مقایسه سروش و ایتا؛ کدام پیام رسان بهتریست؟

مارس 14, 2020 by بدون دیدگاه

سرفصل محتوا

  • مقایسه سروش و ایتا ؛ کدوم پیام رسان ایرونی بهتره؟

    • ایتا هنوز نسخه iOS نداره؛ یه هیچ به نفع سروش
    • مقایسه کانال، گروه و چت
    • رابط کاربری و گرافیک
    • حرف و حدیث بسیار، دور و بر امنیت پیام رسان سروش
    • ایتا یه کپی به تموم معنا از تلگرامه
    • تماس صوتی سروش؛ رایگان و ضدرقابتی
    • سروش و ایتا رو کی هدایت می کنه؟
    • برنده مقایسه پیام رسان ایتا و سروش

مقایسه سروش و ایتا ؛ کدوم پیام رسان ایرونی بهتره؟

مقایسه سروش و ایتا ، دو پیام رسان ایرونی که در چند ماه گذشته به دلایل جور واجور نام شون زیاد شنیده شده، خالی از لطف نیس. در این نوشته تلاش کردیم اونا رو با همدیگه مقایسه کنیم.

شاید و با نگاهی به گفته های مردم، بهترین پیام رسان ایرونی یکی از این دوه.

پیداست که از دید تعداد کاربران، اپلیکیشن سروش با بیشتر از ۵ میلیون کاربر (به گفته تیم سروش) موفق ترین پیام رسان بومیه.

حتما بخونین: بهترین پیام رسانای جانشین تلگرام

ایتا هنوز نسخه iOS نداره؛ یه هیچ به نفع سروش

اگه می خواین تو یه رقابت وارد شید، پیداست اولین امر تحلیل و بررسی رقبا هستش. در بخش اپلیکیشنا، پوشش دادن سیستم عاملای مورد استفاده کاربران بسیار کلیدیه.

موضوعی که در پیام رسانای خارجی مطرح چیزی عادیه، اما در میان اپای ایرونی غیر از پیام رسان سروش مابقی توجه چندانی به اون نداشتن.

کاربران در همه سیستمای اندروید، آی اون اس، ویندوز، لینوکس و مک اون اس می تونن از پیام رسان سروش استفاده کنن.

حتما بخونین: آموزش پیام رسان سروش

این درحالیه که در پیام رسان ایتا از این خبرها نیس و اگه تمایلی به به کار گیری این برنامه دارین، تنها می تونین از نسخه آی اون اس، وب و اندروید استفاده کنین.

با این حساب در مقایسه پیام رسانای سروش و ایتا، چراغ اول رو سروش روشن می کنه!

مقایسه کانال، گروه و چت

پیام رسان! وقتی اپلیکیشنی اینجور نامی رو یدک میکشه و پا به میدون میذاره، باید رابط کاربری و تواناییای جدیدی ارائه کنه. در مقایسه سروش و ایتا از دید تعداد اعضای گروه، ایتا دست بالا رو داره.

تعداد اعضای گروه در پیام رسان سروش تا الان از مرز ۵۰۰ عدد بالاتر نمی ره، حال اینکه در پیام رسان ایتا این عدد ۱۰ برابره و کاربران می تونن در تعامل با همدیگه گروه هایی با ۵۰۰۰ هزار عضو داشته باشن.

حتما بخونین: آموزش پیام رسان ایتا

پیام صوتی یا وویس دیگه قابلیتیه که کاربران ایرونی شدیدا با اون رابطه برقرار کردن و باید در مقایسه دو پیام رسان سروش و ایتا هم دید شه.

این امکان در هر دو پیام رسان هست. البته نقطه ضعف اینجاس که مانند روزای اول تلگرام واسه فرستادن پیام صوتی در هر دو اپ حتما باید دائم گزینه ضبط وویس رو نگه دارین.

با این همه خبری از تواناییای پیام ویدیویی و پیام پنهونی در هر دو اپلیکیشن نیس.

دیگه امکانی که انعطاف بیشتری به چتا و ارتباطات میان کاربران میده، امکان فرستادن ایموجی و استیکره.

در مقایسه سروش و ایتا باید گفت که هر دو اپلیکیشن از توانایی ارسال ایموجی استفاده میکردن، اما ایتا تا الان توانایی ارسال استیکر رو در دسترس کاربرانش قرار نداده (دست کم تا زمان نوشتن این متن که این جوری بوده).

در پیام رسان سروش اما مجموعه های استیکر زیادی هست که کاربران می تونن اونا رو نصب کنن. یا اینکه این استیکرا در بخش فروشگاه استیکر (Sticker Market) وجود دارن، اما تا الان واسه نصب هیچ مجموعه ای نیاز به پرداخت هزینه نبوده.

هم اینکه برابر اعلام بعضی کاربرها، امکان ساخت استیکر در پیام رسان سروش هم مهیاست.

رابط کاربری و گرافیک

رابط کاربری هر دو اپلیکیشن سروش و ایتا مثل تلگرامه، البته با فرقایی مشخص.

ایتا به طور عجیبی یه کپی محض از تلگرامه، اما در پیام رسان سروش شرایط به کلی فرق داره.

هرچند اونا نوآوری خاصی در رابط کاربری نداشتن و از همون سبک و راه و روش تلگرام الگوبرداری کردن، اما پرواضحه که در مورد گرافیک اپلیکیشن بسیار تلاش کردن.

در کل تیم ایتا در آخر غیرحرفه ای بودن، همه چیز رو از تلگرام کپی کرده و با عباراتی مثل “مهندسی برعکس” از نتیجه کار [!] خود دفاع می کنه.

در نقطه مقابل اما مشخصه که تیم سروش هرآنچه تونسته هم جهت با ساخت یه رابط کاربری خاص انجام داده است، تلاشی شایسته تقدیر؛ اما بدون نمودی قابل توجه.

کلا شاید رابط کاربری موضوع مهمی در مقایسه سروش و ایتا نباشه، چون که هر دو حرف زیادی واسه گفتن ندارن!

بخش کلی ای از تبلیغات کانالا در خیلی از پیام رسا نا به صورت دهن به دهن و به وسیله خود کاربران انجام می شه.

در رابط کاربری پیام رسان سروش، واسه آسون کردن گسترش کانالا و در نتیجه خود اپلیکیشن بخش خاصی ترتیب داده شده که در اون کانال به صورت جدا شده از هم موضوع طبقه بندی شدن.

سرگرمی و ورزش، فرهنگ و هنر، علمی و آموزشی، اخبار و سیاست، رسانه و دین و مذهب فهرست بندی این بخشه.

ورزش

اما نقدی که به این قسمت از اپلیکیشن سروش وارد می دونم، شاید مثل همون نقدیه که بسیاری به روش تبلیغات گسترده اپلیکیشن سروش در رادیو و تلویزیون وارد می دونن؛ یعنی نابود کردن فضای رقابت!

با بیشتر شدن استفاده کاربران از این بخش، به مرور کانالایی که اعضای زیاد دارن، محبوب تر و امکان دیده شدن کانالای کوچیک تر، کمتر می شه. درست همون فضای ناسالم رقابتی که درصدده پیام رسانای ایرونی رو با بستن و اعمال محدودیت واسه نمونه های مشابه خارجی رواج دهد. در بخش تماس صوتی بیشتر به این موضوع می پردازیم.

یکی دیگه از امتیازات پیام رسان سروش نسبت به همتای اون، ایتا، دسته بندی کانالا براساس موضوعه. هم اینکه سرویسای خیلی مهم ای و کاربردی مثل پرداخت قبض، خرید شارژ و اوقات شرعی در سروش ترتیب داده شده که در جذب کاربر موثر میشه. امکانی که سروش رو بالاتر از یه اپلیکیشن پیام رسان نشون میده.

کمتر از یه ماه پیش یه کارشناس فناوری ارتباطات در صفحه توئیتر خود از یه باگ امنیتی پیام رسان سروش صحبت کرد. میلاد نوری (Miladᴺᴼᵁᴿᴵ(ツ)) با منتشر کردن تصویر زیر در توئیتر نوشت:

به درخواست دوستان اپلیکیشن پیام رسان سروش رو بررسی کردم.

سروش تو یه اقدام بسیار غیرحرفه ای از شماره موبایل آدما به عنوان آی دی استفاده کرده و در جواب وبسرویسا، شما می تونین شماره موبایل مدیران کانالا و اعضای گروه ها رو ببینین که از نظر امنیتی فاجعه س.

موبایل

مثلا: در تصویر شماره موبایل ادمین کانال جناب آقای جهرمی (وزیر ارتباطات) رو مشاهده می کنین.

این موضوع هجمهای زیادی رو برعلیه این پیام رسان در توئیتر درست کرد. آخر پس از یه مدت سیدمیثم سیدصالحی ( SayedMeysam Sayedsalehi‏ ) مدیر پیام رسان سروش، از رفع باگ سروش خبر داد. اون در توئیتر خود نوشت:

مشکل ادمینا حل شد. #اعتماد در #خانواده_سروش قیمت خودشو داره! و بهای اون فقط و فقط #صداقته. نمایش شماره ادمین کانال، به معنی هک شدن نیس؛ اما در فرهنگ کاربران عزیز ایرونی، یه #ایراد_مهمه که واسه اون از همه #پوزش_می_طلبیم و از @miladnu هم سپاسگزاریم.

قیمت

در قوانین عضویت در پیام رسان سروش مواردی در مورد امنیت و حریم خصوصی هست که توجه به اونا نیاز به نظر می رسه.  در بند ۵ اومده:

سروش مجازه در هر زمان که مشخص شد شناسه (ID) انتخاب شده مخالف با مشخصات سازنده یا مدیران کاناله با/بدون اطلاع قبلی شناسه کانال رو تغییر یا کانال رو غیرفعال کنه. منبع تشخیص در این مورد، سروشه.

برابر گفته تیم سروش، این پیام رسان داده های مربوط به کاربران رو ذخیره و از اونا استفاده می کنه، ولی اونو در اختیار شخص یا شرکت ثالثی قرار نمی ده. این گزاره بسیار جای تامل داره. مضاف بر این در بند ۵ قوانین و شرایط سروش اومده:

لازمه ذکر شه عواقب سرپیچی از این بند، رو دوش خود کاربر هستش. در این مورد سروش خود رو پیشرفت دهنده سرویس دونسته و مسئولیت چگونگی به کار گیری این سرویس رو دوش کاربره.

اما بازم خیلی از کاربران به همین دلایل امنیتی راضی به حضور در اپلیکیشن سروش نمی شن. البته در مقایسه پیام رسان ایتا و سروش باید گفت هردو از این مشکل رنج می برن. این موضوع یکی از بزرگترین رقابتای پیش روی تیم سروشه.

هرچند اونا مدعی هستن تا آخر سال به مرز ۱۰ میلیون کاربر هم می رسن، موضوعی که با در نظر گرفتن تبلیغات گسترده اونا در صدا و سیما (مالک اصلی اپلیکیشن سروش) خیلی بعید نیس.

در مقایسه سروش و ایتا ، شاید از اونجا که سروش برنامه ای بسیار مشهورتره، حساسیتا نسبت به اون بیشتر باشه.

کلا می خوایم بگم اگه به این نتیجه رسیدین که سروش بستر امنی واسه انتقال پیام نیس، در نظر داشته باشین که این پیام رسان برعکس ایتا زیر ذره بینای بیشتریه.

ایتا یه کپی به تموم معنا از تلگرامه

رابط کاربری، سورس کدها، نسخه دسکتاپ و حتی سایت این اپلیکیشن به اصطلاح بومی، کامل کپی برداریه.

موضوع که صدای خیلی از کاربران در شبکه های اجتماعی رو درآورده بود. تیم ایتا در آخر نوآوری و خلاقیت [!] رنگ نارنجی رو به جای رنگ آبی تلگرام واسه اپلیکیشن ایرونی [!] خود انتخاب کرده است.

خلاقیت

یه چند وقت پیش با یه تست ساده مشخص شد که سورس کدهای اپلیکیشن ایتا کپی شده از تلگرامه. بدون کمی تغییر! فقط کافی بود یه شماره اشتباه رو واسه ورود به ایتا وارد و گزینه Help رو انتخاب کنین و در عین ناباوری ببینین که تیم پشتیبانی تلگرام به شما ایمیل خواهد زذ.

در مقایسه سروش و ایتا ، این کپی کاری وحشتناک یه امتیاز منفی واسه ایتا حساب می شه.

تماس صوتی سروش؛ رایگان و ضدرقابتی

چیجوری از تماس رایگان سروش استفاده کنیم؟ یکی از نکاتی که در تبلیغات سروش به طور گسترده به اون اشاره می شه، تماس صوتی رایگان این اپلیکیشن پیام رسانه.

موضوعی که با نقش پررنگ اپراتورای گوشی موبایل، به یه عنصر ضدرقابتی در میان اپلیکیشنای پیام رسان تبدیل شده.

البته در نگاهی دیگه میشه گفت با این کار از اپلیکیشن بومی پشتیبانی شده.

صحبت صوتی در اپلیکیشن ایتا وجود نداره و در مقایسه سروش و ایتا، این یه امتیاز مثبت دیگه واسه سروش حساب می شه.

یه سال پیش بود که واسه اولین بار تلگرام از سرویس صحبت صوتی در بستر اینترنت خود رونمایی کرد. این سرویس یه حریف جدی واسه اپراتورهای گوشی موبایل به حساب می رفت.

سروش و ایتا رو کی هدایت می کنه؟

در مورد سروش قضیه تقریبا روشنه. بخش کلی ای از سهام این پیام رسان به سازمان صدا و سیما تعلق داره، اما در مورد ایتا قضیه کمی پیچیده س. در سایت این پیام رسان گفته شده که ایتا به شرکت “اندیشه یاوران تمدن امروز” تعلق داره. شرکتی که اسمش در هیچ جا یافت نمی شه.

با جستجو در سایت Whois هدایت ایتا به “محسن غفاری” و شرکت “سامانه فناوری طوبی” نسبت داده شده.

سامانه فناوری طوبی در مورد راه اندازی پنل فرستادن پیام کوتاه، پیام صوتی و اس ام اسای تبلیغاتی فعالیت می کنه.

در مورد آقای محسن غفاری هم چیزی که میدونیم به حضور ایشون در ستاد راهیان نور و فعالیت در سایت حالا غیرفعال شده هاتف (hatefpayam.ir) برمیگرده.

برنده مقایسه پیام رسان ایتا و سروش

درسته که تعداد اعضای گروه ها در اپلیکیشن ایتا می تونه ۱۰ برابر بیشتر از سروش باشه، درسته در مورد امنیت اپلیکیشن پیام رسان سروش حرف و حدیث بسیاری هست، اما برابر چیزی که گفته شد، در مقایسه سروش و ایتا اپلیکیشن سروش چندین پله بالاتر از ایتا و بهتر از اون هستش.

از دست دادن نسخه iOS واسه ایتا و برعکس پشتیبانی از خیلی از سیستم عاملای پرکاربرد در سروش، رابط کاربری نوآورانه تر سروش در مقایسه با کپی کاریای ایتا از تلگرام، صحبت صوتی رایگان، هم اینکه سرویسا و دسته بندی کانالا در سروش، از جمله دلایل ما بر این مدعاست.

حتما بخونین: مقایسه امنیت پیام رسانای ایرونی

شمام بازخوردهای خود رو از این دو برنامه به ما بگید و تجربیات خود رو با بقیه به اشتراک بذارین. به نظر شما بهترین پیام رسان ایرونی کدامه؟

منبع : تکراتو