هک رشد یا Growth Hacking چیست؟

هک رشد اصطلاحیه که واسه روش هدف دار هایی با هدف رشد روند بازاریابی به کار می رود.  روش هدف دار ای ایده آل واسه استارت آپ های نوپایی است که به رشد گسترده ای نیاز داشته اما زمان و بودجه ی کمی دارن.

معمولا  هدف روش هدف دار های هک رشد، بر جذب کاربر یا مشتری به تعداد زیاد در وقتی محدود استواره. اصطلاح “هک رشد” اولین بار بوسیله Sean Ellis بنیانگذار و رئیس  Growth hackers در سال ۲۰۱۰ استفاده شد.

سین الیس

هکر رشد کیست؟

هکر رشد به کسی گفته می شه که با هدف جذب و نگه داشتن کاربران و مشتریان یه کار و کاسبی از راه هدف دار های کم هزینه و خلاقانه استفاده می کنه.

بعضی وقتا به هکرهای رشد، بازاریابان رشد هم گفته می شه اما نمی توان گفت که هکرهای رشد همون بازاریاب های معمولی هستن، در واقع هرکسی که (مثل مهندسان یا مدیران که در بخش تولید و مدیریت کار و کاسبی مشغول هستن) بتونه از راه هدف دار های خلاق و کم هزینه واسه جذب مشتری استفاده کنه می تونه هکر رشد حساب شه.

  • هکرهای رشد معمولا وسواسی، کنجکاو و آنالیزگر هستن.
  • فقط روی روش هدف دار های رشد تجارت تمرکز دارن.
  • اونا روش های هدف دار رشد رو اولویت بندی و آزمایش می کنن تا در آخر بهترین روش هدف دار رو انتخاب کنن.

هک رشد چیجوری عمل می کنه؟

واسه هر کار و کاسبی بسته به هدف و روش هایی که واسه رسیدن به اون اتخاذ می شه این روش هدف دار متفاوت عمل می کنه.

خیلی از استارت آپ ها از مدل Pirate Funnel که شامل جذب، تشکیل رابطه، نگهداری و مراجعه دوباره مخاطب می باشه به عنوان دستور عمل هک رشد استفاده می کنن اما کلا افزایش باخبر شدن از برند عامل اصلی این روش هدف دار حساب می شه حال این که هر مدلی به عنوان الگو انتخاب شه، هدف اصلی هک رشد بالا بردن ترافیک واسه وب سایت، افزایش بازدیدکنندگان، جمع آوری لید و در آخر تبدیل کاربران به مشتری است.

چیجوری هک رشد رو شروع کنیم؟

حالا که فهمیدیم هک رشد چیه، وقتشه که ببینیم چیجوری باید هک رشد رو  شروع کنیم. قبل از هر چیز باید بعد از طراحی محصول اون رو تست کنین و مطمئن شید که مردم به محصول شما نیاز دارن و حاضرن واسه اون به شما پول بپردازند. در قدم بعد باید اطلاعات لازم درباره ی مشترینتان رو به دست بیارید، مثلا این که مشتریان شما از چه سنی تا چه سنی هستن؟ چیزهای مورد علاقه اونا چیه؟ چه چیزایی رو دوست ندارن و کلا Buyer Persona خود رو تعریف کنین و در آخر روش هدف دار هک رشد رو متناسب با مخاطبان هدف انتخاب کنین.

از مهم ترین نکات هک رشد اینه که همیشه باید محصول خود رو بعد از یه مدت بروز رسانی کنین و از مشتری ها فیدبک بگیرین تا فهمیده باشین که در راه درست قدم ورداشته اید یا خیر، در عین حال واسه محصول برنامه های بازاریابی خود رو پیاده کنین تا رشد ادامه داری داشته و اندازه موفقیت اون رو همیشه اندازه گیری کنین. تست A/B و بقیه فوت وفن های بهینه سازی واسه هک رشد بسیار موثر و حیاتی هستن و می تونید از اون ها کمک بگیرین.

روش هدف دار های هک رشد

بیشتر روش هدف دار های هک رشد در این سه بخش هستن:

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی محصول
  • تبلیغات

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، بسته به هدف و تاکتیک های استفاده شده در روش هدف دار بازاریابی، می تونه یکی از کم هزینه ترین روش هایی باشه که با کمک اون می ‎تونید محصولتان رو سرزبان ها بندازید. از جمله فعالیت های عادی در بازاریابی محتوایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

هک رشد

  • راه اندازی بلاگ و نوشتن مقالات با ارزش واسه مخاطب
  • تولید محتوای جذاب در شبکه ‎های اجتماعی
  • کتاب اینترنتی
  • تولید پادکست
  • وبینار
  • دعوت از بلاگرها واسه نقد نویسی درمورد محصول شما
  • عضویت و فعالیت در فروم ها
  • به کار گیری بازاریابی ایمیلی واسه ایجاد رابطه قوی با کاربران
  • افزایش بازدید محتوا از راه
  • ورود به لیست بازارها و سایت های مربوط به کسب وکار

بازاریابی محصول

بازاریابی محصول به مجموعه ی فوت وفن هایی گفته می شه که در آخر باعث افزایش درخواست و وفادری (وابستگی) مشتری به اجناس می شه. بعضی از این فوت وفن ها شامل موارد زیره:

  • القای حس ترس از دست دادن (FOMO) با به کار گیری سیستمی که فقط به کاربران اجازه دعوت از بقیه رو می دهد و هر کسی نمی تونه جداگونه عضو شه.
  • بازی گونه کردن روند ی کارکرد کاربر، واسه لذت بخش کردن روند و اهدای جایزه
  • ایجاد انگیزه واسه برگشت و اضافه کردن کاربر جدید به سمت محصول، به گونه ای که هر دو (کاربر قدیمی و کاربر جدید) از اون سود ببرن.
  • به کار گیری که از تاکتیک های بازاریابی محتوا بهره می برد

تبلیغات

تبلیغات Social و تبلیغات کلیکی(PPC) از جمله روش های تبلیغاتی هستن که در پیشبرد اهداف هک رشد می تونن موثر باشن.

مثال های هک رشد

بعضی از نمونه های موفق هک رشد:

  • Dropbox که به کاربران درصورت دعوت کاربر جدید، فضای بیشتر هدیه می دهد.
  • Hotmail که به هر دعوتی از راه ایمیلشان انجام شده باشه، یه لاین الحاق می کنه.
  • Snappfood یا Reyhoon که نمونه های موفقی از بازاریابی محتوایی دارن و با معرفی کابران جدید هدیه تخفیف ارائه میدن.
  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *