چه چیزی جف بزوس را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد؟

واسه اینکه جف بزوس در اخبار باشه دلایل زیادی وجود دارن، از سگ خونگی روباتیکش گرفته تا هیوندای قدیمی که مدتها سوار می شد. اما چیزی که تازگیاً نام اونو دوباره سر زبانا انداخته اینه که جف بزوس یه مدت پیش با عبور از بیل گیتس، لقب ثروتمندترین مرد جهان رو مال خود کرد. شاید پیش خود فکر کنین هرکی دیگری هم مالکیت وب سایتی به بزرگی آمازون رو رو دوش داشت، خیلی راحت می تونست به اینجور ثروتی دست پیدا کنه. اما جالبه بدونین که آمازون نسبت به سایتای حریف خود مثل eBay یا حتی علی بابای چین به مراتب فروش کمتری داره، اما از هردوی اونا با ارزش تره و بزوس رو به پولدار ترین شخص جهان تبدیل کرده.

فرق رو احساس کنین

حتی اینکه میلیونها دلار سرمایه و امکانات داشته باشین هم ً به معنی موفقیت نیس، مثلاً اوبر از شرق تا غرب جهان رو در تسلط داره، اما سالهاست ضرر خیلی زیادی میده. حتی نسخه چینی اوبر که با نام DiDi در چین فعالیت می کنه موفق شده یه میلیارد دلار سرمایه از اپل دریافت کنه و همین لحظه دست کم ۲۰ میلیارد دلار پول در حسابای بانکی خود داره، اما بازم سود چندانی از سفرهای کاربرانش کسب نمی کنه.

کاربر و پول زیاد هیچکدام تضمین کننده موفقیت نیستن

اسپاتیفای با وجود ۱۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه هرچه در می آورد رو خرج جفت و جور محتوا می کنه و سرویسایی مثل توییتر یا اسنپ چت از شناخته شده ترین سرویسای اینترنتی هستن، اما توانایی کسب درآمد از کاربران خود رو ندارن. پس میبینیم که مقدار فروش یا سرمایه شما ارزش کار و کاسبی شما رو مشخص نمی کنه، همونطور که آمازون از علی بابا و eBay فروش کمتری داره اما از هردوی اونا روی هم با ارزش تره.

آینده مهم تر از امروزه

چیزی که باعث می شه نام آمازون با وجود سود بیشتر رقبا از اونا ارزش بیشتری داشته باشه چیزی نیس که امروز انجام میده، بلکه پتانسیل هاییه که در آینده داره. مثلاً شرکت خودروسازی تسلا رو تصور کنین که محصولاتش بسیار پر طرفدار هستن و حتی قبل از تولید به شکل کامل پیش خرید می شن، اما بازم ضرر میده. تسلا به فعالیت خود ادامه میده چون می دونه در آخر روزی می رسه که خودروهای تموم برقی به شکل کامل با اجناس فعلی جانشین شن و در اون زمان شرکت آمریکایی به پشتوانه تجربه چندین ساله خود از رقبای تازه وارد بسیار جلوتر میشه.

تقریباً همه خونواده های آمریکا عضو خدمات آمازون هستن

اگه می خواین توانایی واقعی آمازون رو درک کنین، باید اشاره کنیم که سرویس Amazon Prime در خاک آمریکا ۸۰ میلیون عضو داره. جمعیت آمریکا ۳۲۵ میلیون نفره، در نتیجه میشه گفت تقریباً همه خونواده های آمریکایی مشترک سرویس آمازون پرایم هستن. آمازون در منزل تموم خونواده های آمریکایی حضور داره و این موضوع قدرت بسیاری در اختیارش قرار میده، از جمله اینکه با زیاد شدن قیمت اشتراک سرویس پرایم سود بیشتری به دست بیاره، بدون اینکه کسی ناراضی باشه.

