۱۰ عادت بد رانندگی؛ اشتباهاتی که برایتان گران تمام می شوند

هممون مهم اموری مانند تعویص روغن، جابجایی گردشی لاستیکا و تعویض تسمهای خودرو آشنا هستیم؛ کارایی که باعث کارکرد خوب و بی دردسر خودرو واسه یه مدت طولانی می شن.

ممکنه بعضی از شما پیرو برنامه خاصی، به خودروی خود رسیدگی کنین اما چگونگی رانندگیتان موقع استفاده روزمره تاثیر خیلی عجیبی روی عمر اتومبیلتان و قطعاتش داره. حتی رانندگان با تجربه هم عاداتی دارن که باعث بروز صدماتی به خودرو می شه. با رعایت چند مورد ساده و ترک عادتای بد، خیلی راحت میشه از هزینه های تعمیر و تعویض اضافی فرار کرد.

در ادامه ۱۰ عادت بد که انجامشون در طول مدت موجب بروز آسیب در خودروی شما می شن معرفی می شن:

به کار گیری سردنده به عنوان استراحت گاه

هیچ احتیاجی به لمس اهرم دنده نیس مگه وقتی که بخواین واسه تعویض دنده دست به کار شین. قرار دادن دستتون روی اهرم دنده موجب ایجاد فشار و وزن اضافی در بوشا و سیستمای هماهنگ کننده می شه که با گذشت زمان فرسودگی قطعات داخلی گیربکس رو به دنبال داره.

بهترین راه حل اینه که هر دو دست رو روی فرمون قرار داده و تنها زمان تعویض دنده از اهرم تعویض دنده استفاده کنیم.

استفاده نکردن از ترمز دستی

اغفال در به کار گیری ترمز دستی حتی در مسیرای صاف، موجب انتقال تموم وزن خودرو روی قطعه ای به نام «Parking Pawl» می شه.

این قطعه در واقع ضامنی واسه ثابت نگه داشتن چرخ دنده هاست، این ضامن اندازه ای بسیار کوچیک داره و اگه دائم تحت فشار وزن خودرو قرار گیرد، شکسته و ً دنده P خودروی شما بی مصرف می شه. به کار گیری ترمز دستی عمر قطعات گیربکس خودرو رو زیاد می کنه؛ دلیلی منطقی هم واسه استفاده نکردن از اون وجود نداره.

حمل بار اضافی

مفاهیم ساده سازی و سبک کردن، نه فقط در خودروهایی خودروهایی مانند لوتوس بلکه واسه همه اتومبیلا صادقه؛ ولی منظور ما از این دو مورد برداشتن صندلیای عقب و حذف عایقای صدای خودرو نیس.

همیشه از حمل وسایل اضافی دوری کنین، چون که هر کیلوگرم بار اضافی در مصرف سوخت و هندلینگ خودرویتان اثر گذاره و ً فشار بیشتری بر سیستم تعلیق و ترمزها وارد می کنه. همیشه تلاش کنین تا حد امکان صندوق خودرو رو خالی از موارد غیر لازم نگه دارین.

ذخیره کم سوخت در خودرو

خیلی از ما واسه صرفه جویی بیشتر در هزینه ها، موقع سوخت گیری باک خودرو رو پر نمی کنیم و تنها چند لیتر سوخت داخل اون می ریزیم. این راه حل نه فقط موجب صرفه جویی نمی شه بلکه موجب آسیب رسانی به سیستم سوخت خودرو شده و هزینه های اضافی هم به دنبال داره.

در خودروای مدرن امروزی پمپ سوخت واسه خنک موندن در باک شناوره، رانندگی با باک خالی و سوخت کم موجب گرم شدن این پمپ و خرابیای پشت سر هم اون می شه. بهتره دست کم یه چهارم از حجم باک خود رو پر نگه دارین تا با اینجور مشکلی مواجه نشید.

حرکت و ترمز کردن شدید

دوری از این یه مورد بسیار راحته. تقریباً هممون بعضی وقتا وسوسه میشیم که پدال گاز رو کمی بیشتر فشار بدیم. مسئله اینه که این فشارهای بیخود بر پدال گاز، اثرات منفی روی بخش انتقال قدرت داره.

از طرف دیگه گاز دادن بیخود و حرکت سریع با ترمز شدید و توقف یهویی همراه بوده، که اینم دلیل هرچه سریع تر فرسوده شدن لنتا می شه. هوشیاری در رانندگی، آماده بودن واسه شرایط جور واجور و فشردن آروم پدالا بهترین روش هدف دار واسه رانندگیه.

