۵ اشتباه رایج در نگهداری از خودروهای توربو

خودروسازان امروزه به مسائلی مانند محیط زیست و آلودگی اهمیت بالایی میدن و از طرفی هم نمی خوان تا کاهش آلودگی محصولاتشون دلیل افت کارکرد اونا شه.

واسه همینه که تماشاگر حرکت جمعی خودروسازان به سمت به کار گیری پیشرانهای پرخوران هستیم و دیگه کمتر خودروسازی به فکر به کار گیری موتورهای تنفس طبیعیه.

توربوشارژرا این امکان رو به خودروسازان میدن که از موتور کوچکتر قدرت و گشتاور بالایی رو بیرون بکشن ضمن اینکه مصرف سوخت و آلودگی رو هم میشه در حد مناسبی پایین نگه داشت.

با این وجود به کار گیری توربوشارژر حساسیت موتور رو بالاتر می بره و پس باید دقت بیشتری در نگهداری این جوری خودروها کرد. در ادامه شما رو با ۵ نکته آشنا می کنیم که در موتورهای توربوشارژر باید رعایت کنین.

۱. با موتور سرد حرکت نکنین

توربوشارژرا دور خیلی بالایی دارن و بخاطر این بلبرینگایی که در اونا استفاده شدن نیاز به روغن کاری همیشگی دارن. روغن کاری بلبرینگای سیستم توربو به وسیله روغن موتور انجام می شه. اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین روغن موتور تا وقتی که به دمای کارکرد مناسب خود نره روغن کاری خوبی انجام نمی ده.

به خاطر همین منظور بهتره تا وقتی که موتور خودرو به طور کامل گرم شه خیلی به موتور فشار نیارین و یا ۳ الی ۴ دقیقه واسه گرم شدن موتور صبر کنین و یا اگه می خواین حرکت کنین نباید دور موتور رو خیلی بالا برده و شتاب گیریای سریعی رو انجام بدین.

البته موتورهای جدید طوری طراحی شدن که هر چی زودتر گرم شن و به دمای مناسب خود برسن.

۲. بعد از رانندگی طولانی ماشین رو فورا خاموش نکنین

توربو شارژر دمای خیلی بالایی داره و اگه شما پس از چند ساعت رانندگی خودرو رو یهویی خاموش کنین پمپ روغن خودرو هم از کار میفته و جریان روغن متوقف می شه. اینطوری روغن در مجراهای داغ توربوشارژر گیر افتاده و تبدیل به روغن سوخته می شه و همچین چیزی جرم گرفتن موتور رو داره.

بخاطر این باید چند دقیقه ای صبر کرده و بعد موتور خودرو رو خاموش کنین.

۳. با دنده مرده حرکت نکنین

حرکت با دنده سبک و وقتی که دور موتور خودرو در دوری پایین تر از ۲ هزار دور بر دقیقه قرار داره در خودروای توربو چیز مناسبی نیس چون در این حالت اگه بخواین سرعت خود رو زیاد کنین باید پدال گاز رو زیادتر از اندازه عادی بفشارید و اینطوری انژکتورای خودرو سوخت پاشی بیشتر از اندازه انجام میدن.

در این حالت مخلوط سوخت به هوا نسبت اختلاط مناسبی نداره و همین مورد می تونه در دراز مت دلیل آسیب دیدن موتور شه.

۴. از سوخت مناسب استفاده کنین

عدد اکتان در سوخت موتورای توربو خیلی با اهمیته چون اگه بنزین شما اکتان پایینی داشته باشه می تونه منتهی به پدیده ناک شه که واسه موتور بسیار خراب کننده س.

به خاطر همین منظور اگه به سوخت مناسب دسترسی ندارین بهتره از مکملای اکتان افزا استفاده کنین.

۵. موقع دور زدن گاز ندین

سیستم توربو همیشه مقداری تاخیر در کارکرد داره. بخاطر این اگه موقع دور زدن پای خود رو روی پدال گاز فشار بدین توربوها به صورت آنی عمل نمی کنن و بعد با تاخیر وارد عمل شده و قدرت بالایی به صورت یهویی به چرخای خودرو منتقل می شه.

در اینجور شرایطی اگه خودروی شما دیفرانسیل عقب باشه ممکنه خیلی راحت کنترل قسمت عقب خودرو رو از دست بدین و این می تونه بسیار خطرناک باشه.

رعایت نکاتی که در بالا ذکر شدن می تونه دلیل شه که شما تجربه ای بدون دردسر و ایمن رو با خودروی توربو خود داشته باشین.

 

                                                    .

Post Author : edame

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *