۹ نکته مهم و ضروری سئو برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

هممون میدونیم واسه ورود به بازار رقابت تجارتای آنلاین، با سئو و بهینه سازی سایت سرو کار داریم. اولین قدم، رعایت مهم ترین اصول مقدماتی سئو هستش. در این مقاله به ۹ نکته مهم و ابتدایی سئو واسه کسب رتبه عالی در گوگل می پردازیم.

سئو

هدف از تولید محتوا در سایت فقط ارائه مطلب و اطلاعات نیس بلکه باید این محتوا واسه موتورای جستجو قابل پذیرش باشه یه مطلب عالی دارای دو ویژگی  اصلیه ۱) جذابیت واسه کاربران ۲) نوشتن براساس استانداردای سئو.
اگه می خواین  محتوای شما بازخورد بهتری داشته باشه باید حتما محتوای خود رو طبق استانداردهای سئو منتشر کنین وگرنه انتظار پیشرفت در سایت خود رو نداشته باشین.

سئو روند ساده ای نیس اما پیروی از نکات مقدماتی اون که از قضا نکات پیچیده ای هم نیستن، واسه پیشرفت چشم گیر در یافته های جستجوی موتورهای جستجو مهمه. در این مطلب به شما ۹ نکته مهم و راهنمای حیاتی از چگونگی به کار گیری سئو در تولید محتوا رو آموزش می دیم. نکاتی که لازمه بی چون و چرای هر مطلب و تولید محتواییه. ما این نکات رو چک لیست سئو می گیم. این یعنی اگه هر ۹ نکته رو در مطالب و محتوای سایت خود اعمال کنین، راه رو درست رفته اید.

۱٫ یه کلید واژه مناسب انتخاب کنین و روی اون تمرکز کنین

اولین قدم واسه سئو انتخاب یه کلید واژه اصلیه. کلید واژه انتخابی شما باید دو ویژگی اصلی داشته باشه. این کلید واژه باید یه کلمه به طور کاملً مربوط به متن و محتوای شما و هم اینکه کلمه ای مناسب و منطبق با جستجوی کاربران باشه. در واقع باید این کلمه رو با همون چیزی که می خواین در جستجوها نشون داده شه برابر سازی کنین. واسه این کار کافیه ببینین موضوع متن شما با جستجوی کاربران چه تناسبی داره. جستجو کنین تا فهمیده باشین مردم واسه رسیدن به مطلب و محتوای شما چه کلمه ای رو بیشتر جستجو می کنن.

یکی از راه های ساده واسه این کار به کار گیری وسیله Google Keyword Plannerه. با کمک این وسیله (که ممکنه واسه به کار گیری اون نیاز به دسترسی حساب کاربری AdWords داشته باشین) می تونین به تخمینا و ارزیابیای گوگل از جستجوی عبارات و کلمات در رابطه دسترسی پیدا کنین و در نتیجه انتخاب مناسب تری داشته باشین.

مثلا فرض کنین موضوع مطلب شما در مورد رستوران هاییه که غذای گیاهی سرو می کنن. با کمک این وسیله می تونین کلمات کلیدی مربوط به این موضوع رو بررسی کنین. می تونین از بین چند کلید واژه در رابطه که بیشترین مقدار جستجو رو داشتن گزینه ای که از دیگر موارد بیشتر جستجو شده رو انتخاب کنین. در این مورد مثلا “غذاهای گیاهی” بیشترین جستجو رو نسبت به دیگر کلمات داشتن. پس منطقیه که شمام کلید واژه مرکزی خود رو همین کلمه انتخاب کنین.

مطالب در رابطه: ۱۰ نکته طلائی واسه انتخاب کلمات کلیدی مناسب

۲٫ در مورد رقبا و رقابت با اونا تحقیق کنین

یه صفحه خصوصی (Private Browsing) در مرورگر خود باز کنین تا اطلاعات جستجوهای شما در مرورگر و گوگل ثبت نشن. بعد موضوع مربوط به مطلب و محتوای خود رو در گوگل جستجو کنین. به جز چند مورد اول که تبلیغات کلیکی گوگل موسوم به AdWords هستن، ۱۰ مورد بعدی همون رقبای شمان! وارد صفحات اونا شده و به بررسی اونا بپردازید. هدف جستجوی خود رو نقاط ضعف و نقاط قوت اونا بذارین تا با پیدا کردن نقاط ضعفشون بتونین از اشکالات مشابه جلوگیری کرده و از نقاط قوت اونا الگوبرداری درست کنین.

واسه آشنایی بیشتر در این مورد، مقاله ۹ نکته ظریف واسه بررسی سایت رقبا رو بخونین!

۳٫ بهترین محتوای ممکن رو تولید کنین

انتخاب و نوشتن محتوای شما شایدً سخت ترین و در عین حال مهم ترین روند واسه کسب موفقیت در این مورد میشه. با در نظر گرفتن اطلاعاتی که از رقبا به دست آورده اید، حالا دست شما واسه نوشتن مطلبی کامل باز تره. مقایسه های خود رو بیشتر کنین. سایتا و مطالب مشابه رو با دقت بیشتری بازبینی کنین تا هر فضای خالی ممکن در اونا رو در کار خود پوشش بدین. مهم نیس که مطلب شما چه موضوعی داره و در چه جایگاهی از جمله وبلاگ، صفحه اجتماعی، صفحه تجاری، صفحه اجناس و … منتشر می شه، مهم ترین نکته اینه که محتوای متن شما اونقدر عالی و بی اشکال باشه که بشه اونو با بقیه محتوای مشابه از سایتای دیگه مقایسه کرد. این مورد نه فقط واسه کاربران خیلی مهمه، بلکه از نظر گوگل هم امتیاز بالایی به دنبال داره.

۴٫ از کلید واژه انتخاب شده در عنوان صفحه استفاده کنین

کلید واژه شما باید در عنوان صفحه استفاده شه. اما یه نکته باحال در این مورد هست. اگه کلید واژه انتخابی شما بیشتر از یه کلمه (بیشتر از یه بخش) باشه، لزومی به نوشتن بخشا کنار همدیگه نیس. این یعنی ترتیب حضور پشت هم این کلمات اجباری نیس. با اینکه پیشنهاد می کنیم جهت پیچیده نشدن عنوان و ساده تر بودن اون، اینجور کاری نکنین؛ اما اگه مجبور به این کار شدید نگران نباشین.

نکته مهم بعدی در این مورد به کار گیری جمله بندی و عبارات کوتاه و در عین حال جذاب و خواندنیه. تلاش کنین از بزرگ نمایی کردن دوری کنین اما تحریک کردن حس کنجکاوی کاربران هیچ اشکالی نداره. مثلا سایت معروف PTMoney.com واسه یکی از مقاله هایی که در مورد آموزش کسب درآمده، از عناوین تکراری و تکراری مثل “آموزش کسب درآمد بیشتر واسه شما” دوری کرده و با جزئی تر کردن ماجرا این عنوان رو به “۵۰ روش واسه کسب درآمد بالا” تغییر داده. همین تغییر کوچیک ده ها و صدا کاربر رو علاقه مند به کلیک کردن و خوندن محتوای اون می کنه.

۵٫ کلید واژه خود رو در بخش هدر (Header) سایت بذارین

شما می تونین صفحات سایت خود رو با یه هدر بزرگ و اصلی در بالا و چندین ساب هدر در ادامه سازمان دهی کنین. با این کار دسترسی کاربران و هم اینکه موتورهای جستجو به صفحات دسته بندی شده و منظم شما بسیار راحت تر می شه. این مورد به گوگل کمک می کنه تا عنوان دقیق مطالب و عناوین صفحات شما رو به نمایش بزاره. پس یادتون نره که دست کم یه بار از کلید واژه خود در هدر و ساب هدر استفاده کنین.

۶٫ از کلید واژه در نام تصاویر و تگ Alt (نام جانشین) استفاده کنین

واسه اینکه گوگل و دیگه موتورهای جستجو بیشتر از قبل به محتوای صفحات شما دسترسی داشته باشن، پیشنهاد می کنیم در مطالب خود از تصاویر استفاده کنین. اما باید تصاویر خود رو هم حامل کلمات کلیدی کنین. واسه این مورد باید دو کار انجام بدین. یکی اینکه کلید واژه رو در نام اصلی فایل عکس بذارین و دوم اینکه کلید واژه رو در تگ Alt عکس جایگزاری کنین. تگ Alt منحصراً مخصوص موتورهای جستجوئه. تگ Alt مانند یه مهر روی تصاویر ثبت می شه اما دیده نمی شه و اگه تصاویر نتونن لود شن، متن تگ Alt نمایان می شه.

پس از نام گذاریای بی ربط و پیچیده دوری و به جای اون، در نام گذاریا از کلید واژه استفاده کنین. با این کار می تونین تصاویر خود رو در تب تصاویر (Images) در موتورهای جستجو هم ثبت کنین.

۷٫ کلید واژه انتخابی خود رو در نشانی صفحات (URL) به کار ببرین

یکی دیگه از راه هایی که گوگل متوجه موضوع مطلب شما می شه، نشانی URLه. حتماً کلید واژه خود رو در نشانی صفحه وب مورد نظر خود به کار ببرین. اینجور کاری نه فقط دسته بندی مطالب شما رو بسیار شیک تر و منظم تر می کنه، بلکه شناسایی اونا رو هم بسیار راحت می کنه. در حالت عادی اگه URL صفحات رو خودتون انتخاب نکنین ممکنه از اسامی پیش فرض و یا تموم حروف موجود در عنوان اصلی مطلب استفاده شن. پس در نوشتن URL خود به دو نکته توجه کنین. نکته اول اینکه کلید واژه در اون قرار گرفته شده باشه و نکته دوم اینکه تا حد امکان این نشانی کوتاه باشه. کوتاهی نشانی باعث خوانایی بیشتر اون می شه.

۸٫ از لینکای داخلی استفاده کنین (Internal Links)

مطالب با کیفیت و با ارزش خود رو در صفحات جور واجور وب سایتتون معرفی کنین. مطالب مهمی که نقش مهرهای اصلی محتوای سایت شما رو دارن انتخاب کنین و لینک اونا رو در مطالب قدیمی و جدید بذارین. واسه این کار بهتره بعضی وقتا مطالب قدیمی رو مرور کرده و با قرار دادن این لینکا اونا رو به روز کنین.

مقاله در رابطه: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیه؟

۹٫ به سایتای معتبر لینک بدین (External Links)

به نظر خیلی از متخصصین سئو، مهمترین نکته سئو همینه! شاید این قضیه از نظر کاربران عادی اصلاً چیز مهمی به نظر نرسه و حتی شاید بی فایده حساب شه اما لینک دادن به سایتای معتبر بازخورد خیلی خوبی واسه سایت شما داره. یکی از مهمترین وسایل گوگل واسه بررسی حرفه ای بودن یه صفحه، لینکای خارجی موجود در اون هستش. اعتبار مطالب شما با لینک دادن به مطالب سایتای معتبر دیگه به شکل زیادی زیاد میشه.

این درست مثل وقتیه که شما از خودتون تعریف کنین. اما تا وقتی که شخص دیگری حرفاتون رو تأیید نکنه حرفاتون ارزشی ندارن. با لینک دادن به سایتای معتبر و قابل اعتماد دیگه، ارزش کار خود رو ثابت کنین. این بحث (لینک دهی) به یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین مسائل مربوط به دنیای سئو در رابطه می شه. واسه نتیجه گیری بهتر، حتی می تونین سایتای همکار رو به رد و بدل کردن لینک دعوت کنین. مطمئناً خیلی از همکاران و صاحبان سایتای دیگه تصمیمی دارن. البته زیاده روی در رد و بدل کردن لینک دو طرفه با سایتای دیگه می تونه نتیجه عکس داشته باشه و به سئو سایت شما آسیب بزنه، در انجام این کار حواستون باشه و زیاده روی نکنین.

این ۹ روش با اینکه تموم مسائل مربوط به SEO رو شامل نمی شن، اما با پیروی از این چک لیست به ظاهر ساده، تماشاگر تغییرات کلی ای در کسب ترافیک و بازدید میشین.

مشاهده نسخه pdf  مقاله: ۹ نکته مهم و لازم سئو  واسه کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو