مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل

تبدیل شدن به بهترین موتور جست و جوی دنیا کار آسونی نیس! گوگل از یه طرف باید همیشه در حال پیشرفت باشه و از طرفی دیگه، باید بتونه مچ سئوکارهای کلاه سیاه رو بگیره. باید همیشه به یه چیز فکر کنه، و اون این که هر کاری که لازمه، بکنه تا باکیفیت ترین و در رابطه ترین محتواها در بالاترین یافته های قرار بگیرن.

در همین زمینه، گوگل ساز و کارای مختلفی رو منتشر کرده و ما هم می خوایم تا مهم ترین الگوریتم های گوگل رو در این مقاله به شما معرفی کنیم:

۱) الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندای گوگل، که در فوریه سال ۲۰۱۱ منتشر شد، ساز و کاری ست که کلی تمرکز خود رو روی مقابله با مطالب اسپم و کپی شده قرار می دهد. کلا الگوریتم پاندا تموم تمرکزش بر اینه که کاربران گوگل، بعد از جست و جوی یه عبارت، بهترین وب سایت ها رو در بالاترین یافته های ببینن. مثلا، سرعت Load پایین وب سایت تون می تونه یکی از عوامل افت شما در یافته های شه.

بعضی از مواردی که در رتبه بندی سایت ها براساس الگوریتم گوگل پاندا تاثیرگزاره:

  • مطالب بی کیفیت و کپی شده در کل سایت و یا بخشی از اون
  • استفاده زیادتر از اندازه و غیر اصولی از برچسب ها
  • قالب های آماده وب سایت
  • درج زیادتر از اندازه تبلیغات در وب سایت
  • کوتاهی زمان حضور کاربر در وب سایت و افزایش Bounce Rate
  • ایرادات فنی وب سایت

الگوریتم گوگل پاندا هر از چندگاهی (از چند روز تا چند هفته) یهویی همه ی وب سایت ها رو چک می کنه (به اصطلاح سئوکارها، شخم می زند!) و براساس معیارهای خود، رتبه اون ها رو کاهش یا افزایش می دهد.

۲) الگوریتم پنگوئن (Penguin)

تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن که در آوریل سال ۲۰۱۲ معرفی شد، مقابله با سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) است. در الگوریتم پاندا، تمرکز اصلی گوگل بر مخاطب بود، اما در این الگوریتم، گوگل می خواد تا مستقیما سئوکارهای متخلف رو هدف بذاره!

علاوه بر مواردی که در مقاله سئوی کلاه سیاه گفتیم، فعالیت های غیر مجاز سئو، مثل موارد زیر، باعث کاهش رتبه شما در یافته های جست و جو می شه:

  • بهینه سازی بیشتر از اندازه وب سایت یا Over Optimization
  • بک لینک های غیر در رابطه و Spam
  • Anchor Text زیادتر از اندازه (مثلا شرکت طراحی سایت هستین و در Footer همه ی وب سایت ها، نام خود رو لینک می کنین؛ این می تونه در صورت تکرار زیاد، براتون دردسرساز شه!)

۳) الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

بر خلاف پاندا و پنگوئن، که بیشتر تلاش داشت تا سئوکارها رو به سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) مایل کنه، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (که در آگوست ۲۰۱۳ معرفی شد)، می خواد تا عبارت های جست و جو شده بوسیله کاربر رو بهتر موشکافی کنه.

این الگوریتم، تاثیر اساسی و مستقیمی روی امتیازدهی به وب سایت ها نخواد داشت و هیچ احتیاجی نیس تا سئوکارها بخوان مورد جدیدی رو رعایت کنن. چون که گوگل در این الگوریتم بیشتر تلاش کرده که سیستم نمایش یافته های خود رو به خواسته مخاطب نزدیک تر کنه (مثلا، قرار دادن بعضی از صفحات شبکه های اجتماعی در یافته های جست و جوی بعضی کلمات).

  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *