چطور مناسب ترین دستگاه تصفیه آب خانگی را انتخاب کنیم؟

چطور دستگاهای تصفیه آب مونتاژی را تشخیص دهیم ؟

دستگاهی که نشانه های زیر را نداشته باشند ، قطعا کیفیت پایینی دارند و مونتاژ شده در ایران هستند

1- گیج فشار دستگاه

اگر دستگاه فشار سنج دارد ، به فشار سنج نگاه کنید . درون فشار سنج باید برند دستگاه نوشته شده باشد . اگر گیج فشار ، برند ندارد ، این دستگاه مونتاژ ایران بوده و کیفیت پایینی دارد .همچنین دقت کنید که تمام فیلترهای دستگاه از یک برند باشند .

📷

2- مخزن دستگاه

اگر ظاهر مخزن دستگاه مانند شکل زیر بود، این دستگاه قطعا ایرانی است . ممکن است برچسب آن متفاوت باشد . در عوض سعی کنید در زمان خرید دستگاه ، مخزن آن از برند TANKPAC باشد و در زیر آن نیز عبارت TANKPAC حک شده باشد .

📷

3- فیلترهای قلیایی کننده

فیلترهای قلیایی زیر اگر بر روی دستگاهی مشاهده کردید ، این دستگاه ساخت ایران است . چون این فیلترها ساخت ایران هستند . استفاده از این فیلترها بخصوص فیلتر سمت راست اصلا توصیه نمی شود و سعی کنید فیلترهای اورجینال خریداری کنید . قیمت فیلتر سمت راستی حدود 35 هزار تومان است و فیلترهای اورجینال و واقعی قلیایی کننده حدود 350 هزار تومان . تفاوت از زمین هست تا آسمان .

📷

4- فیلتر UV

دستگاههای اورجینال معمولا فیلتر UV به صورت پیش فرض روی آنها قرار ندارد . زیرا فیلتر UV فقط برای مکانهایی خاص مورد نیاز است و مصرف کننده باید در صورت نیاز ، به محصول اضافه کند . بنابراین کمپانی سازنده این فیلتر را روی دستگاه برای استفاده همگانی قرار نمی دهد . برای آبهای شهری هیچ نیازی به فیلتر UV نیست .

📷

5- تعداد بالای فیلترها

دستگاهای تصفیه آب اورجینال ، معمولا تعداد 5 الی 7 فیلتر دارند . تعدا بیشتر فیلترها ابزاری برای فریب است و اصلا نیاز نیست . با عبارتهایی نظیر فیلتر اکسیژن ساز و آنتی باکتریال و … فریب نخورید . دستگاه زیر دارای 9 فیلتر تصفیه است که از 3 تای این فیلترها ، مینرال هستند که هیچ ارزشی ندارد .

📷

6- کیت کنترل هوشمند وضعیت فیلترها

هیچ کمپانی معتبری این نوع کیت را روی دستگاه تصفیه آب خود قرار نمیدهد و این کیت ها فقط روی دستگاههای تصفیه آب مونتاژی در ایران قابل مشاهده هستند .

📷

7- حک شدن نام برند

نوشته های برند دستگاه در دستگاههای اورجینال ، به صورت رنگ کوره ای هستند و برچسب نیستند . با ناخن نمیتوانید آنها را جدا کنید . دستگاهای مونتاژی معتبر نیز به صورت حک شده روی شاسی هستند . اگر نوشته های دستگاه فقط یک برچسب است و هیچ حکی هم ندارد ، احتمالا مونتاژ ایران و با کیفیت پایین است .

فیلتر تصفیه آب

بدن ما برای زنده ماندن به آب نیاز دارد ولی اگر آب مورد نیاز بدن را به یکباره قطع کنیم بیشتر از چند روز زنده نخواهیم ماند . 75% بدن ما از آب تشکیل شده است یعنی دو سوم، حتی استخوان های بدن ما حدودا 25 درصد آب دارند. بطور متوسط ما برای زنده ماندن نیاز به نوشیدن 2.4 لیتر آب برای حفظ سلامتمان نیاز داریم اما این در رابطه با آب تمیز و سالم است چراکه بسیاری از مردم برای بدست آوردن این آب پاک به فیلتر تصفیه آب نیاز دارند که بتواند هرگونه ناخالصی مضر را از بین ببرد.

چهار نوع فیلتر تصفیه آب

بطور کلی چهار نوع اصلی از فیلتر تصفیه آب وجود دارند که آنها ترکیبی از تکنیک های فیزیکی و شیمیایی هستند. در زیر نگاه دقیقتری به انواع مختلف فیلتر تصفیه آب می اندازیم .

