسونه. در هر صورت وقتی پروژه های جدید رو با برنامه برمی دارین، خیالتون راحت می شه که چه از لحاظی مالی و چه از دید وقتی، خسته کننده نیستن.

یه معلم داشته باشین. بهترین راه واسه یادگرفتنِ صنعت جدید، کمک گرفتن و صحبت کردن با شخصیه که خود در این کار متخصص باشه. شما می تونین به راه های جور واجور اینجور آدمایی رو پیدا کنین. از خونواده، دوستان، معلمان، همکاران و … بخواین که اگه کسی رو می شناسن که فریلنسره به شما معرفی کنن.

هم اینکه، به صورت آنلاین هم می تونین افراد خبره ای که در این صنعت مشغول هستن رو پیدا کنین. هم اینکه، می تونین اتفاقات بخش کاری تون رو به صورت آنلاین دنبال کنین. جدای از تموم چیزای مورد علاقه تون، تنها چیزی که به اون احتیاج دارین، دیده شدنه.

یه معلم به شما کمک می کنه که ارزشای خود رو بشناسین. اون به شما سرنخ و ایده میده و شاید هم شما رو با بعضی از مخاطبانش آشنا کنه تا کار رو شروع کنین. شما باید به معلم یا منتور خود نشون بدین که سرسختانه در حال تلاشین. مطمئن شید که قبل اینکه با کسی رسماً قرارداد ببندین، به اندازه کافی تحقیق کنین و منابع لازم رو جمع آوری کنین.

یادتون باشه اون به شما کمک می کنه تا به خواسته هاتون برسین. پس قدردانشان باشین. سخت تلاش کنین و به اونا نشون بدین که شایسته زحماتشان هستین.

چیجوری خودمون رو معروف کنیم؟

به اسم خودتون مانند یه برند، اعتبار ببخشین. هیچوقت یادتون نره که به عنوان یه فریلنسر واسه خودتون کسب وکار دارین. در واقع، با شناساندن خود، محصولتان رو معرفی می کنین. به این فکر کنین که چی باعث می شه شما از رقبا متفاوت تر به نظر برسین. شما شوخ طبع هستین؟ شما واقعاً موثر هستین؟ شما سابقه آموزشی قوی دارین؟ از هرکدوم از ویژگیای مطلوبتان، به نفع خود استفاده کنین.

اسم و اعتباری که واسه خود ستختین، به تنهایی نشون دهنده رزومه شما نیس. فعالیتاتون در فضای مجازی، کارت ویزیت شما و در آخر، هر چیزی که از راه اون با مشتریان تون رابطه برقرار می کنین وسیله ای واسه شناساندن شمان.

فرصتا رو غنیمت بشمارید. وقتی می خواین کاری رو شروع کنین، قاعدتاً نمونه کار زیادی واسه نشون دادن به مشتری هاتون دارین. پس، بهتره به جای اینکه به دنبال ساختن رزومه باشین، از هر فرصتی واسه نمایش توانایی هاتون استفاده کنین. حتی حاضر باشین کارا رو به قیمت ارزون تر بکنین یا حتی مجانی! تجربه ای که از این کار به دست میارین به شما کمک می کنه در آینده قدرت مانور بیشتری داشته باشین. افراد ضعیف، شانسی واسه انتخاب شدن ندارن، اما یادتون باشه بیشتر فریلنسرها از هیچی شروع کردن.

ارز

کسب وکارتون رو در فضای مجازی گسترش بدین. واسه خودتون یه سایت راه اندازی کنین و در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و … فعال باشین. هرچه مردم سریع تر به شما دسترسی داشته باشن، مطمئناً واسه شما بهتر میشه. وقتی واسه کاری درخواست یا رزومه ارسال می کنین، می تونین از لینکا با پلتفرمای جور واجور واسه معرفی خود استفاده کنین. این کار به کارفرمایان این امکان رو میده که خیلی راحت سابقه شما رو چک کنن.

اهمیت انجام این کارا در اینه که همه فرصتای شغلی رو در راه شما قرار میده. حتی اگه در اول کار، درآمد بالا نداشته باشین، دست کم به خاطر تجربه ای که از انجام دادن اون کار به دست میارین، ارزشش رو داره.

واسه کار بجنگین. در دنیای فریلنسرها، به کسی پول میدن که زرنگ، مصمم و رقابت طلب باشه. فقط به خاطر اینکه سایت یا اسم و برند شخصی دارین، منتهی به این نمی شه که کارفرمایان سراغ شما رو بگیرن. پیشنهاد بدین و باز پیشنهاد بدین. هر چی بیشتر واسه انجام دادن کارا پیشنهاد بدین، احتمال قبولی تون بیشتره. شما بایدبرای گرفتن کارای موردعلاقه تون تلاش کنین.

چیجوری خودمون رو بیشتر درگیر کار کنیم؟

پروژه های خود رو به صورت حضوری یا آنلاین قبول کنین. وقتی همکاری با اولین مشتری تون رو شروع کردین ، هیچوقت اونو دلسرد نکنین. تا می تونین تلاش کنین! در انجام کارا خلاق باشین و با خوش رویی، تمومِ حولوحوش کار رو پذیرا باشی چون شما کار می کنین تا خودتون رو بسازین، تجربه به دست بیارین، تا درآخر بتونین کارایی با دستمزدهای بالاتر بگیرین.

از کسب وکار خود دفاع کنین و به مشتریان توضیح بدین که به چه دلیل سرویسایی که ارائه می دین واسه اونا مفیدتره. نامۀ کتبی و رزومه خود رو واسه وب سایتایی که همیشهً با اونا کار می کنین یا خواهان استخدام شمان، بفرستید. از گوگل واسه پیدا کردن نیازمندیای شغلی که درخواست خدمات خاصی دارن، استفاده کنین.

از وب سایتایی مانند پونیشا و انجام می دم واسه پیدا کردن پروژه های مورد علاقه خود استفاده کنین. این وب سایتا روزانه پروژه های زیادی رو به اشتراک می ذارن. اصلا قدرت اینترنت رو دست کم نگیرید!  اگه می تونین با شرکتای خارجی همکاری کنین از سایتای Upwork، Toptal، Elance، iFreelanc، Craigslist، Project4hire، Demand و Media غافل نشید. هرروز این وب سایتا رو چک کنین تا از جدیدترین نیازمندیای کاری باخبر باشین.

ارزش کارای کوچیک رو بدونین. زمانیکه هنوز در میدون فریلنسینگ تازه کارین، کارا و دستمزدهای کم می تونه واسه شما بهترین باشه. ممکنه خیلی از فریلنسرهای باتجربه نسبت به پروژه های کوچیک بی توجه باشن، پس باید شما سفت به اون پروژه ها بچسبید.

به کارفرما یه پیام شخصی بفرستین و علاقه واقعی تون رو به کار بگید، مهم نیس که چقدر کوچیک باشه. وقتی اولین پروژه خود رو تکمیل کردین، می تونین سابقه مثبتی واسه خودتون بسازین و اینطوری، نمونه کار هم دارین.

خودتون رو مجبور به کار کنین، حتی اگه پروژه ای دم دست نداشته باشین! ممکنه تو یه همچین موقعیتی (یا حتی در اواسط کار) خسته و دلسرد شید، اما تو یه همچین وضعی باید به خودتون ثابت کنین که شما می تونین.

دنبال چیزایی که منتهی به بهتر شدن سایت تون می شن بگردین، در رویدادها شرکت کنین، کارای مثبت در جامعه انجام بدین، خلاصه بیکار نمونید! تولید محتوا کنین، دنبال مشتری بگردین و واسه خودتون بازاریابی کنین. وقتی سرجایِ خود استراحت می کنین، درواقع در حال از دست دادن خیلی از مشتریان بالقوه خود هستین و در عین حال، در حال هدر دادن مهارتای خود هستین.

برنامه ریزی دقیقی داشته باشین. کار کردن به عنوان فریلنسر به شما این امکان رو میده که در خونه بمونین. در عین حال، این خطر هم هست که الکی وقت تلف کنین. واسه خودتون برنامه تنظیم کنین و به اون معتقد باشین!

مهم ترین مزیتی که نوشتن برنامه به نوشته خودتون داره، اینه که می تونین سلایق شخصی تون رو در اون دخالت بدین. ممکنه، بهترین کارکرد شما وقتی باشه که هر یک ساعت استراحت داشته باشین، یا ممکنه بهترین کارکرد شما وقتی باشه که ده ساعت همیشگی پشت میز پای یه پروژه به خصوص بشینین. همه چیز به شما بستگی داره. مهم اینه که با برنامه باشین.

مطمئن شین که زمان کافی واسه بررسی کار، گرفتن بازخورد از کارفرما و انجام اصلاحات لازم رو در اختیار دارین. معتقد بودن به برنامه ای مشخص، وقتی که خودتون رئیس خودتون هستین کمی سخته، اما سخت تر وقتیه که پروژه رو سر وقت تموم نکرده باشین. وقتی زمان تون رو خوب مدیریت کرده باشین، می تونی خروجی باکیفیت تری ارائه بدین، که همین موضوع، شما رو به سمتِ انجام کارای بیشتر جهت میده.

انتقادها رو با گشاده رویی قبول کنین. فریلنسرها معمولاً واسه کارفرمایان زیادی کار می کنن، این یعنی اونا باید سبک کار خود رو متناسب با شرایط جدید تطبیق بدن. اما درزمان روند کار ممکنه بعضی وقتا اختلاف نظرهایی پیش بیاد. زمانیکه کارفرمایی به شما بازخورد میده، خوشحال باشین و از بازخورد اون استقبال کنین. اونا شما رو استخدام کردن که کارشون رو راه بندازین، پس هرچه میگن رو انجام بدین.

پلای پشت سرتون رو خراب نکنین. وقتی شما واسه خودتون کار می کنین، خیلی با اهمیته که ارتباطات قوی و سابقه نورانی داشته باشین. هرچه که پیش بیاد، هیچوقت نباید پلای پشت سرتون رو از بین برید! چون شما به عنوان فریلنسر، رئیس خودتون هستین. پس شما سیمای کلی کسب وکار خود هستین.

وقتی نمی تونین خودتون رو به مردم بشناسانید خیلی سخته که بتونین از اونا پروژه بگیرین و برعکس، وقتی سابقه کاری ضعیفی داشته باشین، بازم نمی تونی خودتون رو به بقیه بشناسانید. وقتی کارفرمایان و مشتریان خود رو راضی نگه دارین، می بینین که پیشنهادات کاری چیجوری مانند سیل بر سر شما سرازیر می شن.

منبع: بازاریابی نوین