افزایش دور وقتی که پیشرانه سرده

دادن وقتی دو الی سه دقیقه ای به پیشرانه، جهت درجا کار کردن، بسیاری عمل ایده آلیه. موتور خودرو درزمان این مدت گرم شده و چرخه روغن کاری در میان اجزای اون به راه مناسبی شکل میگیره؛ با اینکه درزمان این مدت باید از فشار آوردن روی پدال گاز دوری کنین.

بالا بردن دور موتور جهت تسریع روند گرم شدن پیشرانه یا واسه شنیدن صدای لذت بخش تولید شده از اگزوزها، دلیل تغییرات یهویی در دمای بخشای جور واجور موتور که هنوز تحت روغن کاری قرار نگرفتن می شه. به موتور خودرو فرصت کافی رو بدین، پس از اونم صدای بهتری تولید می کنه و هم نرم تر کار می کنه.

استفاده نادرست از  کلاچ

در نظر بگیرین در خودرویی با دنده دستی پشت چراغی وایس تادید، در همین حال کلاچ رو نگه داشتین تا به محض این که چراغ سبز شد شروع به حرکت کنین. در تموم یه مدت که کلاچ رو گرفتین بخشای متفاوتی از اون مثل صفحه فشار، بازوی رها کننده با همدیگه درگیرند.

درگیر شدن این قطعات دائم موجب فرسایش و خوردگی اونا می شه که امکان بروز مشکلات یهویی در خودرو رو بالا می بره. پس بهتره حتی در زمان توقفات کوتاه یا در ترافیک دنده رو در حالت خلاص بذارین و از کلاچ استفاده نکنین.

تعویض یهویی دنده عقب به دنده یه قبل از ایست کامل

فرض کنین می خواین در فضایی کوچیک خودروی خود رو پارک کنین، ممکنه بارها وقتی که خودرو هنوز در حال حرکت رو به عقبه دنده رو روی یه یا در گیربکسای خودکار روی  حالت D بذارین. ممکنه این عمل در ظاهر اصلاً کار نامناسبی به نظر نرسه، اما باید بدونین این یکی از عاداتیست که به هر قیمتی باید اونو ترک کنین.

این رفتار از اونجایی که بخشای انتقال نیرو رو مجبور می کنه تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنن، فشار بسیار زیادی بر اونا وارد می کنه و آسیبی چند برابر هم به دنبال داره. فقط کافیه چند لحظه صبر کنین و مطمئن شید خودرویتان به طور کاملً ثابته بعد اقدام به تعویض دنده کنین.

به کار گیری ترمزها در سراشیبی

پایین اومدن از سراشیبی یا تپه می تونه تا حدودی ترسناک باشه. بعضی وقتاً واسه جلوگیری از افزایش سرعت خودرو یا آمادگی بیشتر واسه ترمز یهویی، رانندگان پای خود رو روی پدال ترمز قرار میدن، فارغ از این که این کار فشار و گرما زیادی در اجزای سیستم ترمز بوجود می آورد و موجب ساییدگی و فرسایش لنتا و دیسک ترمز می شه. بهترین کار اینه که خودرو رو در دنده سنگین بذارین.

اینجوری فشار و کمپرس بوجود اومده در موتور، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری می کنه و مشاهده می کنین که در اینجور شرایطی ترمزها هم بهتر به وظیفشان عمل میکنن.

نبود توجه به علائم اخطار دهنده

ندیده گرفتن لرزشای غیر عادی یا صداهایی مانند جیرجیر و هر صدایی که خودرویتان تولید می کنه بسیار راحته. اما پشت این صداها اتفاقات ناگواری در جریانه و شایدً شرایط خوب پیش نمی رن.

هنگام شنیدن صداهایی اضافی اصلاً وقت رو تلف نکنین، چون که شرایط می تونن بسیار بد شن. اگه خودرویتان سر و صدای اضافی داره به دنبال رفع اون باشین چون که در صورت اغفال، هزینه مالی می تونه کمترین خسارت وارده به شما باشه.

کنار گذاشتن عادات بد و مخصوصاً قدیمی می تونه سخت باشه. اما فرای این که چه مدت رو صرف رانندگی کردین باید با مراقبت از خودروی خود از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری کنین. فقط کافیه هنگام انجام این عادات بد، به هزینه ای که بعداً باید براشون پرداخت شه فکر کنین؛ شاید کمی انگیز بگیرین.

                                                    .

Post Author : edame

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *