چگونه در کنفرانس های بین المللی شرکت کنیم؟

در سلسله حرفای معرفی فرصتای تحصیلی و بورس در دانشگاه ها و موسسات بیرون مرز کشور که در طول یکسال گذشته در ما ارائه شد، به این موضوع تاکید کردیم که یکی از راهکارهای افزایش شانس پذیرش با بورس در دانشگاه ها، رزومه قوی و مستند آکادمیک بوده که زمینه رقابتی شدن اپلیکیشن دانشجو رو در دانشگاه مقصد جفت و جور می کنه.

واسه تقویت رزومه، باید فعالیتای علمی مختلفی رو با نوشتن مقالات آکادمیک در دستور کار قرار داد که یکی از اونا، شرکت در کنفرانسای معتبر بین المللیه. شرکت در کنفرانسای بین المللی، واسه دانشجویان درخواست کننده تحصیل در بیرون مرز کشور، حسنای بسیار داره که در این گزارش به اونا می پردازیم. هم اینکه به معرفی چند درگاه معروف واسه باخبر شدن از فرصتای شرکت در کنفرانسا و کارگاه های بین المللی می پردازیم.

در گفتار امروز، شما رو با ۵۰ کنفرانس معتبر بین المللی که به وسیله موسسه هلندی الزویر در سراسر جهان برگزار می شه آشنا میکنیم که واسه علاقمندان در رشته های مدیریت، فناوری اطلاعات، علوم پزشکی، علوم مهندسی و علوم زیستی، فرصتای خوبی واسه آشنایی با صاحب نظران رشته های اشاره شده و تعامل نزدیک با هیات داوران و نویسندگان مقالات ژورنالای الزویر میشه.

با کنفرانس گردی امروز ما همراه باشین.

از کنفرانس تا پذیرش

خواهندگان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، هر سال زیاد می شه و این افزایش واسه مقصدهای تحصیلی معتبر که رایگان یا بورس تحصیلی هم ارائه می کنن، بیشتره. بخاطر این، شرایط دریافت پذیرش، سخت تر از سالهای قبل بوده و در وضعیتی به طور کامل رقابتی، اپلیکیشن دانشجویان مورد بررسی همه جانبه قرار میگیره تا آدما به طور کامل دارای شرایط (highly qualified applicants) به وسیله دپارتمان پذیرش دانشگاه نامبرده (Admission Department) انتخاب شن.

پس در این شرایط که هم تعداد درخواست به نسبت اندازه پذیرش بالاست و همه شرایط به طور کامل رقابتیه، باید رزومه و اپلیکیشن قوی رو به دانشگاه مقصد فرستاد تا شانس قبولی زیاد شه.
یکی از روشای عادی واسه ارتقای شانس قبولی در دانشگاه ها، انتشار مقاله در نشریات علمی و ایندکس شده جهانی بوده که نشون دهنده ظرفیتای علمی و تحقیقات جداگونه دانشجو در رشته ای خاصه.

وقتی شما به عنوان علم آموخته رشته مهندسی مکانیک سیالات یا پرستاری، در نشریات بین المللی، مقالات کمی یا کیفی (qualitative/quantitative) منتشر کنین و مقاله شما با ارجاعات (citation) های جور واجور همراه شه، این پیام رو به گروه پذیرش دانشگاه مقصد می فرسته که شما فردی تحقیق محور و علاقمند به موضوعی هستین که براساس اون قصد اپلای دارین.

این مزیت رقابتی اپلیکیشن شما به نسبت پرونده دیگه داوطلبانه که شاید از مقالات ایندکس شده بی بهره باشن و فقط معدل بالا یا دوره های مختلفی رو گذرونده ان. واسه دانشگاه ها اهمیت زیادی داره که داوطلبان، کارای پژوهشی بسیار انجام داده با فضای تحقیقات آکادمیک جداگونه آشنایی کافی داشته باشن.

شرکت در کنفرانسای بین المللی همونطور که در ۱۳ بند ادامه ذکر می کنیم، این توانایی رو به شما میده تا فرصت انتشار یافته های تحقیقات جورواجور خود رو در رشته مورد نظر، در نشریات بین المللی در اختیار داشته و از این راه، واسه تعامل با محافل آکادمیک تخصصی استفاده کنین. آنهم در کمترین زمان و با کمترین هزینه.

به هر حال، رزومه ای رو میشه یه رزومه خوب و موثر دونست که نشون دهنده فعالیتای تحقیقاتی و علمی داوطلب در زمینه های تخصصی و غیر تخصصی باشه تا فعال بودن و چهره آکادمیک جداگونه ایشون رو به دانشگاه مقصد اثبات کنه.

همونجوریکه حتما میدونید، انتشار مقاله در ژورنالای ISI، حتی با ضریب تاثیر (IMPACT FACTOR) پایین، نیازمند اختصاص وقت و زمان و هزینه بسیاره که در سیستم PEER-REVIEW این ژورنالا، بتونه نظر مناسب ویراستاران و داوران رو به دست بیاره.

وقتی شما مقاله ای رو در ژورنالی بین المللی اصطلاحا SUBMIT می کنین، پس از یه مدت، نظرات داوران رو دریافت می کنین که اگه این نظرات، باعث شه مقاله شما در کوتاه مدت با REVISION قابل اصلاحی واسه ادامه روند بررسی و منتشر کردن مقاله همراه باشه، مقاله شما پذیرفته (ACCEPT) می شه.

اگه نظر داوران بر این باشه که مقاله شما از نظر علمی و نظری مشکلات بسیاری داره، در آخر مقاله REJECT می شه.

فهم این که مقاله پذیرفته یا رد یا قابل اصلاحه، بعضی وقتا بین چند ماه تا چند سال به طول می رسه و بعضی وقتا مقاله هایی که قابل اصلاح هستن تا دریافت گواهی پذیرش و منتشر کردن، چند سال در نوبت بودن و نمونه اینجور مقالات علمی، بسیاره.

۱۲+۱ دلیل واسه شرکت در کنفرانسای بین المللی

شرکت در کنفرانسای بین المللی هم واسه دانشجویان مشغول به تحصیل فواید زیادی داره و هم واسه علم آموختگان رشته های جورواجور علمی که قصد ادامه تحصیل در محافل آکادمیک بین المللی رو دارن.

از طرفی، انتشار مقاله در نشریات وابسته به کنفرانسای معتبر بین المللی دلیل می شه که شما در دام نشریات غیر معتبر پر طمطراقی که جز نام جذاب، ارزش علمی خاصی ندارن قرار نگیرید و پول و وقت شما هدر نره. اگه تجربه زیادی واسه مقاله نویسی و منتشر کردن تحقیقات در نشریات بین المللی (scholarly papers)  ندارین، این روند رو با شرکت در کنفرانسای بین المللی یاد بگیرین و از اون به عنوان یه سکوی پرش یاد کنین.

نگفته پیداست که وقتی شما با کنفرانسای بین المللی واسه بررسی و منتشر کردن مقالات و یافته های تخقیقاتی (کیفی و کمی) تعامل می کنین، با هزینه کم و وقت محدود ، یاد می گیرین که چیجوری نظرات داوران رو بررسی و واسه اعمال اون در مقالات دست به کار شین. این تجربه کوچیک، مهم و فرصت آفرینه.

به چه دلیل؟

به این دلایل:
    • سابمیت مقاله و ارائه مقاله در کنفرانسای بین المللی دلیل می شه تا شما در مورد تخصصی مورد نظر خود، با صاحب نظران، اندیشمندان، نخبگان و فعالان صنعت و فناوری در رشته ای خاص آشنا شده و این راه تعاملی، دلیل پیشرفت فهم و آشنایی با شخصیتای حقیقی و حقوقی موثر شه.
    •  نگفته پیداست که در کنفرانسای معتبر بین المللی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و انجمنای علمی و حرفه ای در رشته های جورواجور حضور پیدا می کنن و این بستر خوبی واسه رایزنیای علمی، تجاری و تحقیقاتی به خصوص در مورد پیدا کردن استادان و جلب نظر اونا واسه دادن ادمیشن به شما میشه.
    • یکی از بهترین فواید شرکت موفق در کنفرانسای معتبر بین المللی، آشنایی با استادان، مشورت با اونا و دریافت پیشنهاد نامه تحصیلی (recommendation letter) بوده که یکی از گامای مهم در روند پذیرش میشه.
    • شرکت در کنفرانسای معتبر بین المللی، فرصت به اشتراک گذاشتن پروپزالای تحقیقاتی خود با استادان و کارشناسان رو براتون جفت و جور می کنه تا واسه پخته تر کردن این تزها، دست به کار شین.
    • با رویکردها و موضوعات نوین در رشته تخصصی مورد نظر خود آشنا میشین.
    • با شرکت در کارگاه های تخخصی جنبی، از جدید ترین روش ها و متدهای تجربی و عملی آشنا میشین.
    • فرصت رابطه با کارشناسان و ارائه دهندگان مقالات رو پیدا کرده و ازآنا واسه ویراستاری، مشورت علمی و مشورت واسه کارای مشترک آکادمیک و تجاری می تونین استفاده کنین.
    • فرصت انتشار مقالات کیفی و کمی و حتی research notes رو در نشریات بین المللی کنفرانسا در زمان کم و هزینه مناسب در اختیار دارین. هم اینکه از فرصت انتشار پوستر هم می تونین استفاده کنین.
    •  فرصت present مقالات خود رو در محافل علمی با حضور استادان و داوران و کارشناسان و فعالان تجاری و تحقیقاتی جهانی بدست بیارین که فرصت آفرینه.
    •  فرصت review خوردن مقالات خود رو تو یه محیط علمی رایگان از طرف استادان حرفه ای کنفرانس به دست بیارین.
    • معروفیت شما در محافل علمی به خصوص کنفرانسای معتبر با حضور کارشناسان جورواجور زیاد می شه.
  • انجام فعالیتای آکادمیک رو فرا می گیرین.
  • از فرصت رابطه حضوری واسه طرح نظرات و پیشنهادات و پروپزالای علمی خود در میدونای جورواجور استفاده کنین.

چیجوری کنفرانسای بین المللی رو پیدا کنیم؟

حالا با این ۱۳ دلیل، فهمیدیم که فواید شرکت در کنفرانس چیه و در روند اپلای در دانشگاه های بیرون مرز کشور، چه جایگاهی داره.

خوب، حالا که می خواید تو یه کنفرانس معتبر بین المللی در رشته مورد نظر خود شرکت کنین، باید به موارد ۷ گانه زیر توجه کنین:

۱- می خواید به عنوان سخنران یا اسپانسر در کنفرانس شرکت کنین؟

اگه قصد شما جهت شرکت در کنفرانسی، حضور به عنوان سخنران اصلی یا اسپانسر حقوقیه، باید طی نامه ای به ریاست کنفرانس، این موضوع رو اطلاع داده و شرایط و روش و مبالغی که قصد کمک به این اتفاق علمی رو دارین نوشته شده اعلام کنین. در صورت موافقت کنفرانس، در نامه ای به شما اعلام و این نامه واسه دریافت روادید از کشوری که کنفرانس در اون برگزار می شه بسه.

معمولا شرکتا و موسسات علمی و تحقیقاتی و تجاری، اسپانسرهای بعضی از همایشای بین المللی معتبر می شن و این فرصتو از دست نداده و از راه کارگاه های جنبی یا نمایشگاه های جانبی، به معرفی کالا و خدمات خود اقدام میکنن که یه جور بازاریابی علمی رو هم واسه اونا به ارمغان می آورد. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در صورت شرکت در کنفرانس به عنوان سخنران اصلی، هیات علمی کنفرانس باید با این موضوع موافقت کنه.

۲- می خواید به عنوان شرکت کننده عادی در کنفرانس حاضر شید و فقط شنونده باشین؟

اگه قصد شما جهت شرکت در کنفرانس، حضور عادیه، باید هزینه شرکت در کنفرانس رو در اسرع وقت پرداخت کرده و از کنفرانس نامبرده بخواین نامه تایید پرداخت و دعوت  شما به کنفرانس رو صادر کنه.
با این نامه می تونین به سفارت کشوری که کنفرانس در اون برگزار می شه تو تهران رفته و درخواست روادید بکنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هیچ تضمینی به ارسال روادید واسه آدمایی که فقط به عنوان شرکت کننده عادی در کنفرانسی حاضر می شن، وجود نداره. بخاطر این، پیشنهاد می شه واسه افزایش شانس خود در دریافت روادید، مقاله ای یا پوستری جهت ارائه یا چاپ در ژورنال کنفرانس بفرستین تا سفارت واسه present اون، بیشتر تشویق شه تا به شما روادید بده. البته در هر حالتی، باید سفارت رو مبنی بر اینکه پس از برگزاری کنفرانس به کشورتون باز میگردین، تشویق و توجیه کنین.

این تشویق و توجیه با ارائه مدارک مثبته مالی شدنیه.

۳- می خواید papers خود رو در کنفرانس شرکت بدین و تنها یه acceptance  letter بگیرین؟

اگه قصد شما واسه شرکت تو یه کنفرانس، تنها دریافت نامه پذیرش و ضمیمه کردن اون به رزومه س، احتیاجی به پرداخت هزینه های شرکت در کنفرانس و دریافت روادید و امثالهم ندارین. حتی نیاز نیس که هزینه انتشار مقاله در ژورنال کنفرانس رو پرداخت کنین. کافیه از کنفرانس بخواین تا در نامه ای، تایید پذیرش مقاله رو به شما اطلاع دهد.

در رزومه خود می تونین این نامه رو ضمیمه کرده و به اون برگشت بدین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که صرف تایید مقاله ای تو یه کنفرانس بین المللی بدون منتشر کردن اون، امتیاز خاصی واسه رزومه شما در روند پذیرش رقابتی حساب نمیشه.

۴- می خواید paper خود رو در ژورنال کنفرانس publish کنین؟

اگه قصد شما جهت شرکت در کنفرانسی، انتشار یافته های تحقیقاتی و پژوهشی در ژورنال کنفرانسه، به شما پیشنهاد میکنیم که این کار رو در اولویت بذارین. چون که هم هزینه انتشار مقاله تو یه نشریه کنفرانسی کمه و هم در اسرع وقت تماشاگر انتشار مقاله هستین. توجه کنین که این کار واسه تقویت رزومه و افزایش  شانس دریافت پذیرش و بورس از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر جهان، یه گزینه شایسته س.

البته ذکر این موضوع مهمه که بعضی وقتا، ژورنالای کنفرانسای بین المللی، از ارجاعات خوبی به وسیله نویسندگان مقالات علمی بهره مند نیستن. اما واسه کسایی که تجربه اول اونا در مورد کنفرانس و منتشر کردن مقالات علمی آکادمیکه، رابطه با نشریات و هیات داوران کنفرانسی، پیشنهاد می شه و دلیل افزایش تجربه اونا می شه.

۵- می خواید پوستری از مقاله خود رو در کنفرانس به اشتراک بذارین؟

اگه قصد شما واسه شرکت در کنفرانسی، ارائه پوستری از یافته های مقالات علمی شما هستش، این فرصتو از دست نداده و فایل یا اصل پوستر رو به نشانی کنفرانس بفرستین. انتشار پوستر هم می تونه دلیلی واسه تقویت رزومه شما شه.

۶- می خواید در کارگاه های جنبی کنفرانس شرکت کنین؟

اگه قصد شما واسه شرکت در کنفرانسای بین المللی، شرکت در کارگاه های جنبیه، می تونین کنفرانسایی رو پیدا کنین که کارگاه های جنبی خوبی در زمینه های مهندسی یا پزشکی دارن. این کنفرانسا معمولا هزینه بیشتری از کنفرانسای اینترنتی و نظری دارن. حضور در کارگاه های جنبی کنفرانسا، واسه کسایی که به دنبال تعامل با استادان و کارشناسان تخصصی در بخش مورد نظر خود هستن، انتخاب خوبی میشه.

۷- می خواید فقط با شرکتای حاضر در کنفرانس دیدار کنین؟

اگه قصد شما جهت شرکت در کنفرانس، آشنایی با شرکت کنندگان، هیات داوران، هیات علمی کنفرانس و شرکت هاییه که در اتفاق حاضر می شن، دلیل خوبی واسه حضور در این اتفاق علمیه. چون که در کنفرانسای تخصصی بین المللی، فعالان میدون علمی مورد نظر از سراسر جهان حضور پیدا می کنن و بستتر تعاملات علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی واسه حاضران جفت و جور می شه.

بعضی وقتا همین تعاملات دلیل آشنایی دانشجویی با علم آموخته ای با استاد یا استادان و حتی مدیران شرکتای تولیدی و خدماتی شده و فرصتای بورس و تحصیل و اشتغال رو در آینده جفت و جور می کنه.

هر کدوم از ۷ دلیل فوق تو ذهن شما باشه، فرقی نمی کنه.
شما باید از چند ماه قبل خود رو واسه شرکت در کنفرانس آماده کنین و اگه قصد شما، بندای ۳ تا ۶ باشه هم که باید به فکر تالیف مقاله ای خوب و اصطلاحا کنفرانس پسند باشین.

واسه فهمیدن کنفرانسای جورواجور در سراسر جهان، با دنیای دهکده جهانی در بستر تور جهان گستر (WWW) کار سختی ندارین. در ادامه به بعضی از پرتالای معروف می پردازیم.

سایت  allconferences.com معتبر ترین سایت معرفی کنفرانسا

یکی از به نام ترین درگاهای باخبر شدن از فرصتای شرکت در کنفرانسای معتبر بین المللی همین پایگاهه. شما با ورود به این سایت، می تونین به طور رایگان از کلیه خدماتش استفاده کنین.

می تونین نام کنفرانس مورد نظر خود رو در باکس جست و جوی اون جست و جو کنین. می تونین کنفرانسای روز جهان رو براساس نام کشورا، طبقه بندی کرده و ببینین.
می تونین کنفرانسا رو براساس موضوعات و زیر موضوعات، ببینین.
می تونین کنفرانسا رو براساس تاریخ برگزاری در سراسر جهان، طبقه بندی و ببینین.

واسه ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون نتیجه جست و جویی که گوگل واسه کلید واژه مهم conference ارائه می کنه، این پرتال در رتبه ۵ قرار داره.
در این درگاه، اطلاعات بیشتر از ۱۲۰ هزار کنفرانس، نمایشگاه، همایش تجاری دولتی و غیر دولتی در بیشتر از ۱۸۰ کشور جهان در موضوعات جور واجور در دسترس علاقمندانه و معمولا بعضی از دانشجویان از این پرتال واسه باخبر شدن از کنفرانسای مورد نظر خود استفاده می کنن.

البته درگاه کنفرانس آلرت هم مخاطبان بسیار داره.

از زمین شناسی و نجوم گرفته تا مهندسی صنایع، پزشکی، هنر، تاریخ، فلسفه و تخصصای جور واجور علوم و فنون، در این درگاه، اطلاعات روز و دقیق درباره کنفرانسای جور واجور و نمایشگاه ها و همایشا، محتوای مستند و دارای دلیل ارائه شده.

همونجوریکه در تصویر ایندکس سایت در بالا مشاهده می کنین، می تونین کنفرانسا رو براساس تاریخ و مکان و venue مرتب کنین.

حتی اگه کنفرانسی قصد برگزاری از طرف دانشگاه یا شرکت دارین، از راه بخش submit conference این کار رو انجام بدین. با ثبت نام در این سایت به نشانی http://www.allconferences.com/signup اطلاعات مربوط به کنفرانسا رو روی پست الکترونیک دریافت کرده و از خدمات دیگه پرتال بهره مند میشین.

همونجوریکه در تصویر زیر مشاهده می کنین، با کلیک روی conference by date  می تونین اطلاعات کنفرانسا رو براساس تاریخ ببینین.

اما مهم ترین بخش این سایت، قسمت معرفی کنفرانسا براساس venueه:

طبقه بندی اطلاعات کنفرانسا براساس category از جلمه قسمتای اصلی سایته. این مجموعه دارای ۱۷ گروه اصلی و صدا گروه فرعی واسه نمایش اطلاعات کنفرانسا هستش.

گروه هایی مانند: هنر، کار و کاسبی، کامیپوتر، مصرف کنندگان، آموزش. خونواده و امور دارویی، جغرافیا، بهداشت، قانون. پزشکی، ‌اخبار. پرستاری، توان مند سازی و تفریح، منابع، علوم و فنون و علوم اجتماعی.

اگه شما به بخش business برید با ده ها category مواجه میشین که به صورت زیره.

مثلا در مورد حسابداری، ۷۴۳ کنفرانس که در دنیا در چند سال گذشته برگزار شده در این بخش میشه دید. با در مورد صنعت تبلیغات ۵۶۷ کنفرانس در چند سال گذشته برگزار شده و درقسمت advertising در دسترسه.

  • Accounting (743)
  • Advertising (567)

  • Aerospace and Defense (47)

  • Agriculture (358)

  • Agriculture and Forestry (6)

  • Arts and Entertainment (12)
  • Associations (4)

  • Automotive (33)

  • Banking (1387)

  • Biotechnology and Pharmaceuticals (58)
  • Business and Society (47)

  • Business Services (52)

  • Chemicals (13)

 

  • Construction (1113)

 

 

 

  • Construction and Maintenance (39)

 

 

  • Consulting (988)
  • Consumer Goods and Services (14)

  • Cooperatives (8)
  • Customer Service (30)
  • Education and Training (78)
  • Electronics and Electrical (20)

  • Employment (2)
  • Energy (3555)

  • Environment (34)
  • Financial (4073)
  • Financial Services (73)
  • Food (478)

 

  • Food and Related Products (14)

 

  • Healthcare (37)

  • Hospitality (29)
  • Human Resources (100)

 

  • Industrial Goods and Services (26)

 

 

  • Information Services (6)

 

  • Information Technology (97)

 

 

  • Insurance (480)

  • International Business and Trade (43)

  • Internet (918)

  • Investing (64)
  • Legal (1739)

  • Major Companies (3)

 

  • Management (4427)

 

  • Manufacturing (1557)
  • Marketing and Advertising (147)

  • Marketing and Sales (2782)
  • Materials (11)

 

 

  • Mining (562)

 

 

 

    • Mining and Drilling (15)

 

 

    • Opportunities (13)

 

  • Publishing (131)

  • Publishing and Printing (4)

  • Real Estate (621)

  • Resources (5)
  • Retail Trade (6)

 

  • Security (520)

 

 

  • Small Business (32)

 

  • Telecommunications (1088)

  • Textiles and Nonwovens (2)

  • Transportation (1205)
یکی دیگر از نوشته های سایت :
توصیه هایی به آقایان برای داشتن ریش هایی پر پشت و براق