دیدار از نمایشگاه کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن»

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که یکی از معتبر  ترین نمایشگاه های کتاب قاره آسیا هستش، به ایستگاه سی و یکم رسید و از دوازدهم لغایت بیست و دوم اردیبهشت ماه، پذیرای بازدید مشتاقان کتاب با حضور ۸۱۲۷ ناشر در مصلی تهران بوده و تحت پوشش ۶۰۰ دوربین کنترلی هم قرار گرفته. امسال بر خلاف اعلام قبلی مسئولان، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حضور نیافت و انگار تراژدی فیلتر تلگرام و شایعه استعفای وزیر ارتباطات جوون، فرصت کافی واسه پرداختن به بحث کتاب رو فعلا واسه سکان دار قوه مجریه جفت و جور نکرهه. با این حال، با وجود  فیلترینگ تلگرام، ستاد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بازم از راه کانال تلگرامی خود به منتشر کردن اخبار و اطلاعات نمایشگاه این دوره مشغوله.

به دلیل مشکلات فنی که سال گذشته واسه شهر آفتاب ایجاد شد، دوباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب به مصلی تهران منتقل شد تا سال ۹۷ هم نمایشگاه کتاب در یکی از شلوغ ترین مناطق ترافیکی پایتخت، پذیرای صدها هزار کتابخوان و کتابگرد از تهران و بقیه نقاط کشور باشه.

۱۳۰ هزار مترمربع در اختیار ناشران قرار گرفته که تقریبا ۷۵ درصد فضاها زیر سقف رفته و شرایط بهتری جفت و جور شده علاوه بر بخش عمومی، بخشی از ناشران کودک و ناشران آموزشی به صورت کامل در فضای مسقف جانمایی شده‌ان و فقط ناشران دانشگاهی و دیجیتالی در سازه‌های موقت هستن.

در نمایشگاه امسال، بخش کودکان و نوجوون، با افزایش تعداد آثار روبرو شده و انتظار میره که این بخش بر خلاف دوره های قبلی، با استقبال این گروه سنی مواجه شه.
هر چند ایراد سنتی به نمایشگاه کتاب تهران مبنی بر برگزاری اون در وقتی بد و مکانی بد تر، بازم به قوت خود باقیست و نمایشگاه کتاب، معمولا فرقی با نمایشگاه صنایع غذایی نمی کنه!، اما به هر حال با شرایط اقتصادی الان و گرانی نسبی کتاب و کتاب نخواندن ما ایرانیا، نمایشگاه، فرصتی واسه آشتی با کتاب و خرید کتابایی با تخفیف نمایشگاهیه. نمایشگاهی که کتابفروشای راسته انقلاب  رو تا ۱۰ روز کم رونق می کنه.

گزارش امروز ما شما رو با اطلاعاتی درباره نمایشگاه این دوره آشنا می کنه.

چیجوری  کتاب بخونیم، چاپ کنیم، دانلود کنیم  و ترجمه کنیم؟

چیجوری به نمایشگاه  کتاب تهران بریم؟

از خط ۱ مترو تهران استفاده  کرده و در ایستگاه مترو شهید بهشتی یا مصلی امام خمینی توقف کنین. اگه می خواید با تاکسی به این مکان بیاد، خود رو به تقاطع سید خندان، خیابون شریعتی یا شهید بهشتی برسونین که از اونجا، فاصله زیادی تا محل برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی تهران دارین. تلاش کنین به دلیل محدودیتای ترافیکی منطقه  و کاهش حجم پارکینگ نمایشگاه، از عزیمت به این نقطه شهر به خصوص در روزای غیر تعطیل با خودرو شخصی، دوری  کنین.

مکان  پارکینگای نمایشگاه  بین المللی کتاب  تهران

  • پارکینگ شماره یه: خیابون شهید بهشتی به سه قسمت تقسیم شده که بخشی از فضای این پارکینگ در اختیار اتوبوسرانی قرار می گیره و تعداد ۳۰۰ پارکینگ واسه ناشران تعبیه شده.
    بخشی از این پارکینگ واسه موتورسیکت‌ها در نظر گرفته شده.
  • پارکینگ شماره ۳:  نزدیک به مترو بهشتی هم واسه تاکسی‌های تلفنی در نظر گرفته شده.
  • پارکینگ شماره ۶:  تقاطع خیابون قنبرزاده و خیابون شهید بهشتی قرار داره به عنوان پارکینگ موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پارکینگ شماره ۲۵ هم که در خیابون پاکستان واقعه به عنوان پارکینگ VIP و مختص مهمانان خاص و تردد اون‌هاست.
  • پارکینگ شماره ۱۵ مصلا : در خیابون قنبر زاده قرار داره به دو بخش تقسیم شده که بخشی از اون به عنوان پارکینگ ناشران و بخش دیگه به عنوان پارکینگ تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گیره.
  • پارکینگ شماره ۱۹ : در اتوبان رسالت قرار داره.
    کارت پارکینگ اصحاب رسانه از راه مدیر ستاد خبری و رسانه‌ای نمایشگاه کتاب در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد.
  • پارکینگ‌های عمومی نمایشگاه:  یه پارکینگ عمومی در ضلع جنوبی مصلا قرار داره.
    هم اینکه پارکینگ عمومی گلگشت واسه اتوبوس‌های بین شهری و بازدیدکنندگانی که از استان‌های دیگه واسه حضور در نمایشگاه شرکت می‌کنن در نظر گرفته شده که در اتوبان رسالت و نزدیک به سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار داره.
یکی دیگر از نوشته های سایت :
پایانی برای یک ملکه؛ مروری بر نحوه عزاداری، روند انتقال قدرت و آینده انگلستان پس از مرگ ملکه الیزابت دوم

ناشران برگزیده سال ۹۶

در مراسم افتتاحیه سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران، ناشران برگزیده سال ۹۶ معرفی و تجلیل شدن. ناشران برگزیده سال ۹۶ حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ قائم‌مقام و یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در آئین افتتاحیه این اتفاق، تجلیل شدن. فهرست ناشران برگزیده که بعد از قرائت بیانیه هیات داوران در این بخش معرفی و تجلیل شدن، به توضیح زیره:

✅بخش ناشران خصوصی بزرگسال تهران  : نشر «سفیر اردهال»‌ و نشر «نی» به صورت مشترک

✅بخش ناشران خصوصی بزرگسال شهرستان : نشر «کتابستان معرفت» و «شهید کاظمی»

✅بخش ناشران خصوصی کودک و نوجوون تهران : نشر «قدیانی»‌ و نشر «افق» به صورت مشترک

✅بخش ناشران خصوصی کودک و نوجوون شهرستان: نشر «براق»

✅بخش غیرخصوصی بزرگسال: نشر «سوره مهر»

✅بخش غیرخصوصی کودک و نوجوون : انتشارات «مدرسه» ناشران

✅بخش جنبی: نشر «شهرستان ادب»، «کتاب جمکران» و «کتابک قم»

تعداد ناشران حاضر در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

حدود ۲۰۵۰ ناشر داخلی تا حالا به صورت قطعی شرکت کرده‌ان. ناشران آموزشی که در رواق غربی جانمایی شده‌ان، ۱۱۳ ناشر با ۵۳۶ هزار عنوان کتاب هستن. ناشران دانشگاهی هم با ۵۰۱ ناشر و حدود ۶۸ هزار عنوان کتاب در شرق نمایشگاه و در سازه‌های موقت جانمایی شده‌ان.

حضور ۵۳ کشور در نمایشگاه قطعی شده که بعضی از اون‌ها در بخش فروش هستن. مهمون خاص امسال کشور صربستانه که با هیأت ۳۰ نفره (وزیر فرهنگ، رئیس کتابخونه این کشور و هنرمندان و گروه موسیقی) به همراه شهر تونس به عنوان شهر مهمون با یه هیأت ۱۸ نفره (وزیر فرهنگ یا معاونش و همراهان) در نمایشگاه هستن. هم اینکه وزیر فرهنگ ایتالیا با یه هیأت چهارنفره در نمایشگاه کتاب هستش.
انتشارات ققنوس با ۱۲۰۰ اثر، بزرگ ترین ناشر نمایشگاه امساله. امسال تنها ناشرانی مجوز حضور پیدا کردن که دست کم ۴۰ عنوان کتاب منتشر  کرده باشن.

حدود ۲۸۸ ناشر کودک و نوجوون با ۳۳ هزار عنوان کتاب در رواق غربی و بخشی در چادر جانمایی شده‌ان، ناشران عمومی هم با ۱۱۴۷ ناشر و حدود ۸۶ هزار عنوان کتاب در شبستان مصلا هستن.بخش خارجی هم شامل ناشران عرب و لاتینه که ۸۶ ناشر عرب با حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب و ۴۶ ناشر لاتین با ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه هستن. کلا کل کتاب‌های ناشران خارجی ۴۶ هزار عنوانه. ۸۶ ناشر دیجیتال هم در سالن‌های جدا از هم و در شمال نمایشگاه جانمایی شده‌ان.

واسه آشنایی با ناشران و کتابای عرضه شده در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سایت اینترنتی  نمایشگاه در این نشانی مراجعه کنین. با امید به اینکه اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران در شبکه های اجتماعی داخلی  و بین المللی هم رونق گرفته و ظرفیتای فناورانه بهتری واسه آشنایی عاشقان کتاب با ناشران و کتابای چاپ اولی و تجدید چاپ جفت و جور  شد.
به امید اینکه واسه حرفه ای تر شدن نمایشگاه، تغییر مکان ناشران کتابای کمک آموزشی و تشویق ناشران معتبر جهانی واسه حضور در نمایشگاه، در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیره.

«۲۰ درصد» درآمد هرساله ناشران ایرونی، از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بدست میاد. به صنعت نشر کمک کنیم.