متخصصان در مورد ارتباط میان زمان شستن مو و چرب شدن آن چه می گویند؟

فردی بر اون باوره که وقتی شبا و قبل از رفتن به تختخواب موهاش رو میشین، وقتی که صبح از خواب برمی پاشه، موهاش چرب می شه، بخاطر اینم بهتر می دونه که صبحا سرش رو بشوید و اجازه بده که در طول روز و در اثر برخورد با هوا خشک شه.

سئوال اینه که خوابیدن با موهای خیس دلیل چرب شدن اون می شه؟ این فرد واسه اینکه به درستی بفهمه که دلیل اصلی چرب شدن مو، شستن شبونه و رها کردن مو به حال خودشه یا اینکه عوامل دیگری هم می تونن، موثر باشن، ایمیلایی رو به بعضی از کارشناسان فرستاد و از دلیل جویا شد.

دو مشاوری که در این مورد بهش کمکایی کردن، «جیمی باتزل» و «کریستین ناورت» بودن و هر دوی اونا بر این باور بودن که خوابیدن با موهای خیس، حتما نمی تونه تنها عامل چرب شدن اون باشه.

باتزل که بر نقش بقیه عوامل در این چرب شدن مو اشاره داره، یکی از عوامل رو این می دونه که وقتی که با موهای خیس به تختخواب می رید، به دلیل اینکه سر در وضعیت تخت قرار میگیره و در موها فشردگی به وجود میاد، ممکنه مو چرب شه.
ایشون عقیده داره که اگه مو خشک شه و بعد روی اون خوابیده شه، کمتر چرب می شه.

هر دو متخصص فکر می کنن که به غیر از چرب شدن مو، با موهای خیس خوابیدن در دراز مدت می تونه آسیبایی رو واسه موهاتون به همراه داشته باشه. ناورت میگه وقتی که مو خیسه، بیشتر در برابر شکنندگی قرار میگیره. هم اینکه تکانایی که فرد در طول خوابیدن می خوره می تونه آسیبایی بیشتری رو به دنبال داشته باشه.

ناورت به این موضوع تاکید داره که اگه موهای شما فرفری و یا فره، به این موضوع اهمیت بیشتری داده و قبل از خوابیدن موهاتون رو خشک کنین.

با این مقدمه شما رو با شش راه حل آشنا می کنیم که دلیل می شه، موهاتون کمتر چرب شه.
از اون جایی که خیلی از افراد با این مشکل درگیرن، بهتره که موارد رو خونده و از پیشنهادای علمی موجود در هر کدوم بهره گیریم:

به کار گیری شامپوهایی با ترکیبات ملایم 

ناورت در این باره میگه که تا اونجا که می تونین از شامپوهایی با ترکیبات ملایم استفاده کنین. با این کار یه جور تعادل رو در کف سر خود به وجود میارید که باعث کمتر شدن چربی موها هم می شه.

یکی دیگر از نوشته های سایت :
قدیمی ترین اتومبیل جهان با ۱۲۵ سال عمر هنوز هم در حال حرکت است

دوری از استفاده بیشتر از اندازه نرم کننده 

ناروت در این مورد استفاده بیشتر از اندازه از نرم کننده ها اشاره داره و میگه نرم کننده ها با دارا بودن سیلیکون فراوون و مواد تشکیل دهنده مومی شکل خود، سطح جمجمه رو می پوشونن و تولید چربی بیشتری می کنن. واسه اینکه که اندازه چربی روی سر کاهش پیدا کنه، نرم کننده رو خوب از روی سر خود آبکشی کنین.

به کار گیری هوله مخصوص خشک کردن سر 

باتزل پیشنهاد می کنه که اگه قبل از رفتن به تختخواب دوش می گیرین، اول با یه هوله موها رو خشک کنین. ناروت به گفته های همکار خود اضافه می کنه، چند دقیقه ای این هوله رو دور موهاتون بپیچید تا آب بیشتری از روی موهاتون جذب هوله شه.

وقتی که موها رو با هوله خشک می کنین، آسیب کمتری موقع خوابیدن به اون وارد می شه.

باز کردن گره مو 

باتزل میگه، قبل اینکه با موی خیس بخوابین مطمئن شین که در داخل موهاتون گره ای وجود نداشته باشه. بهترین کار اینه که با شونِه ای که دندانه های فاصله دار داره، موهاتون رو شونِه کنین و بعد سر رو روی بالش بذارین.

به کار گیری اجناس حجم دهنده مو

یکی دیگه از راهکارهایی که می تونه مانع از چرب شدن موهاتون موقع صبح شه، اینه که از اجناس حجم دهنده مو قبل از رفتن به تختخواب استفاده کنین. باتزل پیشنهاد می کنه، که ریشه های مو رو به اینجور موادی آغشته کرده و با یه کلیپس و نه خیلی سفت موها رو به بالا ببرین. اگه قبل از خوابیدن این کار رو انجام بدین، هنگام صبح موها وضعیت بهتری رو تجربه می کنن.

خوابیدن روی روبالشی از جنس سیلک 

هر دو متخصص نام برده یعنی باتزل و ناروت روبالشایی از جنس ساتن یا سیلک رو پیشنهاد می کنن. به دلیل نوع الیاف این پارچه ها، موها در میان الیاف گیر نمی کنن و پس، اندازه گره خوردگی و آسیب موها به مراتب کم میشه.