جغد بودن خیلی هم بد نیست! نگاهی به مزایای باور نکردنی شب بیداری

خیلی از ما در دوران کودکی و نوجوونی عادت داشتیم تا دیر وقت بیدار بمونیم اما با گذشت زمان این عادت رو ترک کردیم. با این حال، شب بیداری واسه بعضی افراد سبکی از زندگی حساب می شه.
با اینکه همیشه از امتیازات سحرخیز بودن صحبت شده، اما حقیقت اون هستش که شب بیداری هم مزیتای زیادی داره و افراد شب بیدار از ویژگیای منحصر به فردی بهره مند هستن. در ادامه نگاهی میندازیم به ویژگیای دنیای جذاب شب بیدارها.

شب بیدارها خلاق تر هستن

تحقیقی در ایتالیا نشون داده کسایی که تمایل دارن تا دیر وقت بیدار بمونن، از خلاقیت زیادی بهره مند هستن. در میان افراد شرکت کننده در این تحقیق، افراد شب بیدار تستی رو که نیاز به خلاقیت داشت بدون هیچ مشکلی انجام دادن، در حالی که افراد سحرخیز به سختی تونستن نمره متوسطی رو به دست بیارن. محققان فکر می کنن حضور در موقعیتی متفاوت از عادتای عادی (مسأله ای که ویژگی روشن افراد شب بیداره) شاید باعث تشکیل روحیه ای متفاوت و توانایی پیدا کردن چاره و راه حلای مبتکرانه واسه مسائل جور واجور می شه.

شب بیدارها هوشیاری ذهنی خود رو به مدت طولانی تری حفظ می کنن

با اینکه می گن افراد سحرخیز می تونن از همون ساعتای ابتدایی روز کارا رو با سرعت و انرژی بکنن، اما احتمال اینکه این ادما از نظر ذهنی زودتر خسته شن بیشتر از افراد شب بیداره. تحقیقی در بلژیک فرق فاحش هوشیاری ذهنی در این دو گروه رو نشون داد. در این تحقیق، تعداد دفعات عکس العمل افراد سحرخیز و شب بیدار در هر دو زمان صبح و شب بررسی شد.
امتیاز دو گروه در صبحا نزدیک به هم بود، اما تستی که در شب انجام شد اختلاف زیادی رو در میان دو گروه نشون داد؛ طوریکه افراد شب بیدار در مقایسه با افراد سحرخیز، موقع شب عکس العمل سریع تری داشتن. یافته های این تحقیق نشون داد فارغ از زمان بیدار شدن، افراد شب بیدار می تونن هوشیاری ذهنی خود رو بیشتر از افراد سحرخیز حفظ کنن.

شب بیدارها باهوش تر هستن

افراد شب بیدار از نظر ذهنی در جایگاه بالاتری قرار دارن. طی پژوهشی در انگلیس درباره زمان خواب و بیداری ۸۰ دانش آموز دوران راهنمایی و دبیرستان در روزای مدرسه و تعطیلی اون تحقیق شد.
در این تحقیق معلوم شد باهوش ترین دانش آموزان کسایی بودن که ساعت خواب و بیداری اونا دیر بود اما علم آموزانی که توانایی ذهنی پایین تا متوسطی داشتن ساعت خواب و بیداری شون زود بود.

شب بیدارها با همدیگه در رابطه هستن

واسه بعضی از افراد شب بیدار، شب فرصتی واسه خلوت کردن با خود و تجدید نیروه، اما گروه دیگری از اونا از این فرصت واسه دوستی با کسایی مشابه خود استفاده می کنن. واقعا خیلی از افراد شب بیدار، شبا از راه گروه های اینترنتی با همدیگه گفتگو می کنن و حتی گروه هایی مخصوص افراد شب بیدار یا کسایی که شیفت کاری شبونه دارن هست.

شب بیدارها قدرت بدنی خاصی دارن

طی تحقیقی در کانادا، قدرت پاهای افراد سحر خیز و شب بیدار در اوقات جور واجور روز بررسی شد.
در این تحقیق مشاهده شد قدرت بدنی افراد سحرخیز در سراسر روز ثابت بود اما قدرت بدنی افراد شب بیدار موقع شب زیاد می شد چون شبا اندازه تحریک پذیری قشر حرکتی مغز و ستون فقرات زیاد می شه.
اما افراد سحرخیز اینجور حالتی رو تجربه نمی کنن. در مورد افراد سحرخیز مشاهده شد که مغز اونا در زمان صبح به یه نقطه بالاترین درجه در کارکرد می رسه اما این حالت در طول روز کم کم از بین میره.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
دیدار با کمال الملک؛ پدر هنر نقاشی ایران

والدین شب بیدار آمادگی دشواریای نگهداری از بچه رو دارن

افراد شب بیداری که در آینده صاحب بچه می شن، از توانایی ای بهره مند هستن که خودشون هم از اون بی خبرند. بیشتر نوزادان شبا وقتی از خواب بیدار می شن که والدین شب بیدار اونا هنوز حواس جمع هستن و آمادگی رسیدگی به بچه خود رو دارن. علاوه بر این، در آینده هر زمان که بچه اونا دچار مریضی شه، والدین شب بیدار می تونن شبا از بچه مریض خود مراقبت کنن.

شب بیدارها از مهارتای استدلالی بهتری بهره مند هستن

طی پژوهشی در اسپانیا، مهارتای جور واجور هزار نوجوون بررسی شد و مشاهده شد نوجوانای شب بیدار بیشترین نمره رو در بخشای دلیل آوردن قیاسی تست انجام شده در تحقیق به دست آوردن.

جمعیت شب بیدارها کم نیس

اگه شمام اهل شب بیداری هستین باید بدونین که در میان بیشترین هستین. واقعا، محققان آلمانی فکر می کنن تنها ۱۰ درصد از مردم سحرخیز حساب می شن در حالی که ۲۰ درصد از مردم شب بیدار هستن و ۷۰ درصد باقی مونده از نظر الگوی خواب بین این دو گروه قرار می گیرن.

شب بیدارها زمان بیشتری واسه سرگرمی هاشون دارن

در وقتی که بقیه آدما دیگه به خواب رفته ان، شب بیدارها فرصت اونو دارن که مهارت هاشون رو پیشرفت بدن. فرقی نداره این کار نوازندگی یه ساز باشه یا سرودن شعر و یا خوندن یه رمان؛ شب بیدارها زمان بیشتری واسه پرداختن به فعالیتای مورد علاقه خود دارن.

شب بیدارها زمان بیشتری واسه رفع اضطراب و آرامش پیدا کردن در اختیار دارن

شب بیدارها زمان بیشتری واسه شرکت آگاهانه در فعالیتایی دارن که اضطراب رو کم می کنه.
بعضی فکر می کنن خواب خود این هدف رو محقق می کنه، اما واسه افراد شب بیدار، نیاز به تمدد اعصاب قبل از خوابیدن، بخشی لازم در روتین شبونه اونا هستش.
فرقی نداره این کار انجام یوگا باشه یا مطالعه یه کتاب؛ افراد شب بیدار می تونن هر شب وقتی رو به انجام کارایی اختصاص بدن که به اونا احساس تعادل می بخشه.