فیلتر کربنی

شایع ترین فیلترهای تصفیه آب خانگی از گرانول های کربن فعال ( گاهی اوقات به نام کربن فعال یا AC ) که در واقع همان زغال سنگ است تشکیل شده است که شکلی مانند اسفنج دارد همراه با روزنه هایی که آب هنگام برخورد از داخل و اطراف آن ها عبور میکند. به این ترتیب از فیلتر کربنی یا کربن فعال برای جذب کلر، آفت کش ها و حلال های صنعتی استفاده می شود .

یکی دیگر از نوشته های سایت :
Tenant Rights at a Glance

معایب فیلتر کربنی

در عمل، فیلتر تصفیه آب کربنی قادر به حذف سختی ( آهک )، فلزات سنگی، سدیم، نیترات، فلوئور و یا میکروب ها نیست و این یکی از معایب فیلتر کربنی به شمار میرود. فیلتر کربنی بعنوان یکی از مراحل تصفیه آب در فیلتر کردن آب استفاده می شود و فقط در بعضی موارد که مشکل آب فقط بو ، طعم بد و یا دارای کلر زیادی است بکار می رود .

اسمز معکوس

اسمز معکوس بدین معنی است که آب را با فشار زیاد از طریق غشاء هدایت دهید، در این روش آلاینده های میکروسکوپی داخل فیلتر باقی می ماند و از قسمت دیگر آن به خارج از فیلتر تصفیه آب سرریز می گردند. اگر شما دروس زیست شناسی را مطالعه کرده باشید، احتمال نام اسمز معکوس را شنیده اید . اسمز معکوس از چندین لایه بسیار نازک که دور استوانه ای پیچانده شده اند تشکیل می شود، آب هنگامیکه با این روزنه ها برخورد میکند فیلتر شده و عمل تصفیه انجام می‌شود . اندازه روزنه های این لایه ها بسیار کوچک هستند بطوریکه فقط اجسام کوچکتر از یک ده هزارم میکرون قادر به عبور از آن هستند و مابقی تجمع کرده و از قسمت انتهایی آن خارج ( بعنوان پسآب ) خارج می شوند .

تبادل یونی

فیلترهای مبدل یونی به ویژه برای نرم کردن آب ( حذف سنگ آهک ) بسیار خوب عمل می کنند. آنها برای جدا کردن اتمهای یک ماده آلاینده کاربرد فراوانی دارند . در این روش یون های بد با یون های خوب جایگزین می شوند. فیلترهای مبدل یونی از بسیاری دانه های زئولیت حاوی یون های سدیم ساخته شده اند . آب سخت شامل ترکیبات منیزیم و کلسیم است و دانه های فیلتر منیزیم و یون های کلسیم جاذب تر از سدیم هستند . بنابراین منیزیم و یون های کلسیم وارد می شوند و یون های سدیم خود را آزاد می کنند تا با یون های بد جایگزین شوند . بدون یون های منیزیم و کلسیم، آب طعم نرم تر و برای بسیار از مردم دلپذیرتر خواهد بود .

با این حال، سدیم به سادگی یکی دیگر از آلاینده ها است زیرا شما نمی‌توانید محصول نهایی تصفیه یونی را بعنوان ” آب خالص ” توصیف کنید زیرا طعم شور و نمکی آن ممکن است برای خیلی ها خوش‌آیند نباشد، سدیم اضافه شده حتی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماریهای خاص و کسانی که از یک برنامه رژیم غذایی پیروی می کنند مشکل ساز باشد. یکی دیگر از ضعف های فیلتر تصفیه آب به روش تبادل یونی این است که شما نیاز دارید فیلترها را به طور مرتب با یون های سدیم بیشتری شارژ کنید، این کار بوسیله افزودن سنگ نمک ( مشابه همان سنگ نمکی که در ماشین ظرفشویی استفاده می شود ) انجام می شود .

فیلتر تصفیه آب به روش تقطیر

یکی از ساده ترین راه های تصفیه آب این است که آنرا بجوشانیم ، گرما باعث خنثی شدن بسیاری از باکتری ها و میکروب ها می شود نه اینکه آنها را کاملا بکشد یا از بین ببرد ، این یک تصور غلط است که در بسیاری از فرهنگ ها جا افتاده . گرما دادن به آب حتی مواد شیمیایی ، آهک و بعضی از میکروب ها و انگل ها را از بین نمی‌برد. در هر حال، برای عمل تقطیر شما می تواند آب را بجوشانید تا بخار شود. سپس بخار حاصله را جمع آوری کرده و آنرا سرد کنید تا به این ترتیب آب مقطر یا تقطیر شده بدست آورید .

 

دستگاه تصفیه آب خانگی