چگونه در استارت آپ، از روابط عمومی استفاده کنیم؟

روابط عمومی می تونه مانند یه طناب بلند و محکم واسه یه استارت آپ باشه؛ طنابی که کل استارت آپ رو از چاه تلاش کردن های بی انتها واسه جذب مشتری بالا می کشد و نجات می دهد.

اگه دارین، مهم ترین کاری که شما در هر فعالیت روابط عمومی می کنین، جذب اعتماد مخاطب است. اما چیجوری می تونیم این اعتماد رو جذب کنیم، اونم بدون اینکه اسم و رسم و گذشته ای طولانی داشته باشیم؟

تیتر خبرگزاری ها شید

نگران نباشین، واسه این موضوع هم راه حلی هست. می تونین با به کار گیری حضور در خبرگزاری ها و نام بردن از استارت آپ تون در اون شبکه، اون مقبولیت و اعتمادی رو که نیاز دارین، تا حد زیادی به دست بیارید.

در آخر فعالیت در خبرگزاری ها و منتشر کردن ریپورتاژ، یکی از رایج ترین فعالیتایه و بسته به بودجه ای که دارین می تونید در خبرگزاری های جور واجور ریپورتاژ برید. اما حتما قرار نیس که در تیتر صفحه اول خبرگزاری فارس باشین! تعدادی رسانه در رابطه (سایت، نشریه، روزنامه و…) رو که بودجه سنگینی رو لازم نداشته باشن انتخاب کنین و در اونا فعالیت خبری کنین.

خبرگزاری ها، فرش قرمز پهن نکرده ان!

هزاران شرکت و صاحب کار و کاسبی مانند شما هستن که درخواست دارن تا درمورد کسب و کارشون، در خبرگزاریا صحبت بشه. اگه قرار باشه شمام مانند بقیه خبر بنویسین و در مورد خودتون توضیح بدین، فقط بودجه تون رو هدر داده اید.

معرفی درست استارت آپ تون

واسه هیچکی جذاب نیس که استارت آپ تون رو با چه بودجه ای شروع کرده اید و چه کالا (یا خدماتی) رو ارائه می بدید. بلکه باید در این باره بگید که:

  • اهداف دراز مدت و بزرگ شرکت خود رو بگید.
  • چیجوری قراره کار و کاسبی تون به مردم کمک کنه؟
  • تجارت شما درآینده چیجوری پیش میره؟

خبرنگار، انسانه نه ماشین چاپ:

اولین مرحله در رابطه با خبرنگاران اینه که بدونین اون ها هم مانند شما آدم هستن! حرف هاشون رو بشنوین، به اون ها نشون بدید که پیگیر نوشته هاشون هستین و مطالبشان رو می خونید.

اگه با اون ها مانند یه ماشین چاپ یا تولید محتوا رفتار شه، به طور کامل طبیعی ست که از شما دلخور شده و حاضر نمی شن تا کاری رو براتون بکنن.

پیگیری کنین و ببینین که روزنامه نگارها و خبرنگارهایی که مورد توجه دارین:

  • چه نوع مخاطبانی دارن؟
  • مخاطباشون چی رو دوست دارن؟
  • خبرنگار شما چه مفاهیمی رو بهتر بیان می کنه؟
  • بخش مورد علاقه خودش چیه؟
  • و…

و با در نظر گرفتن این اطلاعات از اون ها بخواین که استارت آپ تون رو در خبرگزاری ها و روزنامه هاشون معرفی کنن.

روزنامه نگار خوش بیان هم آرزوست!

بعضی وقتا پیش میاد که یه روزنامه نگار یا نویسنده یا خبرنگار، اطلاعات کافی تو یه زمینه نداره و فقط کلماتی کلی و بی معنی رو پشت سر هم می نویسه. این اتفاق فاجعه ست و تموم هزینه و تلاش شما رو واسه جفت و جور ریپورتاژ نابود می کنه!

خبرنگاری رو انتخاب کنین که در بخش مورد فعالیت شما و میدون های اقتصادی علم کافی رو داشته باشه تا بتونه با کمک فن نویسندگی خود، مطالب شما رو بهتر و قشنگ تر بگه و مخاطبین تازه واسه شما جذب کنه.

داستان داشته باشین

آدم ها همیشه شنیدن داستان رو به خوندن مطالب خشک و بی روح بهتر می دونن. شما نباید پروپوزال کاری خود رو در خبرگزاری ها چاپ کنین! احتیاجی نیس تا در مورد اجزای داخلی شرکت خود توضیح بدید و نام و پیشه تک تک کارمندان رو ذکر کنین!

فقط کافی ست تا یه داستان جذاب از ایده کار خود و روند تولید محصول و خاطرات کاری خود رو بگید. داستان ها و خاطراتی جذاب، خواندنی و الهام بخش که روحیه با انگیزه، پرتلاش و شکست ناپذیرتان رو به توصیف می کشد.

استیو جابز، محبوب اخراجی ها!

مطمئنا تا همین الان هم شما داستان های موفقیت و شکست کسب و کارا و استارت آپ های جور واجور رو خونده اید. اما فقط تعداد کمی از اون ها رو تو ذهن تون مونده. اون هایی که داستانشان جذابیت و هیجان زیادی دارن.

بطور مثال واسه یه دانشجوی اخراجی هیچ داستانی جذاب تر از زندگی استیو جابز نیس، و این به دلیل اخراج اون از دانشگاه نیس و داستان شیرین و جذابی ست که از زندگی استیو جابز پخش شده.

  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *