چرا و چگونه مشتری‌هایمان را بشناسیم؟

بارها مطالبی مثل این رو خونده اید که می می گن:

  • در باید به سلیقه مخاطب توجه کنیم.
  • در ایمیل مارکتینگ باید فلان پیام ها رو به مشتری بفرستین.
  • در تحقیقات کلمات کلیدی واسه سئو، باید ببینین که مشتریان احتمالی شما چه کلمات و عباراتی رو بیشتر جست و جو می کنن.
  • و…

سوال اینه که این مخاطب، مشتری، مشتری احتمالی،خریدار، بینندگان، شنوندگان و… که همیشه باید شناخته شن، بررسی شن و طبق سلیقه شون رفتار شه، چه کسائی هستن، به چه دلیل شناخت اون ها اهمیت داره؟ و چیجوری اون ها رو بشناسیم؟

کسی که قراره مشتری ایده آل شما باشه

مخاطب شما، کسی ست که استعداد این رو داره که واسه شما به یه “مشتری ایده آل” تبدیل بشه.

بیشتر بازاریابان با این دسته بندی واسه شناخت مخاطب، آشناهستند:

  • سن
  • جنسیت
  • نژاد و قومیت
  • شغل و طبقه اجتماعی
  • اندازه درآمد
  • سطح سواد و…

اما شناخت مخاطب، یه مرحله از این دسته بندی ها جلوتره. شما باید:

  • مخاطب رو تحت نظر داشته باشین!
  • باید با اون روبرو صحبت کنین.
  • باید همه رفتارها و حتی روش تفکر اون رو بررسی کنین.
  • و ریزترین جزئیات مربوط به اون رو مهم بیشتری بررسی کنین.

مهم ترین سوالاتی که باید واسه بررسی مخاطباتون به اون جواب بدین

ما در دنیای ارتباطات زندگی می کنیم. دنیایی که شناختن مردم بسیار راحت تر از قبل شده. ده ها و بلکه صد ها وسیله، وب سایت، شرکت و … وجود دارن که به شما می تونن کمک کنن تا جواب این سوال ها رو پیدا کنین:

  • مخاطب شما، روزانه مشغول چه فعالیت هایی ست؟
  • نگرانی های پیش روی اون و مشکلاتش چیه؟
  • معمولا به چه دلایلی تصمیم به خرید پایانی می گیرد؟
  • ویژگی مورد توجه اون، که باعث ترجیح کالای شما به جنسای رقبا می شه چیه؟
  • مخاطب شما خرید حضوری رو ترجیح می دهد یا اینترنتی؟
  • سوالات رایج اون قبل، بعد و موقع خرید چیه؟

بیشتر کسب و کارا با مشتریان متفاوت و متنوعی در ارتباطند. چه خوب می شه اگه بتونین خواسته های همه ی اون ها رو جوابگو باشین.

به چه دلیل به شناخت مخاطبان (و مشتریان) نیاز داریم؟

بازاریابی درونگرا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی، سئو و هر روش دیگری که سراغ دارین، به شناخت مشتری احتیاج داره.

شناخت مشتری کمک می کنه تا به بعضی سوالات اصلی تون جواب بدین:

  • چه نوع محتوایی رو واسه درج در وب سایت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات، بروشور و… برندمون بسازیم؟
  • از چه رسانه ای استفاده کنیم؟
  • چه اِلِمون هایی در روند فروشمان باید حذف، یا اضافه شن؟
  • چه خدمات و سرویسایی رو باید پیشرفت بدیم؟

در دنیایی که همه می خواهند صداشون رو به گوش مردم برسانند، مردم فقط از صداهایی استقبال می کنن که به اون ها اطمینان بده: “واسه کمکشون آمده و واسه جواب گویی به نیازشون راه حل هایی داره.”

و فقط کسی می تونه این اطمینان رو به مخاطب بده که قبل از اون، نیازای مخاطبش رو کامل شناخته باشه.

وقتشه که وارد دنیای مشتریان مون شیم!

  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *