مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان، مزایای تجارت الکترونیک برای جامعه، مزایای تجارت الکترونیک

 

٣-الف- کوتاه کردن کانالهای بازاریابی و حتی حذف آن و در نتیجه تولید محصولات ارزانتر و سود بیشتر
۴-الف-نیاز به داشتن موجودیهای کمتر
۵-الف- کاهش هزینه های ارتباطات راه دور
۶-الف- کمک به شرکتها کوچک برای رقابت با شرکتهای بزرگ
ب- مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان:
١-ب- کاهش هزینه کالا و خدمات برای مشتری به دلیل امکان مقایسه سریع و بهنگام قیمتها باهم
٢-ب – افزایش قدرت انتخاب مشتریان
٣-ب – امکان خرید ٢۴ ساعته و هفت روزه (بدون محدودیت زمانی)
۴-ب- دسترسی سریع مشتریان به اطلاعات مربوط
۵-ب – امکان کار و مطالعه برای افراد در منزل
۶-ب – امکان انجام مزایدات الکترونیکی
٧-ب – امکان تعامل مشتریان در جوامع الکترونیکی، مبادله نظرات و مقایسه تجربیات
ج – مزایای تجارت الکترونیک برای جامعه:
١-ج – امکان کار در منزل و کاهش تعداد مسافرتها و در نتیجه ترافیک و آلودگی کمتر
٢-ج – امکان کاهش قیمت کالاها و در نتیجه افزایش سطح استاندارد زندگی مردم
٣-ج – امکان بهره برداری و استفاده از محصولات و خدمات درمناطق روستائی و کشورهای در حال توسعه که در صورت عدم استفاده از تجارت الکترونیک امکان پذیر نیست.
۴-ج- تسهیل حمل و نقل و خدمات عمومی، کاهش هزینه توزیع و افزایش کیفیت خدمات اجتماعی، خدمات پلیسی، خدمات بهداشتی درمانی و آموزش(رهروان، ۱۳۹۰)
۵- بازاریابی اینترنتی
«بازاریابی اینترنتی فرایند ساخت و حفظ روابط مشتری در فعالیت های روی خط است که مبادله ایده، محصول و خدمات را تسهیل کرده، موجب تامین رضایت هر دو طرف مبادله می شود.تغییرات بسیاری در بازاریابی در نتیجه ی به کارگیری اینترنت پدید آمده است. کاربران با اتصال به اینترنت و جست و جوی کالای مورد نیازشان به راحتی قادرند در هر ساعتی از شبانه روز اطلاعات کاملی راجع به آن کالا دریافت و در صورت تمایل، نسبت به خرید آن اقدام کنند. به علاوه، فروش روی خط برای مالکان شرکت ها به علت بی نیازی از نیروی کار، مقرون به صرفه تر است. به طور کلی، با بهره گرفتن از بازاریابی اینترنتی می توان بازار محدود و محلی را به بازاری گسترده و جهانی تبدیل کرد.بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد و یکی از ارکان آن، مجازی بودن آن است. این رکن به ارتباط مشتری که بی واسطه، دو سویه و با قابلیت ذخیره سازی برای بازیابی مجدد برای پاسخگویی است، اشاره دارد(صنایعی و انصاری، ۱۳۹۰)