چگونه برای کسب و کارم یک شریک B2B خوب انتخاب کنم؟

همیشه در اول کار شرایط طوریه که هرکی (یا هر تیم) فکر میکنه که خودش از عهده همه کارای خود برمیاد و احتیاجی به یه شخص یا سازمانی خارج از سازمان خود نداره. اما عمیق تر اگه نگاه کنیم، (تقریبا) هممون به یک یا چند شریک B2B واسه راه اندازی یا پیشرفت کسب و کارمون (حالا یا در بخش تبلیغات یا در بخش تولید محتوا، سئو و…) نیاز داریم و این جاست که اهمیت یه شریک B2B خوب نمایان می شه (مقاله ی به چه دلیل کار و کاسبی شما به یه آژانس بازاریابی احتیاج داره رو یادتون نره!).

بریم سر اصل داستان! حالا این شریک ایده آل B2B رو از کجا گیر بیاریم؟ چیجوری؟ با چه اصولی؟

با Modir TV همراه باشین تا ۱۱ فاکتوری رو که موقع اراده کردن واسه همکاری با شرکتا به صورت B2B نیازه، بررسی کنیم:

۱) اندازه تجربه شما یا شرکتتون در خدمات/کالایی که ارائه میدین چقدره؟

شما قبل از شروع همکاری باید از تجربه شرکت رو به رو اطلاعات به دست بیارین تا ببینین در بخش ای که به فعالیت اونا نیاز دارین،تجربه و خبرگی مورد نیازتون رو دارن یا نه.شاید یه شرکت قدیمی و باتجربه،از بخش ای که نیازمند خدمات هستین اطلاعات و تجربه ای نداشته باشه.شما باید مناسب ترین و کارآمدترین شرکت رو واسه خود انتخاب کنین.این سخنان “گریگ لندر” بنیان گذار شرکت مشاوره ای پیشرفت کار و کاسبی CBIZ بود.

۲) قرارداد همکاری بلند یه مدت در پرونده خودتون دارین؟اگه جواب بله س،چه شرکتایی مشتریان دراز مدت شما بودن؟

وجود قراردادا و همکاریای دراز مدت نشون دهنده تعهد اون شرکت درقبال مسئولیت هایشه.اگه کار و کاسبی های دیگه تونسته ان در دراز مدت با این شرکت کناربیایند،پس احتمال اینکه کار و کاسبی شما هم بتونه همکاری موفقی رو صورت بده هم زیاده….شمام حالا نظر دارون کوهن مدیر ارشد شرکت B2B matching platform Powerlinx رو مطالعه فرمودید.

۳) الان با چه شرکتایی همکاری میکنین؟

اشتباه نکنین،بحث تجربه و شلوغ بودن سر یه شرکت متفاوت هستن.شما واسه بهتر اجرایی شدن کارتون نیازمند این هستین که شرکت واسه شما تمرکز کافی داشته باشه.نه اینکه کارا و خدمات درخواستی شما زیر یه عالمه از مشتریان دفن و فراموش شه.

به قول لندرز: “اصلا بعید نیس که شکتی فقط تشنگی جذب مشتری داشته باشه و هنگام سرویس دهی به اونا وابماند و از زیر بار مسئولیتش شونِه خالی کنه.”

۴) شما چیجوری و چه کمکی به رشد و پیشرفت کار و کاسبی مشریان سابقتان کردین؟

درصورت امکان،بنا به پیشنهاد کوهن،از شرکت مقابل درباره پروسه خدماتی که ارائه داده و کمکی که به مشتریان قبلی مرده و راه حل و نوآوری خاص اش سوال کنین،تا بدونین که این گزینه در مقابل دیگه گزینه های جلو رفتن شما چه ویژگی متمایزی داره.

۵) می تونین ما رو با مشتریان الان یا قبلی خود در رابطه کنین تا باآنها صحبت کنیم؟

اریک کاسابوری “خوندن آمارها و نظرسنجیا میتونه کمک کنه به شما هیچوقت نمی تونن جای یه رابطه مستقیم با مشتریان قبلی شرکت رو بگیره.ازآنها نظرشون و دیدگاهشون درباره خدماتی که ه اونا ارائه شده رو سوال کنین تا بیشتر از قبل بدونین که قراره با چه نوع شرکت ارائه دهنده خدمات،همکاری کنین.

برقرای یه رابطه B2B عالی:

احساس میکنین واسه شروع یه همکاری با شرکت خارجی آماده اید؟ این نکات رو هم مطالعه بفرمایید تا کمک حالتون باشه:

۶) به طور روشن درخواست و خدماتی که نیاز دارین رو بیان و شفاف سازی کنین:

اولین قدم توجیه دو طرفه س.چه خدماتی نیازه و این خدمات چیجوری ارائه میشه.مزیتایی که این همکاری واسه دو طرف معامله داره چه چیزیه؟

کوهن بیان میکنه که: “بیشتر همکاریایی که به شکست منجر می شن به این خاطر هستن که دوطرف معامله،در اول انتظارات و خواسته هاشون رو واسه یه دیگه شفاف سازی نکرده ان.اگه شما نتونین هدفتون رو بطور روشن بگید،چیجوری توقع دارین که بقیه بتونن اون رو براتون بسازن؟”

هم اینکه لندرز اضافه کرد: “شما باید قبل از عقد قرارداد با شرکت،از هدف و نیاز خودتون خوب و بطور کامل آگاهی داشته باشین.و بدونین که اولویت بندی اون شرکت واسه رسوندن و انجام خدمات به مشتریانش،چه چیزیه.”

۷) طرف دیگه ماجرا رو هم درنظر بگیرین:

واسه شروع یه همکاری دوطرفه B2B شما تنها کسی نیستین که حق حرف زدن و بیان نیازها و انتظاراتش رو داره.شما باید انتظارات طرف مقابل رو هم درنظر بگیرین.کوهن پیشنهاد میکنه که کار و کاسبی های کوچیک بطور کامل و روشن از انتظارات شرکت مقابل اطلاعات به دست بیارن و بدونن که چیجوری میتونن در رهیابی به این اهداف،خدماتشون رو ارائه دند.

کوهن میگه: “روش دست یابی به یه گفتگو برد-برد همینه،شما باید نیازها و انتظارات طرف مقابلتون رو هم درنظر بگیرین. شما موظف هستین که کار و کاسبی و جتارت خود رو واسه طرف مقابل توضیح بدید،همونجوری که توقع دارین اون پاسخگوی شما باشه.”

۸) با دیگه کار و کاسبی های تازه راه اندازی شده مشورت کنین:

مشورت با شرکتایی که از دید گستردگی و مدت فعالیت در رده شرکت شما هستن،کمک بسیار مناسبی میتونه باشه.از اونا در مورد نقاط ضعف و قوتی که در تجربه شخصی شرکتشون داشتن سوال کنین تا بتونین بهترین انتخاب و راه حل رو واسه شرکت خود انتخاب کنین.

کاسابوری: “در اینکه اینترنت منبع بزرگی از اطلاعات رو دراختیار شما می ذارین،شکی نیس؛اما بهترین روش تحقیق و دریافت اطلاعات قابل اعتماد سوال مستقیم از دیگر شرکت هاست.شرکتهایی که کاری که شما می خواید انجام بدین رو انجام دادن.اگه بطور مستقیم درحال رقابت نباشین،معمولا پاسخای دریافتی شما،بدون قصد و غرضورزی خاص،و واسه کمک به شما هستش.”

۹) تعادل مناسب میان بودجه و خدماتی که قراره دریافت کنین:

بیشتر شرکتای نوپا،با بودجه محدود شکل می گیرن و شاید صحبتایی که تا الان داشته ایم،واسه بودجه اونا مانند یه رویا بنظر برسه.اما نظر لندرز در این باره رو بشنوین:

“شاید انتخاب یه شرکت خارجی و هزینه هایی که ممکن متحمل شیدفبرای شما و شرکتتون حیاتی و بحرانی بنظر برسه.شما باید از بلندپروازیا دوری کنین.با در نظر گرفتن بودجه ای که دارین بهترین انتخاب رو کنین.حد و اندازه خود و شرکتان رو بدونین.با خرجای زیاد شرکت رو به خطر نیاندازید.”

۱۰) به زنجیره فعالیتای جانبی خود بطور مداول نظارت داشته باشین:

پروسه های یه شرکت،باید با رهنمودهای مدیرش،تو یه جهت و هدف باشه واین مهم مختص فعالیتای داخلی شرکت نمیشه.شما باید همه فعالیتای مربوط به کار و کاسبی تون رو تحت نظر داشته باشین تا هم جهت با هدفی که مورد توجه شماس حرکت کنن.بطور مثال طراحی سایت،طراحی برند،و حتی طراحی دکوراسیون داخلی شرکتتون باید تو یه سمت و سو باشه.

جوی هووم،مدیر عامل شرکت نرم افزاری Sparta Systems میگه : “شرکتا نیازمند یه دید و نمای از بالا دارن تا فعالیتا و روند تکمیلی شرکتشون رو تحت نظر بگیره.باید ناظر فعالیتای مربوط به خودشون باشن تا نکنه با کارکرد ضعیف یکی از بخشا،کل فعالیت شرکت کنه و نزولی شه.شرکتا باید با مکالمات شفاف و روشن سطح کیفی مدنظرشان رو به تک تک شرکتای خارجی که با اونا همکاری دارن،گوش زد و بیان داشته باشن.”

۱۱) یه رابطه اعتماد محور بسازین:

در هر کار و کاسبی و مشارکت،نکته بسیار مهم و کلی،اعتماد دو طرفه س.هر دو طرف قرارداد باید با یه اعتماد(البته اعتماد رو با بیخیالی اشتباه نگیرید) دو طرفه وارد همکاری شن و این اعتماد رو بین همکاری حفظ کنن.ممکنه اخلاق یه شرکت در پرداخت هزینه خدماتی که شما به اون ارائه میدین با اون چیزی که شما تصور میکنین فرق داشته باشه،و کمی عجله کردن و قضاوت سریع به قطع رابطه کاری بین شما یا خدشه دار شدن اون،منجر شه.

 

 

  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *