پایانی برای یک ملکه؛ مروری بر نحوه عزاداری، روند انتقال قدرت و آینده انگلستان پس از مرگ ملکه الیزابت دوم

از زمان تاجگذاری ملکه در سال ۱۹۵۲ تا حالا ۱۳نخست وزیر در بریتانیا بر مسند قدرت نشسته ان و در این مدت هم ۱۲ رییس جمهور آمریکا اومده ان و رفته ان و البته نفر سیزدهم هم در راه س. ملکه حالا ۹۰ سال سن داره و انتظار می‌رود که در آینده ای نزدیک دوران حکومت ایشون به پایان برسه.

اما سوال اینه که پس از مرگ ملکه چی می شه؟

به مدت دستکم ۱۲ روز، بعد از فوت و اتمام مراسم خاکسپاری، بریتانیا فلج میشه و هم اینکه به دلیل پریشونی‌های پس از مرگ ملکه میلیاردها دلار خسارت به بریتانیا وارد می شه.
به احتمال زیاد بانک‌ها و بازار بورس هم تعطیل می شن.
مراسم خاکسپاری و تاجگذاری ملکه بعدی هم در گروه تعطیلات رسمی کشور قرار می گیرن که هرکدوم از اون‌ها جدای از هزینه‌های برگزاری بین ۱٫۲ تا ۶ میلیارد پوند به تولید ناخالص ملی کشور زیان وارد می کنن.

اما دامنه عواقب بد مرگ ملکه فقط به زیان‌های اقتصادی محدود نیس.
بعد از مرگ ملکه بحرانی کشور رو در بر می گیره که بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم تا حالا تماشاگر اون نبوده. اتفاقات کم اهمیت تری هم به وقوع خواهند ملحق شد از جمله اینکه بی بی سی پخش برنامه‌های طنز خود رو واسه یه مدت متوقف می کنه و البته تغییرات فرهنگی هم دور از انتظار نیس.

مثلا ممکنه شاهزاده چارلز اسم خود رو عوض کنه یا تغییراتی در سرود ملی کشور اعمال شه.
اما اتفاق مهم‌تر اینه که شاید آرزو بریتانیای بزرگ به طور کامل از هم بپاشد.

مرگ شاهزاده دایانا و ملکه مادر اندوه و همدردی ملی همه اقشار بریتانیا رو به دنبال داشت اما مرگ ملکه الیزابت با در نظر گرفتن مدت طولانی حکومت و نقش برجسته ایشون در ساختار اجتماعی بریتانیا عواقب خیلی بیشتری رو به دنبال داره.

خیلی از مردم بریتانیا زندگی بدون ملکه الیزابت رو تجربه نکرده‌ان پس زمان مرگ اون شرایط کشور بسیار پیچیده میشه.

ساعات اولیه مرگ ملکه الیزابت

عکس العمل‌ها به مرگ ملکه به چگونگی فوت ایشون بستگی داره.
اگه مرگ ایشون یهویی و یهویی نباشه (مثلا بعد از یه مریضی طولانی) برنامه ریزی‌های لازم واسه مراسم خاکسپاری انجام شده و بعد مرگ ایشون به اطلاع عموم می رسه. البته از قبل آمادگی لازم واسه انجام برنامه “گذار” (Bridge)  که شامل آماده سازی کاخ باکینگهام و مراسم خاکسپاری ملکه فوت شده و تاجگذاری پادشاه جدیده فکر کرده شده.

اما اگه مرگ ایشون یهویی و غیرمنتظره و یا مثل مرگ شاهزاده دایانا در سال ۱۹۷۷ در انظار عمومی باشه، خبر اون به سرعت و بدون کنترل و برنامه ریزی در رسانه‌ها پخش می شه.

در هر صورت بیشتر کارکنان کاخ باکینگهام و دیگه مراکز وابسته مرخص می شن.
در صورت مرگ در ساعات شب اعلام عمومی اونم به ساعت ۸ روز بعد می افته.

در قصر پادشاهی یه سیستم ارتباطی خاص هست که در اینجور مواقع اضطراری از راه اون‌ هماهنگیای لازم با کارکنان انجام می گیره.

اگه مرگ ملکه یهویی و غیرمنتظره نباشه خبر اون از راه شبکه‌های تلویزیونی به اطلاع مردم می رسه. پخش برنامه در همه شبکه‌های بی بی سی متوقف شده و همه اون‌ها اعلام خبر مرگ ملکه الیزابت از شبکه بی بی سی ۱ رو پخش می کنن. دیگه شبکه‌های خبری جداگونه اجباری به قطع برنامه‌های روزانه خود ندارن اما مطمئنا اون‌ها هم واسه اعلام مرگ ملکه برنامه‌های در حال پخش خود رو قطع می کنن.

در شبکه بی بی سی همه گویندگان در مورد اعلام خبر مرگ ملکه آموزش دیده‌ان و مرگ غیر منتظره ملکه اون‌ها رو غافلگیر و دستپاچه  نمیکنه. پیتر سیزنز از مجریان شبکه بی بی سی به خاطر پوشیدن کراوات قرمز موقع اعلام مرگ ملکه مادر شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت به خاطر همین از اون زمان در ساختمون شبکه بی بی سی لباس‌ها و کراوات‌های مشکی رنگ واسه اینجور روزی نگهداری می‌شن.

البته مجریان و گویندگان شبکه بی بی سی اعلام مرگ ملکه الیزابت رو هم تمرین کرده‌ان که تا حالا هیچ وقت به مرحله پخش نرسیده. در سال ۲۰۱۵ وقتی که ملکه الیزابت در بیمارستان بستری شده بود یکی از خبرنگاران بی بی سی بدون اطلاع از اینکه مراحل درمانی روی ملکه شروع شده و موفقیت‌آمیز بوده در حساب توییتر خود اعلام کرد که ملکه درگذشته س و این خبر در همه شبکه‌های خبری دنیا مشخص شد.

به گفته بی بی سی تراست ” یکی از خبرنگاران بخش خدمات زبون بی بی سی که ایمیل برگشت ملکه الیزابت به حالت طبیعی بعد از بستری شدن در بیمارستان واسه ایشون ارسال نشده بود در یکی از مانیتورهای داخلی شبکه مراحل زنده کردن ملکه الیزابت رو در بیمارستان می‌بیند. اینجوری ایشون تعدادی پیام رو از حساب توییتری خود مخابره می‌کنه.

اولین توییت از رفع مشکل ملکه در بیمارستان خبر می‌دهد و در دومین توییت اعلام می‌شه که ملکه درگذشته س. در هر دو توییت هم به حساب رسمی توییتر بی بی سی ورلد پیوند داده شده.

پخش همه برنامه‌های طنز متوقف می شه

آخرین مرگ در خاندان سلطنتی در سال ۱۹۵۲ اتفاق افتاد و بی بی سی در اون زمان پخش برنامه‌های طنز خود رو در مدت مراسم خاکسپاری و ایام تعیین شده واسه عزای عمومی متوقف کرد.
به گزارش روزنامه دیلی میل، بی بی سی می خواد که تا اتمام مراسم خاکسپاری و عزاداری ملکه الیزابت دوم هم همین روش رو در پیش بگیره.

شبکه سی ان ان هم برنامه‌های مستندی در مورد زندگی ملکه الیزابت آماده کرده که در صورت مرگ ملگه اون‌ها رو پخش می کنه و دیگه شبکه ‌های خبری بریتانیایی هم برنامه‌های مشابهی روی آنتن میبرن.

اگه خبر مرگ ملکه الیزابت در ساعات کاری روز اعلام شه بازار بورس سهام لندن و دیگه مراکز کلی تجاری هم تعطیل می شن.
تشریفات رسمی خاکسپاری ملکه از راه وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه به اطلاع مردم می رسه.

اما باید اقرار داشت که عکس العمل مقامات رسمی جدا از همدردی‌ها و تسلیت‌ها غیر قابل پیش بینی میشه. آخرین مرگی که در خاندان سلطنتی اتفاق افتاده مرگ شاهزاده دایانا در سال ۱۹۵۲ بوده و مراسم و تشریفاتی که در زمان مرگ ایشون انجام شده شاید واسه قرن بیست و یکم بسیار قدیمی و ناجور باشه.

مثلا در اون زمان آدمایی که در مراسم خاکسپاری شاهزاده شرکت کرده بودن واسه اعلام همدردی با شاهزاده چارلز ششم بازوبندهای مشکی به تن داشتن. اما ممکنه که در مورد مرگ ملکه الیزابت هم همین تشریفات انجام گیرد؟ پیش بینی این موضوع تا زمان مرگ ملکه سخت میشه.

پرچم‌ها تا ساعت ۸ صبح روز بعد از انجام مراسم خاکسپاری به صورت نیمه افراشته به اهتزاز در میان (به استثنای روز تاجگذاری ملکه). کلیساها هم ناقوس‌های خود رو در روز مرگ ملکه یا روز بعد از اون به صدا در میارن.

جدای از عکس العمل مقامات سیاسی، در روز مرگ ملکه الیزابت بریتانیا واقعا فلج می شه.
دو هفته بعد در روز خاکسپاری بانک‌ها تعطیل می شن اما در این مدت اندوه و عزاداری ادامه داره.

به مدت کوتاهی امپراطوری بریتانیای بزرگ از نو جون می گیره

با در نظر گرفتن شناخته شده بودن ملکه الیزابت، مرگ ایشون درخشش گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی و  رابطه جمعی داره.
روی هم رفته بریتانیا چه از راه سفارت خونه‌هاش در کشورای دیگه و چه از راه مستعمرات قبلی و کشورای مشترک المنافع که به تاج و تخت ملکه قسم وفاداری خورده ان حضور زیادی در صحنه بین المللی داره.
علاوه بر این بریتانیا در کشورای انگلیسی زبون هم از قدرت بالایی برخورداره.

یادمون نره که وقتی امپراطوری بریتانیا یه چهارم دنیا رو تحت سلطه خود داشته.
بعد از مرگ ملکه الیزابت به مدت کوتاهی خاطرات امپراطوری بزرگ بریتانیا زنده می شه و همه مردم کشورهایی که در بالا به اون‌ها گفته شد اخبار مربوط به مرگ ایشون رو دنبال می کنن.

در گفتگو با یکی از سفیران بریتانیا در بیرون مرز کشور ایشون گفت که عکس العمل مردم در کشورای دیگه به چگونگی مرگ ملکه بستگی داره.
اگه دوران مریضی و مرگ ملکه طولانی باشه از قبل تهمیدات و برنامه ریزی‌های لازم در این مورد انجام می گیرن. اما در صورت یهویی بودن مرگ ملکه سفرای خارجی از دستور وزارت خارجه پیروی می کنن.

با این وجود یقیناً اتفاقات خاصی می افته: ماموریت‌ها و مراسم اجتماعی لغو می شن.
پرچم ملی بریتانیا تا روز بعد از مراسم خاکسپاری به صورت نیمه افراشته میشه. مقامات رسمی وارد یه دوره موقت عزاداری می‌شن و در روش لباس پوشیدن خود تغییراتی اعمال می کنن. دفترهای ثبت تسلیت واسه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری در بیرون مرز کشور جفت و جور می شه تا پیام‌های تسلیت مقامات کشورها در اون‌ها ثبت شه.

با این وجود به گفته سفیر نمیشه با قطعیت کامل در مورد اتفاقاتی که می افته صحبت کرد.
بیشتر از ۶۰ سال از آخرین مرگ در خاندان سلطنتی گذشته و از اون زمان تا حالا جامعه دچار تغییرات زیادی شده.

 شورای انتقال قدرت پشت درهای بسته در کاخ سنت جیمز تشکیل جلسه میده

بعد از ترخیص بیشترین کارکنان و بسته شدن موزه‌های کاخ به روی گردشگران، شورای انتقال قدرت واسه اعلام رسمی نام جانشین ملکه تشکیل جلسه میده تا از اتفاقات غیرمنتظره جلوگیری شه.

اعضای مشاوران سلطنتی، لردها، شهردار لندن و نمایندگان عالی رتبه کشورای مشترک المنافع در این جلسه هستن. با این وجود برگزاری این شورا و اعلام رسمی جانشین ملکه اجباری نیس چون بدون این دست اون دست کردن پس از مرگ ملکه، شاهزاده چارلز جانشین قانونی ایشون میشه. تخت سلطنت نباید خالی بمونه به خاطر همین برخلاف پرچم کشور، پرچم سلطنتی هیچ وقت به صورت نیمه افراشته در نمیاد.

شاهزاده چارلز می تونه اسم خود رو عوض کنه

هم اینکه ممکنه تماشاگر حرکت غیرمنتظره ای از طرف شاهزاده چارلز مبنی بر واگذار کردن قدرت به پسرش شاهزاده ویلیام باشیم که رسانه‌ها در مورد اون به صورت جداگونه صحبت کرده‌ان. این اقدام برخلاف قانون اساسی بوده و  وقوع اون بسیار غیرمحتمل به نظر می رسه. البته شاهزاده ویلیام خود این موضوع رو خیلی زیادً رد کرده. مطمئنا شاهزاده ویلیام بعد از پدر خود به عنوان شاهزاده ولز معرفی می شه، سمتی که حالا در دست شاهزاده چارلزه.

با این وجود شاهزاده چارلز تموم عمر خود رو واسه رسیدن به مسند سلطنت آموزش دیده و انتظار کشیده. سن ایشون هم از ۶۸ سال گذشته و سن بازنشستگی در بریتانیا رو پشت سر گذاشته و دیگه جوون نیس.
اون در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۲ اینجور گفت: “بی تاب؟ من؟ چه سوال خنده داری! درسته که بی تاب رسیدن به این مقام هستم! به زودی وقت من هم تموم میشه! اگه مواظب خودم نباشم آرزوی نشستن بر تخت سلطنت رو به گور میبرم!”.

در جلسه شورای قدرت، جانشین ملکه که به احتمال زیاد شاهزاده چارلز باشه وفاداری خود به مجلس مردم عادی بریتانیا و کلیسای انگلیس رو اعلام کرده و به عنوان عالی‌ترین مقام کلیسا قسم یاد می کنه (باید توجه داشت که افراد دارای مذهب کاتولیک اجازه نشستن بر تخت رو ندارن).

اعلامیه انتقال قدرت هم به وسیله این شورا جفت و جور شده و در روز تاجگذاری پادشاه جدید در همه شهرها و روستاهای سراسر بریتانیا خونده می شه.

آخرین اعلامیه‌ انتقال قدرتی که هنگام تاجگذاری ملکه الیزابت دوم خونده شد به توضیح زیره:

از اونجا که خدا متعال اعلیحضرت شاه جرج ششم رو پیش خود فرا خونده، بعد از وفات ایشون تاج و تخت قانوناً و به حق به علیاحضرت شاهزاده الیزابت الکساندرا ماری می رسه.

به خاطر همین ما خادمان این سرزمین، هیئت مشاوران سلطنتی، نمایندگان والامقام کشورای مشترک المنافع، دیگه افراد عالی مقام، همراه با جناب شهردار، اعضای انجمن و شهروندان لندن یکصدا و با صداقت در گفتار و قلب خود اعلام میداریم که حالا که شاه محبوب از بین ما رخت بربستهه، شاهزاده الیزابت الکساندرا ماری به مقام ملکه نائل میاد و از این به بعد ایشون ملکه الیزابت دوم، به لطف خدا ملکه این سرزمین و سرزمین‌های دیگه، رهبر کشورای مشترک المنافع و حافظ دین مسیحیت هستن و ما هم ایمان و اطاعت قلبی و مستدام خود رو از ایشون اعلام می‌داریم، به این امید که خدا عمر دراز و همراه با شادی و سلطنت دراز مدت ایشون رو به ما ارزانی داره.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
دیدار از نمایشگاه کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن»

با این وجود شاهزاده چارلز از روی زور “شاه چارلز” لقب نمی گیره و خونواده سلطنتی بعد از تکیه زدن بر تخت سلطنت می‌تونن لقب پادشاهی خود رو با الهام از نام مسیحی یا نام کوچیک خود انتخاب کنن. به گفته آرتور بوسفیلد و گری توفولی وقتی که از ملکه الیزابت در این مورد سوال شد ایشون جواب داد که اسم الیزابت رو ترجیح می‌دهد اما اگه شاهزاده چارلز قصد تغییر نام خود رو داشته باشه، از اونجا که نام کامل ایشون چارلز فیلیپ آرتور جرجه، می‌تونه هر کدوم از عناوین “شاه آرتور”، “شاه فیلیپ” و یا “شاه جرج” رو هم واسه خود انتخاب کنه.

جنازه ملکه در برابر دید عموم قرار می گیره

همزمان که شورای انتقال قدرت تشکیل جلسه داده تابوت ملکه واسه قرار گرفتن در برابر دید عموم آماده می‌شه تا همه مردم بهش ادای احترام کنن. قبل از این کار هر دو مجلس انگلیس تشکیل جلسه داده و در صورت ضرورت فراخوانده شده و وفاداری خود به پادشاه جدید رو اعلام می کنن. نخست وزیر هم قسم وفاداری به پادشاه جدید می خوره. البته بعضی از اول وزیران جمهوری خواه هم قسم وفاداری ۵۰۰ ساله یاد می‌کنن.

علاوه بر این اون‌طور که سخنگوی مجلس اعیان به ما گفته نمایندگان هر دو مجلس همدردی و تسلیت خود رو از واسه مرگ ملکه به پادشاه جدید اعلام می کنن. جلسات هر دو مجلس هم تا آخر مراسم خاکسپاری ملکه فوت شده تعطیل میشه.

جنازه ملکه در تالار وست مینستر در برابر دید عموم قرار می گیره. هنگام ورود تابوت فوت شده مراسم مختصری برگزار می شه و بعد از اون همه مردم می‌تونن از کنار تابوت عبور کرده و بهش ادای احترام کنن. به گفته سخنگوی مجلس اعیان این تالار هر روز به مدت یکساعت تا زمان خاکسپاری روی عموم باز میشه تا مردم واسه وداع با ملکه خود بر تابوت ایشون حاضر شن.

بعد از گذشت سه روز از مرگ ملکه مادر نوه‌های داغدار اون نگهبانان رسمی رو مرخص کردن و به مدت کوتاهی دور تابوت ملکه حلقه زدن که به این عمل نگهبانی شاهزاده‌ها گفته می‌شه. اعمال مشابهی واسه شاه جرج پنجم انجام شد و انتظار می‌رود اینجور مراسمی هم واسه ملکه الیزابت برگزار شه.
بیشتر از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر از همه مردم به جنازه ملکه مادر در تالار وست مینستر ادای احترام کردن و در صورت مرگ ملکه الیزابت تعداد این افراد بسیار بیشتر میشه.

در تموم این مدت فضای امپراطوری پر از غم و اندوه و سوگواریه. عزاداری فقط به پوشیدن لباس‌های تیره و چند دقیقه سکوت در اول مسابقات ورزشی منحصر نبوده و مردم عزاداری خود رو در تموم فعالیت‌های روزمره خود نشون میدن.

بعد از مرگ شاهزاده دایانا ده‌ها هزار نفر از مردم بیرون از کاخ باکینگهام به جنازه ایشون ادای احترام کردن. بعضی ادعا می‌کردن که بعد از تموم شدن مراسم بیشتر از یه میلیون دسته گل در بیرون از کاخ باکینگهام به جا مونده بود. هزینه این مراسم بیشتر از ۲۰ میلیون پوند برآورد شد و بعضی از مردم به مدت ده ساعت و یا حتی بیشتر واسه امضا کردن دفتر ثبت تسلیت در صف بودن.

به گفته یکی از شاهدان عینی در روز خاکسپاری شاهزاده دایانا بر خلاف تعطیل رسمی نبودن “همه جا تعطیل بود، مراسم خاکسپاری از تموم شبکه‌های تلویزیونی به صورت زنده پخش می‌شد، هیچکی سر کار خود حاضر نشده بود”.

تماشاگر عینی دیگری می‌گوید: ” فضا پر از اندوهی باورنکردنی بود. احساس می کردیم که همه مردم عزیزترین شخص زندگیشون رو از دست داده‌ان و غم مردم واقعی بود. این موضوع باعث نگرانی من شده بود چون می‌دیدم که در خیابون‌های کنزینگتون مردم با چشمانی اشکبار راه می‌رفتن. به نظر می‌رسید مردم قوه اتکای خود رو از دست داده‌ان”.

به نوشته جاناتان فریدلند از روزنامه گاردین “خیلی از کاسبان به خاطر ترس از رهگذران غمگین و سوگوار مجبور شدن مغازه‌های خود رو در روز خاکسپاری تعطیل کنن”. با در نظر گرفتن مقام ملکه الیزابت و نقش اجتماعی اون که با زندگی مدرن همه مردم بریتانیا در هم تنیده شده انگار در صورت مرگ ایشون مراسم خاکسپاری باشکوه‌تر و بزرگتری برگزار شه.

مراسم خاکسپاری باشکوه و  به یادماندنی میشه

جنازه ملکه فوت شده تا روز خاکسپاری که تعطیل رسمیه روزانه یکساعت در برابر دید همه مردم قرار می گیره. به ادعای روزنامه دیلی میل مراسم خاکسپاری دو هفته بعد از مرگ ملکه برگزار می‌شه. بعد تابوت ملکه واسه انجام مراسم خاکسپاری رسمی با کالسکه مخصوص حمل توپ جنگی به کلیسای وست مینستر منتقل می شه.

به نظر می‌رسد که مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت باشکوه‌ترین و بزرگترین خاکسپاری تاریخ باشه. رهبران جهان در این مراسم شرکت می کنن چون ایشون با ۶۰ سال حکومت بیشتر از هر رهبر دیگری در جهان بر مسند قدرت نشسته س. مراسم تدفین به وسیله اسقف جاستین ولبی اسقف بزرگ کانتربری و دومین شخصیت مهم کلیسا بعد از پادشاه انجام خوهد شد.
به ادعای سایت خبری دیلی بیست (Daily Beast)  ملکه الیزابت دوم در جریان برنامه‌ریزی‌ها واسه انجام مراسم خاکسپاری خود فعالانه شرکت کرده که نشون می‌دهد ایشون مرگ خود رو نزدیک الوقوع می دونه.

به ادعای شبکه بی بی سی بیشتر از یه میلیون نفر در مراسم خاکسپاری شاهزاده دایانا شرکت کرده  و بالغ بر ۳۰ میلیون نفر از مردم بریتانیا هم به صورت زنده این مراسم رو از تلویزیون نگاه می‌کردن. در سراسر دنیا هم بیشتر از دو و نیم میلیارد نفر تماشاگر پخش خاکسپاری شاهزاده دایانا از راه تلویزیون بودن. بنظر می‌رسد که تعداد شرکت کنندگان و شاهدان مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت هم دستکم از این مقدار کمتر نباشه.

آرامگاه ابدی ملکه الیزابت کجا میشه؟

بعد از تموم شدن مراسم تدفین تابوت حامل جنازه ملکه فقید در محوطه کاخ ساندرینگام یا کاخ بالمورال اسکاتلند به خاک سپرده می شه.
منحصر بفرد بودن این دو کاخ به این دلیله که هر دو جزو املاک شخصی ملکه الیزابت دوم به حساب میان. البته ممکنه ملکه بخواد که ایشون رو در کلیسای سنت جورج در ویندسور که قبر شاه جرج ششم پدر ملکه هم در اون‌جا هستش دفن کنن.

بعد از عزاداری – به مدت تقریبا یکسال یا کمتر- مراسم تاجگذاری شاه جدید برگزار می شه.
با اینکه شاه جدید می‌تونه مراسم رو به روش و میل خود برگزار کنه اما این اتفاق جنبه تشریفاتی داشته و قوانین خاصی باید در اون رعایت شه.
با تموم این تفاسیر اون بعد از مرگ ملکه الیزابت همه حقوق و عناوین مربوط به شاه رو داره و از اون‌جا که از قبل به عنوان شاه جدید انتخاب شده می‌تونه مراسم تاجگذاری رو لغو یا اونو با تجملات و رسمیت کمتری برگزار کنه.

اگه شاهزاده چارلز هم مثل شاهان قبل از خود تصمیم بگیره که مراسم تاجگذاری رو برگزار کنه این مراسم در کلیسای وست مینستر و به وسیله اسقف بزرگ کانتربری انجام می شه.

تموم مراسم به طور زنده از تلویزیون و اینترنت پخش شده و همزمان جشن‌های زیادی در سرتاسر امپراطوری برپا می شه.
بعد از ازدواج سلطنتی شاهزاده ویلیام و کاترین میدلتون در سال ۲۰۱۱ جشن‌های خیابانی بسیاری در سرتاسر قلمرو بریتانیا برگزار شد.
پس از مراسم تاجگذاری هم جشن‌های زیادی در خیابونا برپا می شه.
روز ازدواج این دو تعطیل رسمی اعلام شد و این موضوع کاهش ۱٫۲ تا ۶ میلیارد دلاری در تولید ناخالص ملی بریتانیا رو به دنبال داشت. در روز تاجگذاری هزینه سرسام آور برگزاری مراسم رو هم باید به این مبلغ اضافه کرد چون این مراسم گرون ترین مراسم رسمی برگزار شده در بریتانیا از دهه ۱۹۵۰ تا حالا میشه.

اتفاقات کوچیک دیگه

بعد از تموم شدن مراسم تدفین ملکه فقید و تاجگذاری شاه جدید همه چیز تموم می‌شه؟ درسته که نه!

در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو تغییرات بزرگ و کوچیک زیادی در سراسر کشور صورت می گیره. اول از همه اسکناس و سکه جدید چاپ و ضرب شده و  تصویر شاه چارلز روی اون‌ها نقش خواهد بست. با این وجود جایگزینی همه اسکناس‌ها و سکه‌های جدید یه شبه انجام نمیشه و سال‌ها زمان میبره. سرود “خدا حافظ ملکه س” هم تغییر می کنه.

حتی میدون ترَفالگار هم تغییر می کنه

تغییر دیگه اینه که نیروهای پلیس به نشون دیگری روی کلاه‌های خود احتیاج دارن چون علامت الان روی کلاه پلیس بریتانیا شامل اول نام ملکه الیزابت و اعداد سلطنتیه. علاوه بر این خیلی از نشون‌های نظامی هم باید تغییر کنن. حتی پاسپورتا هم دچار تغییر می شن.
در پاسپورت الان بریتانیا اومده که: “به نام علیاحضرت ملکه از همه مقام‌های مربوطه درخواست می‌شه که به صاحب این پاسپورت اجازه عبور بدون مزاحمت داده شه”. مهرهای سلطنتی هم به جای سر ملکه باید با نقش سر شاه چارلز ساخته شن.

این تغییرات کوچیک از اون‌چه که فکر می‌کنین مهم‌تر هستن. بعد از تاجگذاری ملکه الیزابت عدد سلطنتی ایشون – II – باعث به وجود اومدن بحث‌های بسیاری در اسکاتلند شد چون در اسکاتلند هیچ وقت  ملکه ای با نام الیزابت اول به مقام سلطنت نرسیده بود. وقتی که بسته‌های پستی ممهور به مهر ملکه الیزابت دوم در اسکاتلند رونمایی شدن بسیاری اعتراض کرده و به تخریب اموال عمومی پرداختن.

با اینکه کم کم نمادهای مربوط به ملکه پاک می شن،  اما یاد ایشون در اذهان مردم محفوظ باقی خواهند موند.

ممکنه دوران اتحاد بریتانیا به اتمام برسه

مرگ ملکه ممکنه عاقبتای مهم‌تر و طولانی‌تری هم داشته باشه و فقط به تغییر اسکناس و سکه و مهر منتهی نشه. مرگ ایشون می‌تونه به معنی اتمام اتحاد بریتانیا به شکل الان اون باشه. ۱۵ کشور رسما تحت پشتیبانی امپراطوری بریتانیا قرار دارن از جمله استرالیا، نیوزیلند، کانادا، جامائیکا و جزایر باربادوس. امروزه فقط بخشی از قدرت و سرزمین ‌های تحت حکومت امپراطوری بریتانیا باقی مونده. وفاداری این کشورها به امپراطوری بریتانیا سمبلیکه و خیلی از این کشورها بر خلاف میل باطنی زمامدارانشان از حکومت بریتانیا پیروی می‌کنن و بیشتر اون‌ها هم تا حالا استقلال خود رو از این کشور اعلام کردن.

با مرگ ملکه الیزابت ممکنه بعضی از این کشورها به اتحاد خود با بریتانیا به صورت یه بار واسه همیشه پایان بدن.

مثلا در سال ۱۹۹۹ در استرالیا واسه اعلام جمهوریت همه پرسی برگزار شد.
یافته های همه پرسی بسیار نزدیک بود و جمهوری خواهان نتیجه رو با ۵ درصد اختلاف به سلطنت طلبان واگذار کردن. اما خیلی از آرای موافقان سلطنت فقط در نتیجه علاقه شخصی به  ملکه در صندوق‌ها ریخته شدن. با مرگ ملکه ممکنه خیلی از کشورای مشترک المنافع به این نتیجه برسن که زمان جدایی شده.
مثلا در کانادا عقیده بر اینه که با مرگ ملکه الیزابت دوران اتحاد با بریتانیا تموم میشه.

این موضوع هم به زمان مرگ ملکه بستگی داره.

خیلی از سیاستمداران سرشناس در کشورای مشترک المنافع مانند تونی ابوتنخست وزیر قبلی استرالیا از طرفداران وفادار به نظام سلطنتی هستن و مطمئنا تلاش می کنن که فعالیت‌های جمهوری خواهان رو واسه جدایی از بریتانیا عقیم بذارن. اما اگه مرگ ملکه الیزابت با حکومت سیاستمدارانی مصادف شه که علاقه ای به باورهای سلطنتی ندارن تلاش‌های جمهوری خواهان می تونه با استقبال بیشتری در بین همه مردم مواجه بشه.

شاید تماشاگر ظهور جمهوری بریتانیا باشیم

در دوران حکومت شاه چارلز هم ممکنه تماشاگر بروز تمایلات جمهوری خواهانه در بریتانیا باشیم. اما به جمهوری شدن حکومت بریتانیا در آینده ای نزدیک امید چندانی نیس.
تمایلات سلطنت طلبانه در تار و پود فکرا مردم بریتانیا تنیده شده.
در نظر سنجی‌ها مشخص شده که ۶۶ درصد از رأی دهندگان خواهان ادامه حکومت به صورت سلطنتی و تنها ۱۷ درصد خواهان حکومت جمهوری هستن.

با اینکه ممکنه مرگ ملکه در یکی دو سال گذشته اتفاق نیفتد اما در آینده ای تقریباً نزدیک پیشگیری ناپذیر میشه و با مرگ ایشون فصلی حماسی از تاریخ بریتانیا به پایان رسیده و فصل مبهم دیگری شروع می شه.