رمان گرافیکی ارشیا؛ اسطوره‌های ایرانی را در جریان صنعت سرگرمی فراموش نکنیم

ساخت یه جهان فانتزی براساس اسطوره‌های ایرونی کاریه که خیلی از نویسنده‌ها سالهاست تلاش کرده‌ان تا بتونن به اون برسن. بعضی در این مورد تقریبا موفق بوده‌ان (سه گانه پارسیان و من نوشته آرزو و آرین) و تعداد خیلی از اونا هم تبدیل به پروژه‌هایی شکست خورده شدن. این وسط کامل‌ترین دنیایی که تا حالا در میان اساطیر ایرونی ساخته شده، واسه استودیو هورخش بوده که با به کار گیری چند پلتفرم فرهنگی (کتاب، انیمیشن، بازی‌های ویدئویی) روز به روز کامل‌تر می‌شه.

اشکان رهگذر، موسس استودیو هورخش و خالق این جهان فانتزی، تا به امروز چهار کمیک درباره شخصیت جمشید منتشر کرده بود و داستان جمشید رو در انیمیشنی به نام «آخرین داستان» هم ادامه داد. این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی مواجه شد و الان هم در جشنواره جهانی پویانمایی تهران شرکت داره.
اگه توفیق دیدن این اثر رو داشتین، شاید با کاراکتری به نام ارشیا روبرو شدید که شخصیت پردازی کمی مبهم داره و حالا این شخصیت قراره در رمان گرافیکی اختصاصی خود، به طور کامل معرفی شه.

مراسم رونمایی از اولین جلد رمان گرافیکی «ارشیا» با حضور اشکان رهگذر نویسنده و رسول رضایی‌جو، طراح و جمعی از علاقه‌مندان چند پیش در باغ کتاب تهران برگزار شد.
رهگذر با اشاره به ضرورت قهرمون‌سازی وطنی واسه کودکان و نوجوانان گفت: «ما در بخش به کار گیری اساطیر ایرونی در صنعت سرگرمی بسیار عقب هستیم و به نظر می‌رسد توجه به این موضوع رو از یاد بردیم.»

به گزارش روابط عمومی استودیو هورخش، مراسم رونمایی از اولین جلد رمان گرافیکی «ارشیا» از سری رمان‌های گرافیکی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر و تولید شده در استودیو هورخش با حضور اشکان رهگذر، نویسنده، رسول رضایی‌جو، طراح، زهرا نجفی، ویرایشگر، طراح گرافیک، ملیحه بیدکی فلیان، علی قربونی مدیر تولید، نفیسه مقدم‌پور مدیر اجرایی و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد و در اون به ضرورت به کار گیری اساطیر ایرونی گفته شد، اساطیری که بعضی از کارشناسان اونا رو قدیمی خونده و یه سریای دیگه فکر می کنن که پتانسیل از دست رفته‌ای در اونا هست که با اسانس خلاقیت می‌تونه منتهی به خلق دنیایی جذاب شه.

در اول این مراسم تیزری از سری جدید رمان‌های گرافیکی «ارشیا» پخش شد.
تیزری که در زیر می‌تونید اونو ببینین و با در نظر گرفتن سابقه انیمیشن سازی استودیو هورخش، باید اعتراف کرد با تیزر خیلی مهمی روبرو هستیم.
یادمون نره که ساخت تیزر واسه کتب در تموم جهان رواج داره و این سالیان ساله که در ایران ندیده گرفته شده و چند ناشر و نویسنده معدود هستن که گذشته به اون توجه خاصی داشتن:

بعد از نقالی بخشی از شاهنامه فردوسی به وسیله «سورنا علیزاده» ، نوبت اشکان رهگذر، موسس استودیو هورخش شد تا درباره چگونگی به وجود اومدن این شخصیت بگه:

«ارشیا» شخصیتیه که در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» شکل گرفت. انیمیشنی که در آخرین حضورش در جشنواره‌ها موفق به کسب سیمرغ بهترین انیمیشن شد.
این شخصیت از گفتمانی که بین همکاران موقع نوشتن فیلم‌نامه به وجود اومده بود، شکل گرفت. چون ما نیاز به حضور شخصیت خاکستری داشتیم که بتونه زمینه‌های دراماتیکی قصه رو بسازه و در بخشی از فیلم‌نامه منطق اونو به وجود آورد. شخصیت ارشیا یواش یواش شکل گرفت و گسترش پیدا کرد.
بخش‌هایی از زندگی این شخصیت در فیلم و فیلم‌نامه بود که مجبور شدیم اونو خارج کنیم و همین دستمایه ایده این کتاب شد.
در واقع ارشیا از این اندیشه به وجود اومد که ما نیازمند اساطیر نوین در صنعت سرگرمی هستیم.»

رهگذر با اشاره به اینکه شاهنامه منبع اصلی اقتباس‌های سینمایی و نوشتاری آثار هورخش بوده‌ان توضیح داد: «ما از شاهنامه واسه خلق آثارمون استفاده کردیم اما این داستان‌ها باید واسه مدیوم‌های جور واجور جذاب می‌شد. بدیش اینه ما در بخش به کار گیری اساطیر در صنعت سرگرمی بسیار عقب هستیم.
بیشتر کارایی که انجام شده، کرد عین‌به‌عین شخصیت‌هایی مانند رستم در آثارمونه. در حالی که کشورهایی که نه عقبه تاریخی و نه اسطوره‌های ما رو دارن، مانند آمریکا به سرعت ساختار اسطوره رو تئوریزه کرده‌ان و با به کار گیری اون اساطیر جدید رو به وجود آورده‌ان.»

یکی دیگر از نوشته های سایت :
متخصصان در مورد ارتباط میان زمان شستن مو و چرب شدن آن چه می گویند؟

کمیک‌های جمشید و ارشیا برخاسته از داستان‌های شاهنامه و دیگه کتب اساطیری و مذهبی ایران باستان بوده‌ان و واقعا الهام بخشی واسه ساخت داستانی ناب بوده‌ان.

درسته که ارباب حلقه‌ها و یا بازی تاج و تخت، این روزا حرف اول رو در قصه‌های اساطیری می‌زنند و عده‌ای هم در داخل کشور بدیش اینه بر این باور هستن که شاهنامه قدیمی شده و نباید به اون مراجعه کرد؛ اما باید بدونیم که اول اینکه همه داستان‌های مشهور گذشته به یه یه جور اقتباس از اساطیر قدیمی هستن و دوم اینکه نه ما و نه کشور دیگری نتونسته ادای دین خود رو نسبت به شاهنامه و دیگه اساطیر ایرونی مناسب بیاره و این داستان‌ها هنوز بکر مونده‌ان. استودیو خصوصی انیمیشن سازی هورخش که از سال ۱۳۸۴ تاسیس شده؛ با همین تفکر راه رو پیش می‌رود و می‌خواهد که این افسانه‌ها رو به جایی که سزاوارشان هستن برسونه.

موسس این استودیو با بیان اینکه شخصیت «ارشیا» در شاهنامه وجود خارجی نداره گفت:

«این مقدمه رو گفتم تا منطق به وجود اومدن شخصیتی رو توضیح بدم که به شاهنامه تکیه داره اما وجود خارجی نداره. حتی در رمان گرافیکی «ارشیا» دیوی به نام «ساوول» هست که یکی از دیوهای کماله در مزدایسیمه و درباره این دیو در کتاب مقدس وندیداد توضیحات مختصری داده شده.
هرچند که هیچ‌کدوم از عکس العمل‌های این دیو در کتاب «ارشیا» در وندیداد نیس.»

 

نیاز به اسطوره و قهرمون، از نیاز بالاتری سر می‌گیرد. نوجوانان و جوانان ما به الگوهایی در جامعه نیاز دارن. شما نمی‌تونید یه نوجوون یا خردسال رو از الگو گذاشتن مردعنکبوتی منصرف کنین، اگه قهرمون‌سازی وطنی انجام ندین. در اون صورت بچه‌های شما با همون الگوها بزرگ می‌شن و این موضوع اثر میذاره.

رهگذر در این مراسم به ضرورت استانداردسازی زندگی کودکان امروزی هم تاکید کرد و با مقایسه‌ای بین کودکان دهه شصت و کودکان امروزی توضیح داد:

«مثلا فکر می‌کنم همه بچه‌های دهه شصت ایران کمی افسردگی در خودشون دارن. چون با انیمیشن‌های اروپای شرقی که «تاریک/دارک» بودن بزرگ شدن. حتی انیمیشن‌های اون موقع که از مکتب انیمه در ایران پخش می‌شد هم این نگاه رو در خودش داشت. پس این نیاز هست تا بچه‌های امروز بتونن آینده بهتری داشته باشن و با استانداردهای خودشون زندگی کنن. ما ناگذیر هستیم تا با همین قدم‌های کوچیک، کم‌کم شخصیت‌های اسطوره‌ای و فرهنگی خودمون رو به خونه‌ نوجوانان بیاریم. امیدوارم این راه ادامه پیدا کنه.»

رمان مصور «ارشیا» که برگرفته از شخصیت ارشیا، وزیر دربار جمشید شاه هستش قصه دوران نوجوونی این شخصیت رو روایت می‌کنه. شخصیتی که پرویز پرستویی صداپیشگی اونو در انیمیشن «آخرین داستان» برعهده داره.
این انیمیشن تازگیا در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین انیمیشن شده.