هویت برند (Brand Identity) چیست؟

دوست تون رو تصور کنین. چه تصوری از اون دارین؟

  • نام اون
  • چهره + استایل بدن + مدل مو + مدل لباس پوشیدن و… اون
  • اخلاق اون
  • ارزش ها و عقاید اون
  • خاطراتی که با اون دارین.
  • بی مهری ها یا لطف هایی که به شما داشته
  • و…

این موارد و چندین مورد دیگه، هویت دوست شما رو تو ذهن تون شکل می دهد.

بسیار ، حالا برگردیم به برند. یه برند رو تصور کنین.

  • نام برند
  • لوگو + رنگ + المان های تبلیغاتی + بسته بندی محصول و…
  • ارزش هایی که این برند نسبت به اون ها متعهده.
  • انتظاراتی که از این برند دارین.
  • تعهد برند
  • اولین جمله ای که بعد از شنیدن نام این برند به ذهن تون می رسد.
  • و…

، اون تصوری ست که شما (صاحب برند) می خواهید مردم نسبت به شما داشته باشن…؛ این جمله خیلی غلطه!!!

جمله درست اینه که:

برند شما یه هویت داره (هویت چشمی برند، فقط بخشی از اون هستش). حالا این هویتی که برند شما داره، بخش کلی ای از «تصور مخاطبان نسبت به برند شما» رو می سازه.

چه هویتی رو واسه برند خود ساخته اید؟

گفتیم که هویت برند شما، بخش کلی ای از «تصور مخاطبان نسبت به برند شما» رو می سازه. شما دوست دارین چه تصوری از برند شما داشته باشن؟ هویت برندتون رو همون گونه شکل بدین.

مثلا این تصوری ست که مردم از برند Nescafe دارن:

تداعیات ذهنی ادما از برند نسکافه
تداعیات ذهنی ادما از برند نسکافه

حالا برند Nescafe در پروسه برندینگ خود، باید خیلی مراقب هویت برندش باشه، که هیچکدام از این تداعی های ذهنی مردم رو نسبت به برندش تغییر نده (مگه این که خودش عمدا بخواد تغییری در تصور مردم بده).

  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *