با انواع جرثقیل حمل خودرو آشنا شوید

با انواع جرثقیل حمل خودرو آشنا شوید

جرثقیل حمل خودرو نوع پیشرفته تریلی است. در اصطلاح عامیانه به آن کامیون خودرویی نیز می گویند که وظیفه حمل و نقل و جابجایی خودروها را بر عهده دارد. در شرایط مختلف، خودروهای زیادی در سراسر جهان توسط قطار، هواپیما، کشتی و جرثقیل خودرو حمل می شوند. در واقع افراد در زمان های مختلف نیاز به اجاره جرثقیل کامیون دارند مانند: حمل خودروهای آسیب دیده در تصادف، خودروهای صفر کیلومتر برای پلاک، خودروهای لوکس و پیشرفته و غیره. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی انواع مختلف جرثقیل حمل خودرو بپردازیم و کاربرد هر یک را شرح دهیم.

جرثقیل حمل خودرو چیست؟

جرثقیل خودرو یکی از پرکاربردترین وسایلی است که برای جابجایی وسایل نقلیه در مواقع خرابی خودرو، تصادف، پارک خودرو در مکان های نامناسب و پارک ممنوع و همچنین برای جابجایی خودروهای صفر از نقطه ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه جرثقیل کامیون نیز با توجه به تنوع خدمات و امکانات ارائه شده متفاوت است؛ بنابراین در واقع بسته به نیاز خود می توانید در زمان های مختلف جرثقیل ماشین اجاره کنید. در اینجا چند نمونه از کاربرد های جرثقیل برای حمل خودرو آمده است؛

  • در مواقع بحرانی مانند: خرابی خودرو در جاده و روشن نشدن موتور خودرو
  • حمل خودروهای توقیفی به پارکینگ با آمبولانس
  • در صورت بروز حادثه
  • انتقال اختیاری وسیله نقلیه از یک نقطه به نقطه دیگر

انواع مختلف جرثقیل حمل خودرو

انواع مختلفی از کامیون‌ ها مانند جرثقیل، کامیون و تریلی وجود دارد. هر یک از این نوع کامیون ها با توجه به نوع آسیب خودرو و مسافت مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

خودروبر

این کامیون متشکل از یک خودروی 6 تنی با زیره هیدرولیک متحرک است که خودروی آسیب دیده روی آن روی زمین قرار گرفته و به مقصد مورد نظر منتقل می شود. معمولا از خودرو برای مسافت های طولانی استفاده می شود. با توجه به حوادث غیرمترقبه و تصادفات جاده ای اولین شرط رضایت مشتری سرعت در انجام کار است و باید حمل خودرو در سریع ترین زمان ممکن توسط جرثقیل خودرو‌بر انجام شود.

ماشین حمل خودرو جرثقیل دار

در این نوع ماشین حمل خودرو، ماشین را می توان بر روی جرثقیل با کامیون 6 تن و جرثقیل هیدرولیک قرار داد. مزیت این ماشین حمل خودرو نسبت به جرثقیل این است که خودروی آسیب دیده به هر دلیلی نیازی به روشن کردن موتور ندارد. این کامیون می تواند ماشین را با چهار چرخ ثابت بلند کرده و روی زمین بگذارد و حمل کند.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
گوسفند زنده شهرداری

یدک کش یا همان ماشین حمل خودرو چرخگیر

یک کامیون یدک کش شامل وانت و یک وسیله نقلیه بیش از دو تن است. جرثقیل حمل خودروها، نیز مانند جرثقیل از هیدرولیک و اهرمی استفاده می کند که در زیر خودروی آسیب دیده قرار می گیرد. بیشتر تریلی ها را می توان برای وسایل نقلیه با آسیب کم استفاده کرد و بکسل معمولا برای مسافت های کوتاه استفاده می شود. این ماشین حمل خودرو چرخدار است یعنی چرخ های جلوی ماشین آسیب دیده را با یک جرثقیل در پشت آن بلند و حرکت می دهد.

 حمل خودرو کامیونت

این نوع کامیون شبیه کامیون جرثقیل است اما با این تفاوت که جرثقیل ندارد در نتیجه این کامیون دارای کفی متحرک است که کف آن روی زمین قرار می گیرد و ماشین مورد نظر را با آن می کشد. یک وینچ  آن را روی زمین خود می گذارد.

تفاوت سرعت و ایمنی جرثقیل یدک کش با جرثقیل خودرو بر چیست؟

خودروی مکانیزه حمل خودرو علاوه بر ایمنی بالا، سرعت بیشتری نسبت به سایر رانندگان خودرو دارد؛ بنابراین می تواند خودروی شما را در کمترین زمان ممکن از مکانی به مکان دیگر منتقل کند. جرثقیل حمل خودرو پایداری بسیار بهتری نسبت به سایر جرثقیل های بکسلی معمولی دارد. از این رو امروزه از این کامیون یدک کش مکانیزه برای حمل خودرو در جاده های شهری استفاده می شود. به همین دلیل است که نیروی اصطکاک بین لاستیک ها و سطح کف به حداکثر می رسد. این به خودرو اجازه می دهد بدون هیچ حرکت اضافی به مسیر خود ادامه دهد. برای اینکه خودرو در حین حرکت بی حرکت بماند و حرکت اضافی نداشته باشد، لاستیک خودرو باید با زنجیر استیل به کف جرثقیل حمل خودرو بخصوص برای مسیرهای برون شهری متصل شود.

سخن پایانی

جرثقیل یکی از پرکاربردترین ماشین آلات در پروژه های مختلف می باشد. در این مطلب سعی داشتیم تا شما را بیشتر با ماشین های حمل خود را آشنا کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم.برای سفارش خودروبر می توانید به سایت شرکت خودروبر پارس مراجعه کنید.