این شرکت یه مدت پیش هزینه اشتراک خدمات پرایم رو از ۱۱ به ۱۳ دلار بالا برد، اما کمتر کاربری بود که با این وجود عضویت خود رو تمدید نکنه. دلیل رضایت کاربران اینه که با پرداخت این رقم علاوه بر ارسال سریعتر سفارشات خود از آمازون، خدمات متنوعی مثل سرویس استریم موسیقی، استریم فیلم، مطالعه کتاب، گوش دادن به کتابای صوتی و حتی اشتراک ۶ ماهه روزنامه واشنگتن پست رو هم دریافت می کنن، خدماتی که هر کدوم از اونا به شکل جداگونه با قیمت ماهی ۱۰ دلار فروخته می شن. تصور کنین داشتن اینجور مشتریایی پر و پا قرصی چه آزادی عمل زیادی در اختیار هر کار و کاسبی ای قرار میده.

تقلید همیشه هم ممکن نیس

در کشور ما معموله که بدون این دست اون دست کردن پس از موفقیت هر کار و کاسبی ده ها کپی دم دستی از اون سبز می شه و کار رو سخت می کنه، اما کپی کردن موفقیت آمازون به این سادگیا ممکن نیس. این شرکت می تونه چندین سرویس اینترنتی به کاربرانش هدیه دهد، چون یکی از بزرگترین تامین کننده های اینجور خدماتی در سطح دنیاس. سرویسای وب آمازون یا AWS شکلای جور واجور خدمات ابری رو در واسه سایتا و سرویسای اینترنتی جفت و جور می کنن و به حدی گسترده هستن که در صورت خاموش شدن اونا، قسمت بزرگی از اینترنت جهان از کار میفته.

مثلا ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۷ واسه ۴ ساعت سرویسای وب آمازون از کار افتاد و سایتای خیلی از دسترس خارج شدن، سایتای بزرگی مثل نتفلیکس، اسپاتیفای، بازفید، ردیت، دراپ باکس، پینترست و چیزای دیگه ای به جز اینا که نشون میده امروز اینترنت جهان تا چه حد به سرویسای داده شده به وسیله آمازون وابسته هستن.

انتخابای درست، تصمیمات به موقع

آمازون در ظاهر یه فروشگاه اینترنتیه، اما در واقع جف بزوس ظرف حدود ۲۰ سال به مرور این مجموعه رو به ستون فقرات اینترنت تبدیل کرده. رقبای بزرگی مثل eBay و علی بابا اینجور خدماتی رو ارائه نمی دن و حتی شبکه گسترده و بزرگ تامین کالای آمازون رو هم ندارن. رقبای آمازون حتی اگه همین امروز هم بخوان سیستم مشابهی برپا کنن سالهای سال از آمازون عقب هستن و این موضوع مزیت رقابتی بالایی به کار و کاسبی جف بزوس میده.

تموم چیزی که آمازون رو به وضعیت امروز خود رسونده چیزی نیس غیر از بینش دقیق و دور اندیشی شخص جف بزوس. این نخبه دنیای کار و کاسبی در سال ۱۹۹۴ لیستی از ۲۰ کالا جفت و جور کرد که فعالیت آمازون رو با فروش اونا شروع کنه و در آخر، کتاب رو به عنوان مناسب ترین گزینه انتخاب کرد. بزوس اما می دونست این پایان کار نیس و باید کدوم قدما رو برداره تا رقبا رو کنار زده و تاج و تخت پادشاهی رو به دست آورد. حالا با گذشت بیست سال، بینش دقیق و انتخابای درست بزوس ایشون رو به سریع ترین کسی تبدیل کرده که ظرف کوتاه ترین زمان به بیشترین ثروت و موفقیت در جهان مدرن رسیده. چیزی غیر از بینش می تونه آدم رو ظرف یه مدت به این کوتاهی در بالاترین درجه قله موفقیت بذاره؟

 

                                                    .

Post Author : edame

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *