در مورد میگرن چه میدانید ؟

 

 

میگرن نوعی اختلال سیستم اعصاب مرکزی است که شناخته شده ترین نشانه آن سردردهای شدید، یک طرفه و ضربان دار است. این بیماری تنها به صورت یک سردرد نبوده و اختلالات متعددی مانند مشکلات گوارشی، اختلالات بینایی و حساسیت به مواردی مانند نور، صدا و بو را با خود همراه دارد.

 

میگرن تنها یک سردرد نیست.

میگرن یک سردرد معمولی نیست، بلکه یک اختلال است که مهمترین نشانه آن سردرد است. سردردهای میگرنی سردردهای بسیار شدیدی هستند که نسبت به انواع معمول سردرد طولانی تر هستند. این سردردها ناشی از اختلالاتی هستند که ریشه در اعصاب و عروق مغز دارند.

معروفترین علایم جانبی میگرن حساسیت به نور ( photophobia )، حساسیت به صدا ( phonophobia ) و مشکلات سیستم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است. همچنین مبتلایان به میگرن ممکن است علایمی مانند آلودینای پوستی ( cutaneous allodynia ) را نیز تجربه کنند.

 

انواع میگرن:

انجمن جهانی سردرد، میگرن را جزء سردردهای اولیه طبقه بندی کرده و آنها را به انواع میگرن با اورا و بدون اورا تقسیم می کند. البته میگرن را بر اساس تعداد حملات میگرنی در طول ماه به دو نوع میگرن اپیزودیک و میگرن مزمن یا کرونیک نیز طبقه بندی می‌کنند.

میگرن سومین بیماری شایع در جهان بوده و در حدود 15 درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند. بیماری میگرن در زنان شایعتر از مردان بوده و شیوع این بیماری در زنان 3 برابر مردان است. شیوع بیماری میگرن در مردان 8 درصد و در زنان 18 درصد است.

از میان مبتلایان به میگرن اکثر افراد به میگرن اپیزودیک مبتلا بوده و تنها 2 درصد از مردم جهان به بیماری میگرن کرونیک یا میگرن مزمن مبتلا هستند.

تقریبا 70 درصد از مبتلایان به میگرن ، میگرن از نوع بدون اورا را تجربه می کنند. اورا نوعی اختلال حواس است که کمی قبل از حمله میگرنی اتفاق می‌افتد. این اختلال ممکن است به صورت دیدن جرقه‌های نورانی، نقاط پرنور یا زیگ زاگی در جلوی چشم ظاهر شود.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
خرید میز و صندلی حصیری

 

راه چاره برای سردردهای میگرنی:

اگر سردردهای میگرنی شما چندان شدید نباشند، میتوانید این سردردها را با استفاده از یک مسکن متوقف کنید. در مواردی که سردرد میگرنی ساده و خفیف است یک مسکن معمولی مانند استامینوفن ممکن است برای شما کارساز باشد اما در اکثر موارد بایستی شما به سمت مسکن‌های تخصصی میگرنی بروید. معروف ترین مسکن اختصاصی میگرن داروی سوماتریپتان است که در عملکردی متفاوت از مسکن‌های معمول سردرد داشته و با عملکردی اختصاصی با کاهش قطر عروق مغزی باعث توقف سردرد میگرنی میشود.

البته راه‌های طبیعی مانند گذاشتن یخ روی ناحیه گردن و یا استفاده از ترکیبات گیاهی مانند چای بابونه و زنجبیل نیز از روش‌های سنتی برای کاهش و توقف سردرد میگرنی هستند.

 

درمان میگرن:

میگرن یک بیماری فیزیولوژیک با عوامل ایجاد کننده مختلف است و به همین علت فرایند درمان میگرن پیچیده و دشوار بوده و تا سالها تصور می‌شد که میگرن درمان ناپذیر است. درمان میگرن عبارت است از هر روشی که بتواند باعث کاهش سردردهای میگرنی بشود. یکی از موثرترین راه‌های درمان میگرن دارویی گیاهی به نام میگرن کات است که مصرف این دارو توانسته باعث کاهش میانگین 70 درصدی در تعداد و شدت حملات میگرنی در افراد شود. همچنین داروهای مهارکننده گیرنده CGRP در بدن نیز که با نام‌های تجاری مختلف وارد بازار شده اند، توانسته اند میزان حملات میگرنی را تا 50 درصد کاهش دهند. علاوه بر روش‌های دارویی، درمان میگرن با بوتاکس میتواند به صورت موقت و برگشت پذیر سردردهای میگرنی را در فرد به میزان قابل توجهی کاهش دهد.