قدیمی ترین اتومبیل جهان با ۱۲۵ سال عمر هنوز هم در حال حرکت است

در سال ۲۰۱۱ قدیمی ترین اتومبیل مدل De Dion Bouton Et Trapardoux Dos-A-Dos که سال ۱۸۸۴ ساخته شده به قیمت ۴٫۶۲ میلیون دلار به فروش رسید. این اتومبیل به طور کاملً سالم بوده و سوخت اون غیر فسیلی و تنها آبه. علاوه بر این خوب از اون مراقبت شده و بیشتر عمر خود رو فقط در تملیک یه خونواده بوده.

امروزه ماشینای بخار بسیار کمی هنوز در حال حرکت هستن که بیشتر اونا به قبل از پایان قرن نوزدهم مربوط می شن.
نکته باحال در مورد اتومبیل Dos-A-Dos اینه که دوره رشد و افول سیستمای موتوری با احتراق خارجی رو توآمان تجربه کرده. با شروع قرن نوزدهم دوران اتومبیلایی که با موتور بخار حرکت می کردن یهو رو به افول گذاشت.

این قضیه فقط به سازندگان اتومبیلای Dos-A-Dos منحصر نبوده و خیلی از سازندگان ماشینای بخار دیگه به سرنوشت مشابهی دچار شدن. قبل از این که این اتومبیلا بتونن به حرکت در بیان، تکنولوژی و نوآوری آرزوهای اونا رو نقش بر آب کرد.

بوتون (Bouton) و تراپاردوکس (Trapardoux)

بوتون و تراپاردوکس از سال ۱۸۸۳ تا ۱۸۹۴ و در دوران افول موتورهای بخار با هم در صنعت اتومبیل سازی حضور داشته و همکاری می کردن. در این دوره اختراع تکنولوژِیای جدید باعث شد که دوران موتورهای بخار به سر اومده و دوره موتورهای با سیستم احتراق داخلی شروع شه.
این دو بعد از اختلافات جزیی از هم جدا شدن اما قبل از سال ۱۹۸۴ تاریخ ساز شده بودن و تنها خود از موضوع خبر نداشتن. بوتون و تراپاردوکس هر دو مهندس بوده و قبل از راه اندازی کارخانه اتومبیل سازی De Dion Bouton Et Trapardoux در مورد تولید اسباب بازی فعالیت داشتن. اونا کارشون رو با تولید موتور قایق شروع کردن اما در ادامه به سمت طراحی موتور اتومبیل رفتن.

از شانس بد اونا در اون زمان معلوم نبود که تکنولوژی به کدوم سمت میره. اونا هم مانند بسیاری دیگه از فعالان بخش موتورهای بخار فکر میکردن که در اول راه موتورهای بخار هستن. البته بوتون تغییرات رو حس کرده بود اما تراپاردوکس بازم عقیده داشت که باید روی موتورهای بخار متمرکز باشن. در سال ۱۸۹۴ این دو از هم جدا شدن. تراپاردوکس به تولید موتورهای بخار ادامه داد اما بوتون به طراحی و تولید موتورهای دارای سیستم احتراق داخلی روی آورد.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
«سلنا گومز» رکورد کسب سریع ترین ۱ میلیون لایک در اینستاگرام را شکست

به هرحال اونا موفق شدن که ۲۰ اتومبیل سه چرخه با نام Dos-A-Dos رو از خود به یادگار بذارن.

Dos-A-Dos

در سال ۱۸۸۷ بوتون و تراپاردوکس وارد اولین مسابقه اتومبیل رانی جایزه ای جهان شدن که فاصله بین لندن و برایتون رو شامل می شد.
این فاصله ۲۰ مایل بود و تنها یه اتومبیل تونست راه مسابقه رو با موفقیت تموم کنه.
باحال این که اتومبیل Dos-A-Dos تنها ۲۰ مایل رو می تونست با یه تانک آب طی کنه.

اتومبیل Dos-A-Dos در اون روز رکورد سریع ترین اتومبیل دارای موتور بخار رو با سرعت ۳۷ مایل بر ساعت به خود اختصاص داد. اما بوتون و تراپاردوکس نمی دونستن که این تنها باری نیس که اتومبیلشان تاریخ سازی می کنه.

باید گفت که اتومبیلی که در سال ۱۹۸۷ برنده اولین مسابقه اتومبیل رانی جهان شد همون اتومبیلی نیس که امروزه هنوزم فعاله. بوتون و تراپاردوکس ۲۰ دستگاه دیگه از این اتومبیلا تولید کرده بودن. از این تعداد تنها ۶ دستگاه باقی مونده که فقط یه دستگاه از اونا توانایی حرکت داره.
این اتومبیل در سال ۲۰۱۱ بعد از این که به مدت ۸۱ سال در دست یه خونواده خاص بود به مزایده گذاشته شد.
خریدار دو برابر قیمتی که حراج کننده توقع داشت رو ارائه داد که رقمی نزدیک به ۵ میلیون دلار بود (دقیقاً ۴٫۶۲ میلیون دلار).

قیمت این اتومبیل در سالای اول ساخت اون حدود ۱٫۸۰۰ تا ۵٫۰۰۰ دلار بوده که به حساب امروز مبلغی بالغ بر ۵۰٫۰۰۰ تا ۱۴۰٫۰۰۰ دلار می شه.
اگه قیمت اولیه این اتومبیل رو ۵٫۰۰۰ دلار در نظر بگیریم با فروش ۴٫۶ میلیون دلاری خود حدود ۹۲۴ درصد سود داشته.

سوال باحال و بی جواب در مورد اتومبیل Dos-A-Dos اینه که چند سال دیگه هم کار می کنه؟