مارک زاکربرگ چگونه زیر مجموعه های فیسبوک را می خرد؟

درزمان هفته منتهی به اراده کردن مارک زاکربرگ مبنی بر خرید ۲ میلیارد دلاری شرکت آکیلس ایشون آر، اون از برندان آیریب که اون زمان مدیرعامل شرکت مورد بحث بود، پیامی نگران کننده گرفت. گوگل هم میخواس تا این کار و کاسبی فعال در بخش فناوری نوظهور واقعیت مجازی رو بخره.

مورد مشابهی در مورد مذاکرات دو هفته ای فیسبوک با واتس اپ صورت قبول کرد، شرکتی که زاکربرگ با مبلغ ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خرید. گوگل بازم با مبلغی بالاتر میخواس واتس اپ رو از چنگ زاکربرگ در آورد.

اما پیروز هر دو جنگ فیسبوک بود و در کمتر از چند هفته تونست قرارداده ها رو پایانی کنه، قبل اینکه گوگل بتونه به خود بجنبد.

ماجرای شرکت زنیمکس مدیا، مالک شرکتای نام بیاری مثل Bethesda Softworks و id Software که آثاری مثل DOOM، فال آو ۴ و The Elder Scrolls V: Skyrim رو ساختن، با فیسبوک بازم ادامه داره.

زنیمکس مدعی شده که جون کارمک، مدیر ارشد فنی شرکت آکیلس ایشون آر، از لوازم و امکانات زنیمکس واسه پیشرفت فناوری هدست استفاده کرده. کارمک قبل اینکه به آکیلس ایشون آر بره در id Software مشغول به کار بود و انگار ایشون رو پدر الهی سبک تیراندازی اول شخص بازیای ویدیویی می خونن.

در جریان شکایتای زنیمکس، زاکربرگ در آخر روز سه شنبه در دادگاه ایالت دالاس حاضر شد و اظهاراتی متفاوت و نادر از اینکه به چه طریقی استارتاپا و شرکتای دیگه رو خریداری می کنه به اشتراک گذاشت.

در ادامه، ۴ روش هدف دار و پیشنهاد مهم زاکربرگ در مورد خریداری شرکتای بزرگ رو که Business Insider از رونوشت اظهارات اون طی جلسه دادگاه به دست آورده رو مطالعه می کنین:

۱٫ رابطه سازی کن

زاکربرگ هم عقیده داره که قبل از یه شریک، باید دوست جدید پیدا کنه.

به خاطر همین، وقتی می خواد یه خرید بزرگ بکنه، اول با موسسین و مدیران تصمیم گیرنده شرکت مورد نظر طرح رفاقت می ریزه و با اونا دوستی برقرار می کنه.

اینطور نیس که زاکربرگ امروز تصمیم بگیره شرکتی رو بخره و همون روز هم به سراغش بره و طرح رو پایانی کنه. خیر، اون از چند سال قبل همه این شرکتا رو زیر نظر میگیره و به دقت بررسی می کنه.

اون در مورد همین سیاست خود میگه: «من با اونا رابطه ایجاد می کنم. دست کم این کار رو در مورد اینستاگرام و واتس اپ کردم. از چند سال قبل، با موسسین و تصمیم گیرنده های شرکت مورد نظر رابطه برقرار می کنم تا وقتی که بحث خرید اتفاق، اونا فکر کنن که ما با همدیگه اشتراک فکری بسیاری داریم و می تونیم سریع تر به پیش حرکت کنیم.»

در مورد کمپانیای حریف شک نداشته باشین اینجور احساسی نیس: «این مسئله از دید رقابتی واسه ما خیلی با اهمیته و دلیل اینکه قرارداد با ما پایانی می شه همینه. به جای اینکه به سراغ رقیبان مون برن، پیش ما میان و اتفاق خوبی هم رقم می خوره طوری که بقیه آرزو می کنن ای کاش این قرارداد رو می تونستن به دست بیارن.»

۲٫ اشتراکات رو بررسی کن

زاکربرگ میگه تنها دلیلی که اونا موفق شدن آکیلس رو با مبلغی کمتر از ۴ میلیارد دلار (رقمی که اول پیش بینی شده بود) بخرن این بود که نگرشی مشترک بین دو شرکت شکل گرفت که همه اونو قبول کردن.

اون ادامه میده: «مهم ترین مسئله، یکی کردن و ایجاد اشتیاق در مورد نگاه مشترک و جذابیت کنار همدیگه کار کردنه. یا اینکه اونا سخت افزار رو بسازن و ما تجربه رو، اینکه چیجوری اینجور اتفاقی می تونه بهتر از جداگونه کار کردن باشه.»

زاکربرگ ادامه میده: «اگه این قرارداد قراره اتفاق بیفته، به این خاطر نیس که ما پول زیادی پیشنهاد می دیم، با اینکه ما می خوایم پول مساوی ای به اونا به شرکتی بدیم که بیشتر از مقداریه که اونا به تنهایی می تونن بکنن. بلکه اونا باید واقعا احساس کنن که این اتفاق دلیل کمک کردن به اونا می شه.»

واقعا نگاه مشترک یه فریب نیس، بلکه باید به طور کامل دو طرفه ایجاد شه: «اضطراب بسیاری در این قرارداده ها هست. یعنی، اگه شما قراره ۱۹ میلیارد دلار یا ۲ میلیارد دلار واسه یه شرکت بپردازید، باید همه جوره به اون باور داشته باشین.»

۳٫ بعضی مواقع از تاکتیک ترس استفاده کن

با اینکه زاکربرگ دوست داره نقاط اشتراک رو کنار هم گذاشته و بگه که ترکیب دو شرکت چه اتفاقات خوبی رو می تونه به دنبال داشته باشه اما اون اعتراف می کنه که بعضی وقتا استارتاپای کوچیک رو از اینکه بخوان به تنهایی کار رو ادامه می ترسونه.

اون میگه: «من کمتر این کار رو انجام میدم، اما فکر می کنم اگه در تلاشین تا بقیه رو راضی کنین که به شما ملحق شن، کمک کردن به اونا واسه درک مشکلاتی که بدون شما واسه شون طی زمان پیشرفت پیش میاد، تاکتیک ارزشمندیه.»

فیسبوک چند سال پیش به اوان اسپیگل پیشنهاد داد تا شرکت اسنپ رو ۳ میلیارد دلار بفروشه اما اشپیگل رد کرد. مشخص نیس که اینجور سیاستی رو زاکربرگ در قبال با ایشون پیش گرفته یا نه.

۴٫ سریع تصمیم بگیر و خرید کن

وقتی که مدیر پیشرفت جهانی فیسبوک، امین ذوفنون به زاکربرگ اخطار داد که انجام آزمایش بایسته قانونی بر سر خرید آکیلس طی یه آخر هفته مقداری خطر داره، زاکربرگ به اون اهمیت زمان رو اعلام کرد.

موسس فیسبوک میگه: «وقتی که می خواین قراردادی رو منعقد کنین و شرایط هم بسیار رقابتی شده، بیشتر شما زمان زیادی ندارین.»

این خط فکری با شعار قدیمی فیسبوک هم ترازه. همین مسئله باعث شده که اونا پیروز باشن و رقبای شون نتونن دست بالا رو در اینجور معاملاتی به دست بیارن.

زاکربرگ میگه: «بعضی از خریدهای بزرگ تری که ما انجام دادیم، مثل اینستاگرام و واتس اپ، که هر کدوم بیشتر از یه میلیارد دلار بودن، ما باید سریع حرکت می کردیم، چون کمپانیا، چه گوگل، چه اپل و توییتر و هر شرکت دیگری، در تلاش بودن تا با صحبت، شرکت رو به خرید راضی کنن.»

اون ادامه میده: «و بعضی وقتا، اگه شرکتی بدونه ما چقدر پیشنهاد دادیم، اونا رقم رو بالاتر می برن. پس حرکت سریع تر نه فقط شانس ما واسه پایانی کردن قرارداد رو بیشتر می کنه، بلکه جلوی پرداخت مبالغ بیشتری نسبت به پیشنهاد رقبا رو هم میگیره.»

راکبرگ عقیده داره به جای بررسی چندین ماهه یه قرارداد، اونا انعطاف و حرکت سریع رو در دستور کار خود قرار دادن و به این موضوع هم افتخار می کنن.

                                                    .

Post Author : edame

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *