قابلیت اطمینان، بهینه سازی، نرم افزار

 

به منظور ایجاد کارایی در داده های برنامه، کافی است از ساختمان داده های مطلوب و مناسب داده ها استفاده نمایید. همچنین در هنگام کار با بانک اطلاعاتی، کافی است ساختار اطلاعات مطابق با استاندارد های موجود در این زمینه منطبق باشد (صورت های نرمال). در خط مشی بانکی(چه نرم افزارهای بانک اطلاعاتی و چه نرم افزارهایی که طبق اصول بانکی عمل می نمایند) یکی از ابزار قدرتمند، پرس جوهامی باشند. به کمک این پرس وجوها می توان کلیه پردازش ها را بر روی اطلاعات خام موجود در بانک انجام داد و از نتایج کسب شده بهره جست. به منظور بالا بردن کارایی پرس و جوها(گرفتن نتایج در زمان کم تر و با هزینه کمتر) مسئله “بهینه سازی پرس و جو”مطرح می گردد. جواب این مسئله، ارائه راه حل هایی است که با بهره گرفتن از آنها، کارایی بالا می رود. بهینه سازی پرس و جو ها در بانک های اطلاعاتی رابطه ای ، دارای دو جنبه است:
• مبارزه طلبی: به دلیل این که بهینه سازی برای رسیدن به کارایی قابل قبول مورد نیاز است، به خصوص اگر سیستم به طور دائم استفاده می شود.
• مزیت: به دلیل این که عبارات رابطه ای در یک سطح بالای مفهومی بیان می گردند، لذا نیاز به بهینه سازی وجود دارد.
۱-۵-۱۳ قابلیت آزمون
آزمایش عبارت است از عملی که به منظور تعیین صحت انجام کارها توسط برنامه و تطبیق نتایج مورد انتظار و نتایج حقیقی، انجام شود. هدف از انجام آزمایش را می توان عبارت از موارد زیر دانست:
• آزمایش فرایند اجرای یک برنامه با هدف یافتن یک خطاست.
• یک مورد آزمایش خوب و موفق، آزمایشی است که یک خطای تا کنون کشف نشده را مشخص کند.
مطابق با اهداف فوق اگر آزمایشی موفق انجام گیرد، نتایج زیر حاصل می آید:
• خطا های نرم افزار را مشخص می کند.
• تعیین می کند نرم افزار مطابق با خواسته ها کار می کند.
• اطلاعات جمع شده از آزمایش، دلیل خوبی بر قابلیت اطمینان نرم افزار و در کل کیفیت نرم افزار می باشد.
۱-۵-۱۴ واسط کاربر
کیفیت واسط کاربر برنامه نیز در کیفیت کل نرم افزار مهم است. اگر برنامه از لحاظ عملیات، ساختمان داده و دیگر موارد بسیار خوب باشد، ولی از لحاظ واسط کاربری مشکل داشته باشد. مورد قبول کاربران قرار نخواهد گرفت در مقابل اگر برنامه از واسط کاربری مناسبی برخوردار باشد، به سرعت و به راحتی توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد(مانند ویندوز که با داشتن اشکالات زیاد، خیلی مورد توجه قرار گرفته است) بنابراین لازم است تا واسط کاربری برنامه امان از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. بدین منظور شرکت مایکروسافت هفت اصل برای طراحی واسط کاربری برنامه تعیین نموده است. این هفت اصل عبارتند از:
۱٫ کاربر کنترل کننده است.
هیچ یک از ما دوست نداریم تحت کنترل دیگری باشیم، به خصوص تحت کنترل کامپیوتر. کاربر همیشه باید این احساس را داشته باشد که هر چه روی صفحه اتفاق می افتد، در کنترل اوست. کاربران باید احساس کنند که خودشان کاری را هدایت می کنند، نه این که تصور کنند که عکس العملی در برابر خواسته های کامپیوتر انجام می دهند. کاربران خواسته ها و نیازهایی خاص خود دارند. لذا، مسئله مهم آن است که در نرم افزارتان تا حدودی به کاربر امکان اعمال سلیقه های شخصی را بدهید. به عنوان مثال، در ویندوز می توانید رنگ ها، فونت ها و بعضی چیزهای دیگر را مطابق میل خود تغییر دهید، همین امر موجب می شود احساس کنید که ویندوز در کنترل شماست.
یک برنامه خوب به کاربر می گوید که در حال انجام چه کاری است برنامه نباید موجب سرگردانی کاربر شود، به طوری که نداند درکجا و در حال انجام چه کاری است. به عنوان مثال اگر تهیه یک گزارش زمانگیر باشد و پیغام مناسبی به کاربر داده نشود این احساس بوجود می آید که برنامه قفل کرده است و باید به طریقی از آن خارج شود. در همین مثال ساده می توان اهمیت یک پیغام را دریافت کرد.
۲٫ صراحت
یعنی بجای لغات از اشکال استفاده کنیم درست مثل یک عکس که از هزاران لغت ارزشمندتر است.
۳٫ سازگاری