چگونه در سخنرانی‌هایمان صدای بهتری داشته باشیم؟

پرکاربردترین روش واسه بیان کردن منظور و تفکر هر فرد، قدرت بیان و صحبت اونه. موقع بیان کلمات، یکی از مهم ترین المان ها، تُن صدای گوینده می باشه.

داشتن یه تن صدای مناسب، علاوه بر ، بر هم تاثیر غیر قابل انکاری داره. امروز می خوایم تا ۶ فوت وفن رو واسه بهبود صداتون در سخنرانی معرفی کنیم. در آخر این مقاله می تونی تا بهتر از قبل، منظورتون رو به مخاطبان و شنوندگان خود برسونین و با اعتماد به نفس بیشتری در سخنرانی های خود ظاهر شید. با «» همراه باشین.

۱) آهسته و شمرده:

تلاش کنین آهسته و شمرده صحبت کنین، وقتی شمرده صحبت کنین صدای شما قدرت و نفوذ بیشتری پیدا می کنه. چراکه:

  • شنوندگان فرصت فکر کردن به حرف های شما رو دارن.
  • کمی تامل می کنن.
  • حرف شما رو مزه مزه می کنن.
  • و واسه شنیدن ادامه ی صحبت هاتون آماده می شن.

این نکته رو هم در نظر بگیرین که آهسته و شمرده حرف زدن، صدای شما رو بم تر و با اعتماد به نفس بیشتر نشون می دهد. وقتی که سریع حرف می زنید، صدای شما زیر شده و مانند صدای یه بچه به نظر می رسد.

کی به حرف یه بچه گوش می کنه؟!

۲) تمرینات صدا انجام بدین:

صدای آدم مانند یه عضله س. می تونید تمرینش بدین و تقویتش کنین! بسیار بودن کسائی که صدای خوبی نداشتن، اما با تمرین و تکرار، تونستن به بهترین سخنورهای عصر خود تبدیل شن!

مثال:

مثلا این تمرین می تونه واسه شما مناسب باشه:

«یه تیکه از یه شعر یا نمایشنامه رو بخاطر بسپارین و موقع رانندگی یا قدم زدن، اون رو با خودتون بلند بلند تکرارش کنین. انگار که تو یه سالن بزرگ، واسه جمعیت زیادی نمایشنامه رو اجرا می کنین!

به هر جمله حس و حالی متفاوت بدین. بعضی وقتا از زبون یه فرد دپرس متن رو بخونین، بعضی وقتا از طرف یه جنجگوی باستانی و…»

 

۳) صداتون رو ضبط کنین:

وقتی که تمرین می کنین، صداتون رو ضبط کنین و بعد از اون حتما به اون گوش کنین! دقت کنین که اگه این کار رو انجام ندین، بازدهی تمرین های خود رو به نصف کاهش دادین!

ریزبینانه و دقیق، صدای خود رو تحلیل کنین و ببینین که چه کاری رو می تونین واسه بهبود صدای خود انجام بدین؟ شما باید بهترین و سخت گیر منتقد خود باشین!

۴) مکالمات تلفنی خود رو ضبط کنین:

وقتی که با مشتری خود و یا هر فرد معمولی دیگری صحبت می کنین، می تونید با ضبط صحبت ی خود و بررسی اون، نقاط قوت و ضعف خود رو در موارد زیادی بررسی کنین.

۵) دقیق شدن و فوکوس کردن بر مکث ها:

اندازه احساس و اندازه تاثیرگذاری یه صحبت رو «مکث»ها و «سکوت»هایی تشکیل می دهد که در صحبت ی خود از اون ها استفاده می کنین.

شکل های جور واجور سکوت ها و مکث ها شامل:

  • سکوت داستانی
  • سکوت پایان جمله
  • سکوت تاکیدی
  • و…

۶) خوردن و آشامیدن مناسب:

  • بدن شما، هنجره شما و صدای شما به غذا و آشامیدنی های مناسب نیاز مُبرم داره.
  • بهترین غذا واسه تفکر سریع و تصمی گیری مناسب درهنگام صحبت کردن، پروتئینه.
  • آب ولرم (هم دمای اتاق) هم به نرم شدن هنجره کمک می کنه.
  • آب یخ می تونه صدای شما رو بم تر و نرم تر جلوه دهد؛ طوری که انگار چند نفر باهم صحبت می کنن.
  • اگه گلو درد دارین، آب گرم می تونه راه حل خوبی واسه بازیابی صدای ازدست رفته تون باشه.
  • Follow

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *